וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וטרינרית חושפת את האמת הכואבת על כמה מחיות המחמד החמודות בעולם

עודכן לאחרונה: 6.2.2022 / 9:22

"כולנו אוהבים את החיות האלה, אבל זה לא חמוד. זה אכזרי": וטרינרית חושפת את מצבם הבריאותי האמיתי של מספר חיות מחמד שכולנו חושבים שהן חמודות להפליא - כשלמעשה מה שהופך אותן לחמוד כל כך הוא גם מה שפוגע בהן

חיות שאנשים חושבים שהן חמודות - אבל הן לא: חתול סקוטיש פולד/@cat_the_vet/TikTok

ד"ר קט הנסטרידג', חברה בקולג' המלכותי לוטרינרים מנתחים, היא וטרינרית למעלה מ-15 שנה. לאחרונה היא הצליחה למשוך את תשומת לבם של כ-10 מיליון צופים, כששיתפה בטיקטוק סרטון בו הסבירה מדוע חיות המחמד שאנחנו חושבים שהן חמודות ובא לנו "למעוך" אותן מאהבה - הן בעצם לא חמודות בכלל. הסרטון הוליד מספר סרטוני המשך בהן חשפה הוטרינרית הבריטית עוד ועוד בעלי חיים שעל פניו נראים מתוקים להפליא - אך למעשה הם חיים בסבל ואף מוצאים את מותם מוקדם מהצפוי.

בסרטון הראשון בסדרת סרטוני "חיות המחמד שאנחנו חושבים שהן חמודות אבל הן לא", מתמקדת הווטרינרית בחתול הסקוטי עם האוזניים המקופלות (שנקרא סקוטיש פולד) שיתכן מאוד שנתקלתם בו באיזו תמונה, גיף או סטיקר ברשתות החברתיות. על פניו החתול עם האוזניים הקטנות המקופלות נראה ממיס לבבות - אך קט מסבירה שהאוזניים המקופלות הן סימן לסחוס חלש - הגורם לאוזניים לקרוס תחת המשקל שלהן.

הפגם הגנטי הגורם לחוסר תקינות של סחוס האוזן שלהם גורם גם להפרעות חמורות בסחוס העצמות שלהם, וכתוצאה מכך לדלקת מפרקים קשה וכואבת. לדבריה "אנשים מגדלים את החתולים האלה עם הפגם הגנטי המחליש הזה בכוונה, רק בגלל שהאוזניים הקטנות שלהם נראות חמודות".

הווטרינרית הסכימה שהחתולים נראים חמודים, אבל הדגישה שזה "לא תירוץ מספיק טוב לגדל חתול שבעצם מבלה את רוב חייו נכה לחלוטין ובסופו של דבר מרדימים אותו בגיל ממש ממש מוקדם כי הוא לא יכול אפילו ללכת". היא הוסיפה: "אם אתם רואים שמשתמשים בחתולים האלה לפרסומות, מותגים או רואים סלבס שמשווקים אותם, בבקשה תגידו להם שזה לא חמוד, זה אכזרי".

הנה ההסבר המלא והכואב שלה:

@cat_the_vet Pets That People Think Are Cute But Are Not! The Scottish Fold Cat. #catthevet #scottishfold #catsoftiktok #vettok #fyp ♬ Angry Cat - Theodoros Popa

למעשה הגזע הזה לא היה קיים עד 1961, אז נולדה חתולת אסם לבנה שאזניה היו מקופלות לאחור, מה שהעניק לה מראה מיוחד. במהלך השנים נערכו הרבעות מבוקרות על מנת לפתח ולהרבות את הגזע. האוזניים השמוטות הן תוצאה של גן דומיננטי, משמע מספיק שאחד ההורים יהיה בעל אזניים מקופלות כדי להוליד גורים מקופלי אזניים.

הטענות של הווטרינרית מגובות על ידי אנשי עמותת International Cat Care, שמסבירים שהאוזניים של החתול הן "הביטוי החיצוני הברור ביותר" של המוטציה הגנטית המשפיעה על הסחוס שלו. הם מסרו ל-unilad: "למרבה הצער, הפגם הגנטי הגורם לאי-תקינות בסחוס האוזן גורם גם לחריגות חמורות בסחוס העצמות... חריגות העצמות והסחוס הללו מובילות לדלקת מפרקים קשה וכואבת". הווטרינרית זכתה לשבחים על שיתוף המידע מאיר העיניים בסרטון שלה, כשאדם אחד כתב בתגובה: "תודה שדיברת בשם החיות".

לאחר שמיליונים צפו בסרטון שלה ההווטרינרית סיפקה דוגמאות נוספות לבעלי חיים שסובלים כתוצאה מכך שגידלו אותם להיות "חמודים". הנה כמה מהם:

כלבים עם פנים שטוחות:

@cat_the_vet Flat faced dogs really suffer for their looks and we have to talk about it. And this only covers a few of their issues! #catthevet #pugs ♬ Miss The Rage (Mario Judah) - HyPerZan

קט אמרה בנושא ל-BuzzFeed: "גזעי הכלבים בעלי הפנים השטוחות סובלים בגלל המראה שלהם. הם באמת חיות מקסימות עם אישיות מדהימה, אבל לרובן המכריע יש בעיות בריאותיות - ומה שעצוב עוד יותר הוא שהבעיות שלהם כל כך מנורמלות, כמו העובדה שהם נוחרים או מתנשפים ממש חזק, שרוב הבעלים לא מבינים עד כמה הם מתפשרים".

גזעי כלבים שטוחי פנים נאבקים לנשום כרגיל ולמרות שפניהם שטוחות מבחוץ, בפנים כמות הרקמות עשויה להיות בדיוק כמו אצל כלב עם אף באורך רגיל - וזה פוגע בדרכי הנשימה שלהם. הם גם סובלים מבעיות עור, כמו קפלי עור מזיעים ומגרדים. גם עששת כואבת היא דבר שכיח מכיוון שהשיניים שלהם ננעצות בחלל כה זעיר בפה.

היא הוסיפה: "כלבים אלה גם נרדמים לעתים קרובות עם צעצועים בפה כדי לשמור על ראשם זקוף, כי כשהם נרגעים, כל הרקמה הנוספת בחלק האחורי של הפה שלהם קורסת לחלוטין. בלי הצעצוע, הם ממש היו נחנקים בשנתם".

לכלבים עם פנים שטוחות יש גם בעיות בעמוד השדרה. כלומר הם עשויים להתקשה ללכת או אפילו להישאר משותקים. עיניהם ה"חמודות" התפוחות רק מעידות על כך שהם סובלים לעתים קרובות יותר מבעיות עיניים כואבות.

כל הבעיות הרפואיות שהם מתמודדים איתן גורמות לתוחלת החיים שלהם להצטמצם בכ-4 שנים בהשוואה לכלבים עם אפים בגודל טיפוסי.

כלבי פקינז

@cat_the_vet Pets That People Think Are Cute But Are Not, Part 3! The Pekingese. #catthevet #pekingese #cutebutnot ♬ Angry Cat - Theodoros Popa

כלבי פקינז הם גם גזע נפגע. הגולגולות שלהם שטוחות, כלומר הם סובלים מבעיות עיניים, נשימה וקפלי עור. בנוסף, הם חשופים להתחממות יתר בגלל "מעיל הפרווה" הענק שלהם והפנים השטוחות שלהם. הווטרינרית הוסיפה: "כשאתם משווים את השלד שלהם לשלד של כלב רגיל, אתם יכולים גם לראות מדוע הם סובלים מכמה בעיות ניידות".

כלבי פקינז נקראים על שם העיר הסינית פקין, כייון שמקום בסין, שם הבודהיסטים ראו באריה סמל לאומץ לב וכייון שבארצם לא היו אריות. כאשר אחד מכלבי חצר המלך דמה לאריה, הם החלו ברבייה מכוונת על מנת ליצור את הגרסה הסינית של האריה - הפקינז. הכלבים הללו עלולים לסבול מבעיות ראייה עקב מבנה עיניהם. בנוסף לכך, הם גם נוטים לסבול מבעיות גב (פריצת דיסק וכדומה), בעיות נשימה וסוכרת ויש להם נטייה להשמנה.

חתולים שטוחי פנים

@cat_the_vet Pets That People Think Are Cute But Are Not! Part 4! #catthevet #cutebutnot #persiancats #flatfacedcat ♬ Angry Cat - Theodoros Popa

לחתולים שטוחי פנים יש נחיריים קטנטנים שמקשים עליהם לנשום והם סובלים ממספר בעיות בשיניים מכיוון שאין להן שם מקום. הגולגולות שלהם מעוותות, מה שעלול לגרום גם לבעיות מוחיות. הווטרינרית הוסיפה: "העיניים הגדולות והיפות שלהם פגיעות מאחר שהן בולטות עד כדי כך שהדמעות שלהן לא יכולות להתנקז כמו שצריך, מה שיכול להשאיר אותן עם עור מזוהם, דביק, מלוכלך וכואב מאוד".

חתולי מנצ'קין

לחתול מנצ'קין יש מוטציה גנטית שגורמת לרגליים שלהם להיות ממש קצרות. "חתולי מנצ'קין לא יכולים לרוץ ולקפוץ ולשחק כמו גם חתולים עם רגליים בגודל נורמלי, כי הגבלנו אותם בכוונה על ידי גידולם כך", אמרה קט הווטרינרית, "הגפיים והמפרקים שלהם מעוותים, מה שעלול להיות כואב ביותר".

הבולדוג האקזוטי

וגם הבולדוג הצרפתי

@cat_the_vet Pets that people think are cute but are not. Part 9. This one is heartbreaking. #learnontiktok #frenchbulldog #frenchiesoftiktok #catthevet ♬ Stories 2 - Danilo Stankovic

הווטרינרית הסבירה: "בעיקרון, נראה היה שמישהו אמר, 'היי, בואו ניקח את הבולדוג עם הפנים השטוחות, העור הנורא ובעיות הבריאות האיומות שלו ונחמיר את כל זה'". הגזע סובל מדיספלזיה (גדילה בלתי-תקינה של תאי-גוף בתור רקמות) במרפק ובירך ודלקת מפרקים איומה. "במדינות מסוימות, גידול הכלב הזה יהיה למעשה לא חוקי מכיוון שזה ייחשב ל'גידול בעינויים'", הוסיפה.

בהתייחסה לבולדוג הצרפתי היא ציינה מחקר שפורסם לאחרונה לפיו מצבו הבריאותי כל כך גרוע עד שהוא אינו יכול עוד להחשב "כלב נורמלי". יש להם סיכוי של פי 40 לסבול מבעיות נשימה לעומת כלבים רגילים ופי 14 לסבול מזיהומים באוזניים.

שר-פיי

אצל כלב שר-פיי הבעיות מתחילות כבר כשהם גורים. "קפלי עור הפנים העודפים גורמים לעפעפיים שלהם להתכרבל פנימה ולהתחכך ממש בכאב על פני העין. כמות עצומה של גורים צריכים לעבור ניתוח ממש בשלב מוקדם בחייהם כדי להסיר את העור העודף", אמרה.

למשך שארית חייהם, הכלבים הללו סובלים מבעיות נוספות הנוגעות לעודפי העור שלהם . העור שלהם רגיש, ולכן רבים מהם סובלים מאלרגיות, מגירודים בעור ומזיהומים כואבים. בנוסף, "לאוזניים הקטנות שלהם יש תעלות אוזניים קטנות, וזה, יחד עם רגישות העור שלהן, יכול לעודד דלקות אוזניים ולגרום לבעיות בריאותיות נוספות".

גורים כמתנות לחג

ד"ר הנסטרידג' קוראת לאנשים לחשוב מחדש על רכישת גורים כמתנת חג או יומולדת. "אף מגדל כלבים בעל מוניטין לא הולך למכור גורים במהלך התקופה הזו של השנה - שלא לדבר על ממש לשווק אותם כמתנות. הם אולי נראים חמודים בתמונות, אבל אין סיכוי שהגורים האלה גודלו בצורה אחראית והם כמעט בוודאות התחילו את חייהם במפעלי גורים איומים", אמרה.

הווטרינרית מקווה שהסרטונים שלה יסייעו לאנשים להבין עד כמה החיות ה"חמודות" הללו סובלות. "תמונות וסרטונים של חיות המחמד האלה מאוד פופולריות ברשתות החברתיות, אבל זה רק מגביר את הדרישה להן ואת מספרם. זה תלוי בכולנו כאוהבי בעלי חיים להפיץ את הבשורה על הבעיות שיש לבעלי החיים האלה וגם לא להגיב לכל תוכן שמציג אותם או להגיב רק כדי להצביע על כמה נזק הם עברו. זה יכול להיראות לא נחמד, אבל אם לא נעבוד יחד כדי להפחית את הפופולריות שלהם, יותר חיות ימשיכו לסבול", היא אמרה ל-Buzzfeed, "אני גם רוצה להוסיף שאתם יכולים לטעון שכל חיות המחמד הגזעיות סובלות במידה מסוימת בגלל שהן בהכרח מעורבות, אבל אף אחת לא סובלת בשלב מוקדם כזה בחיים, בצורה כה חמורה, או לארוך זמן כה ארוך כמו הגזעים שדיברתי עליהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully