וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע כלבים מטים את ראשם? הסוף לתעלומה קרוב

13.11.2021 / 23:38

מחקר שצפה בעשרות כלבים בדק את תדירות הטיית הראש של הכלבים על פי פקודות שניתנו להם. התוצאות יגרמו לכם לבדוק האם ומתי הכלב שלכם מטה את הראש

כלבי פאג מטים את ראשם/The Pug Head Tilt Pugs!

כלבים הם יצורים מוזרים, נפלאים ומטופשים, שמאוד מאוד חמודים מבחינה חיצונית אבל גם מאוד מיסתוריים מבחינה פנימית. אם נרצה להבין יותר את עולמם הפנימי של חברינו הטובים ביותר ולדעת על מה הם חושבים - הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא על ידי העבודה של מדעני חיות שמנסים לענות על שאלות לגבי החיים של הכלבים כמו השאלה החשובה: למה חלק מהכלבים מטים את הראש שלהם כשאנחנו מדברים אליהם?

מחקר של חוקרים מהונגריה שפורסם לביקורת עמיתים במגזין Animal Cognition, חקר את הטיית הראש של כלבים על ידי מחקר בו נצפה מתי ובאיזה כיוון הכלבים מטים את הראש שלהם כשהם מבצעים פעולה של משימה הבנתית.

החוקרים הגיעו לנושא כמעט במקרה, בשעה שחקרו דבר אחר לגמרי - קבוצת החוקרים ממחלקת האתולוגיה של אוניברסיטת אטווש לוראנד בבודפשט, אימנו 40 כלבים במשך 3 חודשים, במטרה ללמדם את שמותיהם של לפחות שני צעצועים. התוכנית כללה אימונים יומיים במהלכם בעלי הכלבים שיחקו עם כלביהם תוך שהם חזרו על שמות הצעצועים וביקשו מהכלבים להביא אותם, זאת בנוסף לאימונים מודרכים שהועברו ע"י מאלפת כלבים.

המשימה הייתה - השגת צעצוע מסוים מחדר אחר אחרי שאמרו את שמו של הצעוע, מה שמכריח את הכלב לא רק לזכור שאמירת השם של הצעצוע היא פקודה להביא אותו, אלא גם לזכור כיצד הוא נראה ולקחת אותו.

ככה נערך המחקר

החוקרים שצפו בכלבים מצאו כי כלבים שהיו טובים יותר בזיכרון של הצעצוע היטו את הראש שלהם כששמעו את הפקודה בתדירות גבוהה יותר מחבריהם שהיו פחות טובים בזיכרון. החוקרים הבחינו שהכלבים שלמדו את השמות בהצלחה הגיבו פעמים רבות לבקשה בהטייה של הראש (למעשה הם עשו זאת ב-43 אחוזים מהמקרים, לעומת כלבים שלא הצליחו ללמוד, שהיטו את ראשם רק בשני אחוזים מהמבחנים). החוקרים העריכו שהדבר אומר שיתכן שמטי הראש מראים סימנים של תשומת לב או אפילו נזכרים בתמונה בראש שלהם כשהם שומעים את השם של הצעצוע האהוב - כך מציע המחקר.

שני דרור, דוקטורנטית ישראלית ממחברי המחקר אמרה ל-phys.org."נראה שיש קשר בין הצלחה בהבאת הצעצוע הנכון לבין הטיות ראש תכופות בשמיעת שמו. לכן אנו מציעים שיש קשר בין הטיית ראש ועיבוד גירויים רלוונטיים ומשמעותיים"

תודו שזה חמוד

החוקרים ציינו שהמקום שבו האדם עמד כשביקש מהכלב להביא את הצעצוע לא השפיע על הטיית הראש וקבעו שהשאלה מדוע כלבים מטים את ראשם לכיוונים ספציפיים ראויה למחקר נוסף - ייתכן שהעובדה שכלב מטה את ראשו ימינה או שמאלה קשורה להעדפה אישית. מחקר קודם שנערך על 12 כלבים השתמש בסריקות מוח כדי לקבוע שהצד הימני של המוח של הכלבים נוטה להיות פעיל יותר בעיבוד מילות חיוביות או תשבוחות, אבל הקשר בין זה לבין הטיית הראש מצריך מחקר נוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully