וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחקר שגילה: יש כלבים גאונים והם שייכים בעיקר לגזע אחד

8.7.2021 / 23:54

עדויות חדשות מצביעות על כך שישנם יחידי סגולה מחוננים לא רק בקרב בני אדם, אלא לפחות במין אחד נוסף של בעלי חיים: כלבים - כשחלק קטן מהם הוכיח יכולות נדירות ולמד מספר רב של שמות חפצים ללא מאמץ

האם הכלב שלכם גאון?/Genius Dog Challenge

אנשים כשרוניים במיוחד כמו לאונדרו דה וינצ'י, אינשטיין ומוצרט השאירו חותם על ההיסטוריה האנושית. אבל האם כישרון בתחום ספציפי הוא תכונה יחודית לבני אדם? אנחנו לא יודעים אם יש דבורים או פילים מחוננים, אבל עדויות חדשות מצביעות על כך שישנם יחידי סגולה מחוננים, לפחות במין אחד נוסף של בע"ח: כלבים.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי Scientific Reports מצא שבעוד שרובם המוחלט של הכלבים התקשו ללמוד שמות של חפצים כאשר נבחנו תחת תנאים קפדניים, מקבץ קטן של כלבים מחוננים הצליחו ללמוד מספר רב של שמות חפצים, ללא כל מאמץ.

בכדי לגייס כלבים מחוננים נוספים לפרויקט המחקר, צוות המחקר השיק את פרויקט ה- Genius Dog Challenge , אשר זכה להדים רבים בתקשורת הבין לאומית וכבש את יוטיוב, בסרטונים בהם רואים את הכלבים המחוננים בפעולה.

כלבים יוצאי דופן ומה שאפשר ללמוד מהם

קבוצת חוקרים ממחלקת האתולוגיה של אוניברסיטת אטווש לוראנד בבודפשט, אימנו 40 כלבים במשך 3 חודשים, במטרה ללמדם את שמותיהם של לפחות שני צעצועים. התוכנית כללה אימונים יומיים במהלכם בעלי הכלבים שיחקו עם כלביהם תוך שהם חזרו על שמות הצעצועים וביקשו מהכלבים להביא אותם, זאת בנוסף לאימונים מודרכים שהועברו ע"י מאלפת כלבים.

"ההשערה הראשונית שלנו הייתה שהיכולת ללמוד שמות של צעצועים הינה מושפעת מגורמים התפתחותיים" מסבירה שני דרור, דוקטורנטית ישראלית ממחברי המחקר. "לכן גייסנו למחקר גורים וכלבים בוגרים. אך להפתעתנו הרבה, על אף האימון האינטנסיבי, מרבית הכלבים, ללא קשר לגילם, לא הראו עדויות לכך שהם למדו את שמות הצעצועים".

במחקר השתתפו גם 6 כלבים אשר בעליהם דווחו שהם כבר יודעים את שמותיהם של מספר צעצועים. "ההפתעה הגדולה ביותר הייתה שמבין כל משתתפי המחקר, שששת הכלבים שכבר ידעו שמות של צעצועים וכלבה אחת ללא נסיון קודם, הצליחו ללמוד לא רק את השמות של שני צעצועים, אלא גם בין 11-37 שמות של צעצועים חדשים".

אתגר הכלב הגאון. Genius Dog Challenge, אתר רשמי
הכלב מקס שהשתתף במחקר/אתר רשמי, Genius Dog Challenge

"העובדה שאחת הכלבות שכן למדה את שמות הצעצועים הייתה ללא נסיון קודם, תומכת בהשערה שהיכולת היחודית ללמוד שמות של חפצים אינה תלויה בידע קודם", אומרת ד"ר קלאודיה פוגזה, ראש צוות המחקר .

"במחקר הנוכחי, כל הכלבים שהראו את הכישרון היחודי הזה השתייכו לגזע הבורדר קולי, גזע אשר טופח במיוחד לעבודה בשיתוף פעולה עם בני אדם" אומרת שני דרור, "אבל חשוב לזכור כי מבין כל הכלבים שבחנו היו גם 18 בורדר קולים שלא הצליחו ללמוד את שמות הצעצועים". מעבר לכך, בספרות המדעית מתוארים מספר כלבים מגזעים שונים, ביניהם כלבת יורקשייר טרייר, אשר למדו שמות של חפצים. "לכן, על אף שיתכן שכשרון זה נפוץ יותר בקרב בורדר קולים, ההשתייכות לגזע אינה תנאי מספק או מחייב להופעת הכישרון" .

"אנו מאמינים שהשונות שמצאנו בין היכולות הקוגניטיביות הזו בכלבים היא נקודת ההתחלה במסע מופלא אשר יאפשר לנו להבין יותר לעומק מדוע ישנם יחידי סגולה - אנושיים או ממין אחר- המציגים כישרון מוגבר בתחום יחודי", מסכם פרופ' אדם מיקלוסי, ראש מחלקת האתולוגיה באוניברסיטת ELTE .
מחברי המחקר מזכירים שכלבים, במהלך תהליך הביות, התפתחו בסביבה האנושית והיום הם גדלים ומתבגרים בה, על כן, כלבים מהווים מודל מחקר אידיאלי לחקר מגוון רחב של התנהגויות אנושיות, ביניהן את המקור לכישרון והשונות הקיימת בין פרטים ביכולות הקוגניטיביות.

מסתבר שלחברים הכי טובים שלנו יש הרבה מאוד מה ללמד אותנו על עצמינו .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully