וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן ומנהיגי אירופה דנו במשבר באוקראינה, אלפי חיילים אמריקנים בכוננות

עודכן לאחרונה: 25.1.2022 / 11:08

נשיא ארה"ב ומנהיגי גרמניה, צרפת, איטליה, בריטניה ופולין הציגו "תמימות דעים" ביחס לתגובה נגד רוסיה אם היא תפלוש אל שכנתה. נאט"ו מעבה את נוכחותה במזרח אירופה, ובקרמלין מאשימים את המערב ב"היסטריה"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן משוחח מחדר המצב בבית הלבן עם מנהיגים מאירופה, 24 בינואר 2022. רויטרס
מגבשים חזית מערבית אחידה. ביידן בשיחת ועידה עם מנהיגי אירופה, אמש/רויטרס

נאט"ו הודיעה ביממה האחרונה שהיא מגבירה כוננות ומחזקת את מערכיה במזרח אירופה עם ספינות ומטוסי קרב, בעוד שרוסיה תיארה זאת בתור "היסטריה" מערבית בתגובה לריכוז הכוחות שלה בגבול אוקראינה. משרד ההגנה של ארצות הברית הודיע שכ-8,500 חיילים אמריקנים הוכנסו לכוננות מוגברת והם ממתינים לפקודות להתפרס במזרח אירופה, אם רוסיה תפלוש לאוקראינה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שדוחף לאחדות טרנס-אטלנטית, קיים אמש שיחת וידאו מאובטחת במשך 80 דקות מחדר המצב של הבית הלבן עם כמה מנהיגים אירופים כדי לדון במשבר באוקראינה. ביידן אמר לכתבים "הייתה לי פגישה מאוד מאוד מאוד טובה" עם המנהיגים האירופים, שכללו את מנהיגי גרמניה, צרפת, איטליה, בריטניה ופולין. לדבריו, הייתה "הסכמה מוחלטת" ביניהם.

לפי הודעת הבית הלבן, המנהיגים "דנו במאמצים המשותפים שלהם להרתיע תוקפנות רוסית נוספת נגד אוקראינה, כולל היערכות להשלכות מאסיביות ולמחירים כבדים שייגבו מרוסיה על פעולות כאלו, כמו גם בחיזוק הביטחון באגף המזרחי של נאט"ו.

מזכ"ל הברית אמר מוקדם יותר כי היא תנקוט את "כל הצעדים ההכרחיים". הוא אמר במסיבת עיתונאים כי חיזוק הנוכחות של נאט"ו באגף המזרחי שלה עשוי לכלול גם פריסת חיילים בדרום-מזרח אירופה. לברית יש בשלב זה כ-4,000 חיילים ממדינות שונות במדינות הבלטיות ובפולין, בגיבוי טנקים, מערכות הגנה אוויריות ויחידות מודיעין ומעקב.

גורמים אמריקניים אמרו כי הפנטגון נמצא בשלבים הסופיים של בחירת היחידות הספציפיות שיישלחו למזרח אירופה. אחד הגורמים אמר כי היקף הכוח שייפרס באזור עשוי להגיע ל-5,000 חיילים, ודיפלומט מנאט"ו אמר כי וושינגטון שוקל להעביר בהדרגתיות חיילים ממערב אירופה למזרחה בשבועות הקרובים.

בנאט"ו אמרו כי דנמרק, ספרד, צרפת והולנד כולן מתכננות או שוקלות לשלוח חיילים, מטוסים או ספינות קרב למזרח אירופה. אוקראינה גובלת עם ארבע חברות בנאט"ו - פולין, סלובקיה, הונגריה ורומניה - אך בברית שוללים את האפשרות לשלוח חיילים אל אדמתה. בינתיים, ארצות הברית, בריטניה, גרמניה ואוסטרליה צמצמו את הנציגויות שלהן בקייב, שמתחה ביקורת על המהלך "הדרמטי" וטענה כי הוא רק יוצר בהלה.

רוסיה פרסה כמאה אלף חיילים סמוך לאוקראינה, עם כוחות מצפון, ממזרח ומדרום לה. רוסיה מכחישה שהיא מתכננת פלישה, והיא מציינת את התגובה המערבית כראיה לכך שרוסיה היא המטרה, לא האחראית, לתוקפנות.

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, האשים את המערב ב"היסטריה" ובפרסום מידע "רצוף בשקרים"."ביחס לפעולות ספציפיות, אנו רואים הצהרות של הברית הצפון-אטלנטית על תגבורות והקצאת כוחות ומשאבים לאגף המזרחי. כל זה מוביל לעובדה שהמתיחות גוברת", אמר. "זה לא קורה בגלל מה שאנחנו, רוסיה, עושים. כל זה קורה בגלל מה שנאט"ו וארצות הברית עושות ובשל המידע שהן מפיצות".

רוחות מלחמה

תושבי קייב ממשיכים בשגרה: "זה משחק פוליטי, אין סיכוי שפוטין יעשה משהו"

לכתבה המלאה
בווידאו: סיוע אווירי מארה"ב לאוקראינה/צילום: רויטרס

השווקים בעולם רשמו בימים האחרונים ירידות שערים מחשש למתקפה רוסית, בעוד שהדולר והנפט התחזקו. הרובל ירד לשפל של 14 חודשים מול הדולר, וערכן מניות ואגרות חוב רוסיות צנח.

רוסיה ניצלה את פריסת הכוחות הגדולים בגבולות אוקראינה כדי לנהל שיחות עם המערב על שרטוט מחדש של מפת הביטחון של אירופה. היא דורשת שנאט"ו לעולם לא תצרף את אוקראינה ותצמצם נוכחות ממדינות קומוניסטיות לשעבר במזרח אירופה שהצטרפו אל הברית עם תום המלחמה הקרה לפני 30 שנה.

וושינגטון אומרת שהדרישות הללו לא ריאליות ולא פתוחות לדיון, אך היא מוכנה לדון בהצעות אחרות על בקרת נשק, פריסת טילים וצעדים בוני אמון. רוסיה ממתינה לקבל השבוע תשובות כתובות מארצות הברית על דרישותיה הביטחוניות, לאחר שהשיחות בין הצדדים ביום שישי האחרון - הסבב הרביעי החודש - לא הביאו לפריצת דרך.

כשנשאל אם הוא חושב שפלישה קרובה, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר לכתבים שהמודיעין בנושא "די קודר", אבל ש"ההיגיון עדיין יכול לנצח". הוא חזר על אזהרות המערב שלפיהן פלישה לאוקראינה תהיה "עסק כואב, אלים ועקוב מדם" עבור רוסיה.

ארצות הברית והאיחוד האירופי, החוששות מכוונותיה של רוסיה מאז שכבשה את חצי האי קרים ותמכה בבדלנים הנלחמים בכוחות הממשל במזרח אוקראינה ב-2014, אמרו לרוסיה שהיא תעמוד בפני עונשים משתקים אם תתקוף שוב.

שרי החוץ של האיחוד האירופי שנפגשו בבריסל הזהירו את רוסיה שהיא תעמוד בפני השלכות "מאסיביות", אך הם חלוקים בדעתם בנוגע למידת התקיפות הרצויה כלפי מוסקבה ולא פירטו מהן אותן השלכות.

אירופה תעביר סיוע של 1.2 מיליארד אירו לאוקראינה

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר לנשיא מועצת אירופה שארל מישל, שהשתתף גם הוא בשיחה עם ביידן, כי חשוב שהאיחוד האירופי יפגין אחדות. "אוקראינה לא תיפול לפרובוקציות, ויחד עם שותפיה, תישאר רגועה ומאופקת", נמסר מלשכתו.

הנציבות האירופית, הגוף המבצע של האיחוד האירופי, הציעה חבילת סיוע של 1.2 מיליארד אירו לאוקראינה על מנת למתן את השפעות הסכסוך.

מקור במשלחת הרוסית אמר כי יועצים פוליטיים מרוסיה, אוקראינה, צרפת וגרמניה ייפגשו מחר בפריז כדי לדון בפתרון הסכסוך במזרח אוקראינה, שבו נהרגו כ-15 אלף בני אדם מאז 2014. מאמצים קודמים לא הצליחו להניב פריצת דרך כלשהי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully