וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר באוקראינה: "ביידן שוקל לשלוח אלפי חיילים למזרח אירופה"

עודכן לאחרונה: 24.1.2022 / 14:06

בניו יורק טיימס דווח כי נשיא ארה"ב בוחן שינוי משמעותי במדיניות, אחרי שעד כה נקט באיפוק מחשש לגרור את פוטין לפעולה צבאית. בסימן נוסף לכך שבוושינגטון מעריכים שפני הקרמלין למתקפה, משפחות הדיפלומטים בקייב החלו לעזוב. גם בריטניה מצמצמת נוכחות בבירת אוקראינה

בווידאו: סיוע אווירי מארה"ב לאוקראינה/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוקל לשלוח כמה אלפי חיילים אמריקנים למדינות במזרח אירופה החברות בברית נאט"ו לאור החשש הגובר מפלישה רוסית לאוקראינה - כך דווח הלילה (שני) בניו יורק טיימס.
גורמים בממשל ביידן אמרו לניו יורק טיימס כי הנשיא שוקל גם לפרוס באזור מטוסים וספינות קרב.

במקביל, וושינגטון הכריזה הלילה על פינוי משפחות של דיפלומטים מקייב באחד הסימנים הברורים ביותר שניתן עד כה לכך שהיא נערכת למבצע צבאי של רוסיה. הדיפלומטים עצמם יוכלו להתפנות מהעיר אם ירצו בכך. גם בריטניה החלה בצמצום שגרירותה, בעוד שהאיחוד האירופי הדגיש שבשלב זה אין צורך ב"דרמטיזציה" של האירועים.

"פעולה צבאית של רוסיה עלולה להתרחש בכל רגע", מסרה שגרירות ארצות הברית באוקראינה. היא הדגישה כי השגרירות לא תוכל לסייע בפינוי אזרחים אמריקנים באוקראינה בתרחיש שכזה, ולכן עליהם להיערך בהתאם ולשקול לעזוב את המדינה. משרד החוץ של ארצות הברית אף פרסם אזהרת מסע לרוסיה.

אם אכן תצא לפועל, הרחבת המעורבות האמריקנית במזרח היבשת תהיה שינוי משמעותי עבור הממשל, שעד כה נקט באיפוק ביחס למשבר, מתוך חשש לעורר את רוסיה לפלישה. ואולם, המהלך האפשרי של ביידן מגיע לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הגביר את המתיחות באזור, והשיחות בין דיפלומטים אמריקנים לרוסים לא הניבו תוצאות.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן במהלך פגישתו עם צוות הביטחון הלאומי שלו נוכח המשבר בין רוסיה - אוקראינה במרילנד, ארה"ב 22 בינואר 2022. רויטרס
הממשל משנה גישה ביחס למשבר. ביידן בדיון על המשבר באוקראינה/רויטרס

בניו יורק טיימס דווח כי ביידן החל לשקול את הגדלת הנוכחות האמריקנית במזרח אירופה לאחר פגישה שקיים ביום שבת עם יועציו לביטחון לאומי בקמפ דייוויד. על פי הדיווח, הנשיא בוחן אפשרויות לשלוח בין אלף ל-5,000 חיילים למדינות הבלטיות ולחברות מזרחיות אחרות בברית נאט"ו, עם אפשרות להגדיל את מספרם בתרחיש של הסלמה נוספת. וושינגטון הגבירה את האספקה הצבאית לקייב בחודשים האחרונים, אך היא שללה אפשרות לשלוח כוחות לשטחה.

במקביל, גורם בכיר אחר בממשל אמר כי הסנקציות הכלכליות שתטיל ארצות הברית על רוסיה אם היא תתקוף את אוקראינה יגבו ממנה מחירים כבדים ביותר כמו הגבלת יצוא מוצרים רוסיים עם שבבים המבוססים על ציוד, חומרה או טכנולוגיה אמריקניים. שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן דחה אתמול את הקריאות להטיל כבר עכשיו את העיצומים על מוסקבה, ואמר כי מהלך שכזה יפגע ביכולת ההרתעה של המערב. בלינקן אמור לקיים היום מפגש וירטואלי עם שרי חוץ מאירופה.

החשש מפני פרוץ עימות חדש במזרח אירופה גבר אחרי ששרי החוץ של ארצות הברית ורוסיה לא הגיעו לפריצת דרך משמעותית בשיחות שקיימו בז'נבה ביום שישי, אף שהם הסכימו להמשיך בדיאלוג. רוסיה הגישה דרישות ביטחוניות לארצות הברית, כולל הפסקת ההתרחבות של נאט"ו מזרחה והתחייבות שהברית לעולם לא תתאפשר לאוקראינה להצטרף לשורותיה. במערב מבהירים כי אלו דרישות שאינם יכולים לקבל.

יחידות צבאיות מתנדבות שלצבא אוקראינה מתאמנים בפארק עירוני בקייב. 4 בינואר 2022. AP
לוחמים אוקראינים מתאמנים בקייב, לפני שלושה שבועות/AP

אתמול האשימה בריטניה את רוסיה בתכנית להקמת משטר בובות באוקראינה, וטענה שגורמי מודיעין רוסים נמצאים בקשר עם כמה פוליטיקאים אוקראינים לשעבר במסגרת הכנותיה לפלישה למדינה. משרד החוץ בלונדון סירב לפרסם ראיות שיתמכו בהאשמות שלו, אך ציין כי יש בידיו מידע שהקרמלין רואה בחבר הפרלמנט לשעבר איוון מוראייב כמועמד לעמוד בראש ממשלה פרו-רוסית.

משרד החוץ של רוסיה אמר כי ההאשמות של בריטניה הן "דיסאינפורמציה", והאשים את הממלכה ואת נאט"ו ב"הסלמת המתיחות" סביב אוקראינה.

מוראייב, בן 45, נחשב לפוליטיקאי פרו-רוסי המתנגד להתקרבותה של אוקראינה למערב. לפי סקר שנערך בחודש שעבר, הוא הגיע למקום השביעי בין המועמדים האפשריים לבחירות לנשיאות ב-2024, עם 6.3% תמיכה.

"עשיתם לי את הערב. משרד החוץ הבריטי כנראה התבלבל", אמר מוראייב לעיתון הבריטי "אובזרבר". "זה לא הגיוני ממש. אסור לי להגיע לרוסיה. לא רק זה, הם החרימו כסף מהחברה של אבי שם".

על אף שהוא אומר שהוא רוצה שאוקראינה תהיה עצמאית מרוסיה ומהמערב גם יחד, הוא קידם כמה עמדות התואnות את הנרטיב של הקרמלין ביחס לאוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully