וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: רוסיה מתכננת להקים משטר בובות באוקראינה

עודכן לאחרונה: 23.1.2022 / 10:47

לונדון חשפה מידע מודיעיני רגיש, שלפיו מוסקבה נמצאת בקשר עם כמה פוליטיקאים אוקראינים לשעבר במסגרת הכנותיה לפלישה. אחד מהם הוא המחוקק לשעבר איוון מוראייב, שיחד עם מוסקבה הכחיש את הטענות של הבריטים. בגרמניה, מפקד הצי התפטר אחרי שאמר כי פוטין רק רוצה "כבוד"

פגישת מזכיר המדינה האמריקני בלינקן עם נשיא אוקראינה זלנסקי, קייב, 19 בינואר 2022. רויטרס
מוסקבה נמצאת בקשר עם שורת פוליטיקאים באוקראינה. זלנסקי ובלינקן בקייב, בשבוע שעבר/רויטרס

בריטניה האשימה הלילה (ראשון) את רוסיה בתכנית להקמת משטר בובות באוקראינה, וטענה שגורמי מודיעין רוסים נמצאים בקשר עם כמה פוליטיקאים אוקראינים לשעבר במסגרת הכנותיה לפלישה למדינה.

משרד החוץ בלונדון סירב לפרסם ראיות שיתמכו בהאשמות שלו, המגיעות בזמן שרוסיה ממשיכה לעבות את כוחותיה בגבולות עם אוקראינה אך ממשיכה להכחיש כי היא נערכת לתקוף את שכנתה. משרד החוץ הוסיף כי יש בידיו מידע שהקרמלין רואה בחבר הפרלמנט לשעבר איוון מוראייב כמועמד לעמוד בראש ממשלה פרו-רוסית.

"אנחנו לא נסבול מזימה של הקרמלין להקים הנהגה פרו-רוסית באוקראינה", צייצה שרת החוץ של בריטניה, ליז טראס. "הקרמלין יודע שפלישה צבאית תהיה טעות אסטרטגית אדירה ושבריטניה ושותפותינו יגבו מחיר כבד מרוסיה". מקור במשרד החוץ אמר כי שיתוף פומבי של ענייני מודיעין הוא חריג, והפרטים נמסרו לאחר שיקולים מדוקדקים שנועדו להרתיע את רוסיה.

משרד החוץ של רוסיה אמר כי ההאשמות של בריטניה הן "דיסאינפורמציה", והאשים את הממלכה ואת נאט"ו ב"הסלמת המתיחות" סביב אוקראינה. "אנו קוראים למשרד החוץ להפסיק את הצעדים הפרובוקטיביים הללו, להפסיק להפיץ שטויות ולרכז סוף כל סוף את מאמציו בלימוד ההיסטוריה של העול המונגולי-טטרי", נכתב בהודעת משרד החוץ בחשבון הפייסבוק שלו.

חשש מפני פרוץ עימות חדש במזרח אירופה גבר אחרי ששרי החוץ של ארה"ב ורוסיה לא הגיעו לפריצת דרך משמעותית בשיחות שקיימו בז'נבה ביום שישי, אף שהם הסכימו להמשיך בדיאלוג. רוסיה הגישה דרישות ביטחוניות לארצות הברית, כולל הפסקת ההתרחבות של נאט"ו מזרחה והתחייבות שהברית לעולם לא תתאפשר לאוקראינה להצטרף לשורותיה. במערב מבהירים כי אלו דרישות שאינם יכולים לקבל.

דוברת המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, אמילי הורן, מסרה בהצהרה: "מזימות מסוג זה מדאיגות מאוד. לעם האוקראיני יש את הזכות הריבונית לקבוע את עתידו בעצמו, ואנו עומדים לצד שותפינו הנבחרים באופן דמוקרטי באוקראינה". אתמול דווח ברשת פוקס כי וושינגטון הורתה לבני משפחות של דיפלומטים ועובדים לא חיוניים בקייב להתחיל להתפנות מהמדינה ביום שני.

מוראייב, בן 45, נחשב לפוליטיקאי פרו-רוסי המתנגד להתקרבותה של אוקראינה למערב. לפי סקר שנערך בחודש שעבר, הוא הגיע למקום השביעי בין המועמדים האפשריים לבחירות לנשיאות ב-2024, עם 6.3% תמיכה.

"עשיתם לי את הערב. משרד החוץ הבריטי כנראה התבלבל", אמר מוראייב לעיתון הבריטי "אובזרבר". "זה לא הגיוני ממש. אסור לי להגיע לרוסיה. לא רק זה, הם החרימו כסף מהחברה של אבי שם".

בריטניה, שבשבוע שעבר שלחה 2,000 טילים וצוות של מדריכים צבאיים לאוקראינה, אמרה כי יש בידיה מידע ששירותי המודיעין של רוסיה מקיימים קשרים עם פוליטיקאים אוקראינים לשעבר "רבים", בהם בכירים שהיו קשורים לנשיא המודח ויקטור ינוקוביץ'. ינוקוביץ' נמלט לרוסיה ב-2014 אחרי שלושה חודשי הפגנות נגד שלטונו, ונידון ל-13 שנות מאסר בהיעדרו לאחר שהורשע בבגידה ב-2019.

"לחלק מאלו שבקשר עם גורמי מודיעין רוסים מעורבים כעת בתכנון מתקפה נגד אוקראינה", נמסר בהודעת משרד החוץ של בריטניה. לשכתו של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מסרה כי הוא מתכנן להגביר השבוע את הלחץ על הרוסיה, בקריאות לשותפיו האירופים לגבש חזית אחידה עם ארצות הברית מול התוקפנות הרוסית.

מוקדם יותר דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית RIA כי שרת החוץ של בריטניה תבקר בחודש הבא במוסקבה ותיפגש עם מקבילה סרגיי לברוב, בעוד ששרי ההגנה של שתי המדינות הודיעו אף הם על פגישה בימים הקרובים.

עוד בוואלה!

בלינקן ולברוב דנו במשבר באוקראינה: "רגע קריטי"

לכתבה המלאה

גרמניה: מפקד הצי התפטר אחרי ששיבח את פוטין

בנוסף לבריטניה, כמה מדינות אירופיות נוספות העבירו לאחרונה משלוחי נשק לאוקראינה, אך מי שמסרבת לעשות זאת היא גרמניה שעוררה את חמתה של קייב אחרי התבטאויות של מפקד הצי שלה שהתפטר אתמול בעקבות השערורייה.

מפקד הצי, קיי-אכים שונבך, אמר בדיון במכון מחקר בהודו כי הרעיון שרוסיה רוצה לפלוש לאוקראינה הוא "שטות" והוא הוסיף שכל מה שרוצה פוטין הוא "כבוד". לדבריו, המערב צריך להתייחס אל נשיא רוסיה כאל שווה וחצי האי קרים "איננו ולא יחזור שוב".

משרד החוץ של אוקראינה אמר כי דבריו "בלתי מקובלים לחלוטין", ומפקד הצי אמר אתמול כי הוא מתפטר מתפקידו "מידית" על מנת "למנוע נזק נוסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully