וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן ולברוב דנו במשבר באוקראינה: "רגע קריטי"

עודכן לאחרונה: 21.1.2022 / 17:27

שרי החוץ של ארה"ב ושל רוסיה נפגשו בז'נבה במאמץ למנוע מלחמה, והסכימו להמשיך בשיחות אף שלא נרשמה פריצת דרך. לברוב אמר כי מוסקבה דורשת תשובות כתובות על דרישותיה למנוע את צירוף אוקראינה לנאט"ו, בלינקן הביע אופטימיות אך הזהיר מ"תגובה קשה" במקרה של פלישה

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, נפגש עם שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, בז'נבה. 21 בינואר 2022. Alex Brandon, רויטרס
מאמצים אחרונים למנוע עימות צבאי. לברוב ובלינקן בז'נבה, היום/רויטרס, Alex Brandon

שרי החוץ של רוסיה ושל ארצות הברית נפגשו היום (שישי) בז'נבה כדי לדון במתיחות סביב אוקראינה, המוקפת ביותר ממאה אלף חיילים רוסים שעשויים, לפי גורמים בקייב ובמערב, לפלוש אליה בכל רגע. השיחות הקצרות הסתיימו ללא פריצת דרך, בדומה לסדרת דיונים שנערכו בין הצדדים בשבוע שעבר, אולם אנתוני בלינקן וסרגיי לברוב הסכימו להמשיך ולקיים דיאלוג.

"ההצעות שלנו הן קונקרטיות ביותר ואנחנו מחכים לתשובות קונקרטיות באותה מידה", אמר לברוב בפתח השיחות במלון הנשיא ווילסון בז'נבה, והשניים לחצו ידיים. בלינקן אמר כי "זה רגע קריטי. אתם צודקים - אנחנו לא מצפים לפתור את המחלוקות שלנו כאן היום, אבל אני כן מקווה שנוכל לבחון אם הנתיב הדיפלומטי והדיאלוג נותרו פתוחים. אנחנו מחויבים ללכת בדרך הזאת, לפתור את המחלוקות שלנו בדרכי שלום ואני מקווה לבחון את ההצעה הזאת היום".

בלינקן, שהגיע לז'נבה לאחר ביקור בקייב ופגישה עם שרי חוץ אירופים בברלין על מנת לשלוח מסר אחיד למוסקבה, הזהיר אחרי פגישתו עם לברוב מפני תגובה "מהירה וקשה" אם רוסיה תפלוש לאוקראינה. בד בבד, הוא אמר כי הוא זיהה מקום לתקווה שהחששות הביטחוניים של שני הצדדים יוכלו לקבל מענה.

הוא אמר כי השיחות היו "כנות ומשמעותיות" ואמר לכתבים כי רוסיה עומדת בפני בחירה - דרך דיפלומטית שתוביל ל"שלום ולביטחון" או בדרך "שתוביל רק לעימות, השלכות חמורות ולגינוי בינלאומי". בלינקן הוסיף כי ארצות הברית מעדיפה את הנתיב הדיפלומטי. "היינו ברורים - אם כוחות רוסיים כלשהם יעברו את הגבול אל אוקראינה, זאת פלישה חדשה. היא תיענה בתגובה מהירה, קשה ומאוחדת של ארצות הברית ושל שותפינו ובעלי בריתנו", הזהיר.

בלינקן אמר כי הוא מצפה לחלוק עם רוסיה את "החששות והרעיונות שלנו בפירוט רב יותר ובכתב בשבוע הבא". לדבריו, הוא ולברוב הסכימו להמשיך לדון בכך לאחר מכן.

לברוב, מצדו, אמר כי מוסקבה עדיין ממתינה לתשובות כתובות של ארצות הברית על דרישותיה הביטחוניות, הכוללות הבטחות שאוקראינה או רפובליקות סובייטיות לשעבר אחרות לעולם לא יצורפו לנאט"ו. בנוסף לכך, רוסיה דורשת שכוחות נאט"ו יצאו מרומניה ומבולגריה, שהיו חלק מהגוש הקומוניסטי עד קריסתו בתחילת שנות ה-90 וכיום חברות בברית. שתי המדינות דחו את הצבת התנאים של רוסיה.

"אני לא יכול לומר לכם אם אנחנו במסלול הנכון או השגוי. אנחנו נבין זאת כשנקבל תשובה אמריקנית כתובה לכל הנקודות בהצעה שלנו", הדגיש שר החוץ של רוסיה, שציין כי הכדור נמצא במגרש של וושינגטון. מקור במשלחת הרוסית, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות הרוסית RIA, אמר כי רוסיה וארה"ב עשויות לקיים פגישה נוספת בחודש הבא כדי לדון בדרישותיה הביטחוניות של מוסקבה.

לברוב אמר שלרוסיה יש דאגות משלה, "לא לגבי איומים מומצאים, אלא עובדות אמיתיות שאף אחד לא מסתיר - הזרמת נשק לאוקראינה, שליחת מאות מדריכים צבאיים מערביים" אליה. בימים האחרונים העבירה בריטניה משלוח של טילי נ"ט לאוקראינה, ובמקביל ארצות הברית אישרה למדינות הבלטיות לספק נשק אמריקני לקייב.

כשנשאל על האפשרות של פסגה נוספת בין נשיא רןסיה ולדימיר פוטין לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לברוב היה זהיר. "בואו לא נקדים את המאוחר, הנשיא פוטין תמיד מוכן למגעים עם הנשיא ביידן, ברור שצריך להכין את המגעים האלה ברצינות", אמר

תקוותיה של וושינגטון לבנות חזית מערבית מאוחדת מול רוסיה הסתבכה בעקבות דבריו של ביידן במסיבת עיתונאים ביום רביעי, כשרמז שייתכנו חילוקי דעות בקרב מדינות המערב ביחס לסנקציות שיוטלו על רוסיה במקרה של ל"פלישה קטנה" לאוקראינה. בקייב הגיבו בזעם, ובממשל האמריקני, כולל ביידן עצמו, מיהרו להדגיש שכל תנועת כוחות רוסיים אל שטחה של אוקראינה תיחשב פלישה חדשה.

מתקפה שכזו עלולה להיפתח משטחה של בלארוס, שאליה שלחה רוסיה בימים האחרונים אלפי חיילים לתרגיל צבאי שלא הוכרז מראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully