וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פסגת ירושלים": בנט הציע לפוטין לקיים מפגש בין רוסיה לאוקראינה בירושלים להורדת המתיחות

עודכן לאחרונה: 19.1.2022 / 14:37

בכירים אוקראינים וישראלים אמרו שרה"מ הציע לפוטין את הרעיון - שהיה יוזמה של נשיא אוקראינה זלנסקי - בפגישתם בסוצ'י באוקטובר. נתניהו הציע מפגש דומה כבר באפריל 2021. בשני המקרים פוטין השיב בשלילה. מלשכת ראש הממשלה נמסר שאינם מתייחסים לשיחות דיפלומטיות סגורות

בווידאו: פוטין, בנט בפתח פגישתם בסוצ'י, רוסיה/צילום: רויטרס

ראש הממשלה נפתלי בנט הציע לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישתם בסוצ'י ב-22 באוקטובר לכנס פסגה בין רוסיה לבין אוקראינה בירושלים כחלק מנסיון לבלום את ההסלמה בין המדינות ולהוריד את רמת המתיחות, כך אמרו לוואלה! בכירים אוקראינים וישראלים.

ההצעה של בנט, שמקורה ביוזמה של האוקראינים, מצביעה על המקום הייחודי בו נמצאת ישראל בכל הנוגע לעימות בין רוסיה לבין אוקראינה. ישראל מקיימת יחסים קרובים וטובים עם שתי המדינות, שומרת על ניטרליות ומנהלת שיח ישיר גם עם ההנהגה ברוסיה וגם עם ההנהגה באוקראינה. עובדה זו אפשרה לישראל להעביר מסרים בין הצדדים כדי לנסות ולמנוע התלקחות.

בחודשים האחרונים המתיחות בין רוסיה לאוקראינה הגיעה הלכה והתגברה. רוסיה ריכזה כוחות צבא בהיקפים גדולים לאורך גבולה עם אוקראינה ובימים האחרונים אף החלה בתרגיל משותף עם בלרוס סמוך לגבול בינה לבין אוקראינה. ממשל ביידן הזהיר מפני האפשרות של פלישה רוסית לאוקראינה בימים הקרובים.

פגישת פוטין - בנט במעונו בסוצ'י 22 באוקטבור 2021. רויטרס
פגישת בנט-פוטין בסוצ'י, בה הועלתה ההצעה, באוקטובר/רויטרס

שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק אמר לוואלה כי המעורבות הישראלית במשבר בין רוסיה לבין אוקראינה החל לפני כשנה, דווקא על רקע מגפת הקורונה. בחודש פברואר 2021 ראש הממשלה באותה עת בנימין נתניהו אירגן שיחת טלפון בין נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי לבין מנכ"ל חברת "פייזר" אלברט בורלא. אוקראינה היתה זקוקה בדחיפות לחיסונים ולא הצליחה להגיע אל "פייזר". נתניהו פתח עבור האוקראינים את הדלת ושבועיים אחרי שיחת הטלפון נחתמה עסקת חיסונים בין הממשלה בקייב לבין "פייזר".

באפריל שנה שעברה ממשלת אוקראינה הרגישה כי היא יכולה לנצל את היחסים הקרובים שלה עם ישראל כדי לפתוח בדיאלוג עם רוסיה. השגריר קורניצ'וק סיפר כי באותו חודש הגיעה לישראל משלחת בכירה מקייב בראשה עמד יועצו הבכיר ביותר של הנשיא זלנסקי, אנדרי ירמאק. הוא נפגש עם נתניהו, עם היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת עם בכירים ישראלים נוספים.

ירמאק שאל את נתניהו האם הוא יהיה מוכן לארגן פסגה בין נשיא אוקראינה זלנסקי לבין נשיא רוסיה פוטין בירושלים. מקור ישראלי אמר כי נתניהו לא התלהב מהרעיון אבל אמר כי יהיה מוכן לבחון זאת אם שני הצדדים יביעו נכונות להגיע לפסגה כזו.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בסיכום דיוני התקציב, 3 בנובמבר 2021. שלו שלום, TPS
ניסה ליזום פסגה דומה. נתניהו/TPS, שלו שלום

בסוף אפריל 2021 נתניהו ויועציו בדקו עם הקרמלין לגבי הרעיון לכנס פסגה כזו בירושלים. במאי נתניהו שוחח על כך עם פוטין שוב בטלפון. מקור ישראלי אמר שהתשובה של פוטין לא היתה חיובית. השגריר האוקראיני אמר כי פוטין אמר כי יהיה מוכן להיפגש אבל הדגיש כי לא יהיה מוכן לדבר על שתי נקודות המחלוקת הבולטות ביותר - חצי האי קרים אותו רוסיה כבשה מאוקראינה וסיפחה אליה וחבל המחלוקת דונבאס במזרח אוקראינה. זה היה מסר שלילי ביותר מבחינת האוקראינים.

בחודש יוני התחלפה הממשלה בישראל ונפתלי בנט הושבע לתפקיד ראש הממשלה. ימים ספורים לאחר מכן הוא כבר שוחח בטלפון גם עם פוטין וגם עם זלנסקי. לשכת נשיא אוקראינה הודיעה אחרי השיחה שזלנסקי הזמין את בנט להשתתף בכנס בינלאומי בקייב נגד הסיפוח של חצי האי קרים בידי רוסיה. בנט התחמק בנימוס.

כמה חודשים לאחר מכן בתחילת חודש אוקטובר ביקר הנשיא יצחק הרצוג בקייב. בכירים אוקראינים וישראלים אמרו כי הנשיא זלנסקי סיפר להרצוג על מאמצי התיווך שנתניהו עשה חצי שנה קודם לכן. זלנסקי ביקש שהממשלה החדשה בישראל תחדש את המאמצים האלה.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג 7 בנובמבר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
עדכן את בנט על מאמצי התיווך של נתניהו. הרצוג/פלאש 90, יונתן זינדל

כאשר הרצוג חזר לישראל הוא עידכן את ראש הממשלה בנט על הדברים ששמע מזלנסקי. בנט, שהיה אמור לטוס לפגישה עם פוטין כשבועיים לאחר מכן, החליט לנסות ולהחיות את יוזמת התיווך. יום לפני פגישתו עם פוטין הוא התקשר לזלנסקי כדי לשמוע ממנו את הדברים ישירות.

השגריר האוקראיני קורניצ'וק סיפר כי זלנסקי העלה מול בנט פעם נוספת את הרעיון של כינוס פסגה בין רוסיה לאוקראינה בירושלים. הוא הבהיר כי פסגה כזו לא חייבת להיות בדרג ראשי מדינות. לדברי קורניצ'וק אחת האפשרויות היתה לקיים פגישה בירושלים בין היועצים לביטחון לאומי של רוסיה ואוקראינה. המודל היה פסגה דומה שהתקיימה בירושלים ביוני 2019 בין יועצו לביטחון לאומי של הנשיא טראמפ ג'ון בולטון לבין מקבילו הרוסי ניקולאי פטרושב.

למחרת בפגישה בסוצ'י בנט העלה בפני פוטין את הרעיון של "פסגת ירושלים" והעביר לו את המסר מזלנסקי. בכירים אוקראינים וישראלים אמרו שהנשיא הרוסי לא היה נלהב בלשון המעטה ודיבר בצורה שלילית מאוד על זלנסקי.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נפגש עם חיילים באזור דונייצק במזרח המדינה, 11 בפברואר 2021. רויטרס
נשיא אוקראינה זלנסקי/רויטרס

בשבועות האחרונים ממשלת ישראל מנסה לשמור על שתיקה מקסימלית בכל הנוגע למשבר המסלים בין רוסיה לאוקראינה. שר החוץ האמריקני בלינקן שוחח בנושא בימים האחרונים עם שר החוץ לפיד ונשיא רוסיה פוטין שוחח בעניין לפני כמה ימים עם ראש הממשלה בנט. בשני המקרים הצד הישראלי שמר על שתיקה ובעיקר האזין.

"אנחנו מאוד אוהבים את אוקראינה אבל אנחנו לא הולכים להידחף לעימות בין שתי מעצמות כמו ארה"ב ורוסיה. יש לנו מספיק בעיות משלנו", אמר בכיר ישראלי שמעורה בנושא.

השגריר האוקראיני קורניצ'וק אמר כי ארצו עדיין מוכנה לקיים פסגה עם רוסיה בירושלים אבל הדגיש כי האיום הרוסי נגד אוקראינה בימים אלה הוא החמור ביותר שהיה אי פעם. "הלקח העיקרי שלמדנו הוא שאנחנו צריכים להיות ישראלים - לא להקשיב לאף אחד ולהיות מוכנים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו", הוא אמר. פלישה לאוקראינה לא תהיה פיקניק עבור הרוסים. 30 אחוז מהאוקראינים אמרו בסקרים שהם מוכנים לצאת ולהילחם אם רוסיה תפלוש. הרוסים יספגו אבידות כבדות".

בלשכת ראש הממשלה מסרו כי אינם מתייחסים לשיחות דיפלומטיות סגורות. בבית הנשיא סירבו גם כן להתייחס. גם בלשכתו של יו"ר האופוזיציה נתניהו מסרו "אין תגובה". אף אחד מהשלושה לא הכחיש את הפרטים בכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully