וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיחות בין נאט"ו לרוסיה במבוי סתום: "סיכון אמיתי למלחמה באירופה"

13.1.2022 / 8:46

מזכ"ל הברית דחה על הסף את דרישותיה של מוסקבה שלא לצרף לעולם את אוקראינה לשורותיה, וסגן שר החוץ של רוסיה הזהיר כי המצב "מסוכן מאוד". עם זאת, שני הצדדים הביעו תקווה שניתן להגיע להתקדמות בתחומים מסוימים

סגן שר ההגנה הרוסי אלכסנדר פומין, סגן שר החוץ הרוסי אלכסנדר גרושקו ומזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג בכינוס פסגת נאט"ו-רוסיה בבריסל, בלגיה, 12 בינואר 2022. רויטרס
הפערים בין הצדדים גדולים. מזכ"ל נאט"ו (מימין) לצד סגני שרי החוץ וההגנה של רוסיה בבריסל, אתמול/רויטרס

נציגי נאט"ו ורוסיה קיימו אתמול שיחות בבריסל בניסיון לנטרל את איום המלחמה במזרח אירופה, אולם הפער בין העמדות שלהם היה בולט מתמיד בתום ארבע שעות של דיונים על המשבר שהחל בעקבות ריכוז כוחות גדולים של צבא רוסיה בסמוך לאוקראינה. היום (חמישי) יתנהלו שיחות במסגרת הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה, אחרי שביום שני, סגני שרי החוץ של ארצות הברית ורוסיה נועדו בז'נבה מבלי שהשיגו התקדמות ממשית במגעים.

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר כי הברית מוכנה לדון עם מוסקבה על בקרת נשק ופריסת טילים על מנת להימנע מהסיכון למלחמה באירופה, אך דחה על הסף את דרישתה הבסיסית ביותר - להבטיח שאוקראינה לא תצורף לעולם לברית. "יש סכנה אמיתית לעימות מזוין חדש באירופה", אמר מזכ"ל הברית במסיבת עיתונאים. "יש פערים משמעותיים בין בעלי הברית של נאט"ו לבין רוסיה. לא יהיה קל לגשר עליהם".

סגן שר החוץ של רוסיה, אלכסנדר גרושקו, אמר כי המצב "מסוכן מאוד". הוא ציין כי מוסקבה מוכנה לדון על פריסת נשק ואמצעי בקרה, אך היא לא תאפשר לברור בין הצעותיה הביטחוניות. במסיבת עיתונאים ממושכת, גרושקו הוסיף כי רוסיה לא יכולה להתייחס ברצינות לטענה של נאט"ו ולפיה היא ברית הגנתית שלא מאיימת עליה, והבטיח תגובה סימטרית לכל ניסיון לבלום את מוסקבה או לאיים עליה.

"זאת לא הבחירה שלנו, אבל לא תהיה דרך אחרת אם לא נציח לשנות את מסלול האירועים המסוכן מאוד", הזהיר. גרושקו הוסיף בהמשך כי מוסקבה תשתמש באמצעים צבאיים כדי לנטרל איומיים ביטחוניים אם היא הנתיב הדיפלומטי לא יהיה יעיל מספיק.

במקביל, סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס ציטטה את סגן שר ההגנה של רוסיה, אלכסנדר פמין, באומרו כי "ההתעלמות" של נאט"ו מההצעות הביטחונית של רוסיה יוצרת סכנה ל"תקריות וסכסוכים".

עוד בוואלה!

ארה"ב הזהירה את רוסיה כי תתמוך בהתקוממות באוקראינה אם תפלוש אליה

לכתבה המלאה
איש הכוחות המזוינים האוקראינים מחוץ לעיר פופאסנה באזור לוהאנסק, אוקראינה, 6 בינואר 2022. רויטרס
רוסיה מתעקשת שנאט"ו לא תצרף את אוקראינה לעולם. חייל אוקראיני בחזית, בשבוע שעבר/רויטרס

השיחות התקיימו בתקופה של אחד המשברים החריפים ביותר בין המערב למזרח מאז תום המלחמה הקרה. רוסיה מכחישה שיש לה כוונה לפלוש לאוקראינה, אבל היא דורשת את עצירת התרחבות הברית המערבית ונסיגה של כוחותיה ממדינות מרכז אירופה ומזרחה שהצטרפו לשורותיה אחרי 1997.

סגנית שר החוץ של ארצות הברית, וונדי שרמן, התעקשה כי הדרישות הללו הן "נון-סטארטר". שרמן, שהובילה את השיחות ביום שני, אמרה לכתבים כי קשה להבין מדוע רוסיה, מעצמה גרעינית, חשה מאוימת מאוקראינה, שכנתה הקטנה בהרבה, ומדוע היא מקיימת תרגילים צבאיים בסמוך לגבול. לדבריה, רוסיה לא נתנה התחייבות לכך שהיא תפעל לעצירת ההסלמה, אך מנגד גם לא אמרה שהיא לא תעשה זאת.

למרות הפערים המשמעותיים, הצדדים תיארו את עצם קיום השיחות באופן חיובי. מזכ"ל נאט"ו ציין את העובדה שכל 30 חברות הברית ורוסיה ישבו סביב השולחן ודנו בנושאים משמעותיים.

גרושקו, סגן שר החוץ של רוסיה, אמר כי הוא לא זוכר שיחות ישירות וכנות כל כך עם נאט"ו. הוא הוסיף כי תיתכן התקדמות בין הצדדים, אך הדגיש כי יש אזורים שבהם רוסיה לא יכולה לסגת. לדבריו, מוסקבה דורשת תשובות כתובות מנאט"ו על הצעותיה והסברים במקרה שהיא לא תוכל ליישם אותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully