וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלקין: פוטין ובנט סיכמו על המשך ההבנות לגבי פעילות חיל האוויר בסוריה

עודכן לאחרונה: 22.10.2021 / 20:27

השר המתלווה לרה"מ בביקורו המדיני הראשון ברוסיה, גילה כי השניים דנו לעומק בשימור מדיניות התיאום הקיימת מול דמשק ובמצב של תוכנית הגרעין האיראנית. "אחת הפגישות הכי חמות ואינטימיות שאני זוכר". בנט יישאר במהלך השבת בסוצ'י

בווידאו: פוטין, בנט בפתח פגישתם בסוצ'י, רוסיה/צילום: רויטרס

בתום הפגישה בין ראש הממשלה נפתלי בנט לבין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהתקיימה היום (שישי) בסוצ'י, מסר שר השיכון זאב אלקין כי השניים סיכמו על המשך ההבנות בין שתי המדינות בנוגע לפעילות חיל האוויר בסוריה. אלקין, ששימש כמתרגם במפגש בין המנהיגים, העיד שהפגישה היתה "חמה ואינטימית". בשל התארכות הפגישה עם הנשיא, חזרתו של בנט צפויה להתעכב והוא ישוב ארצה במוצאי שבת.

אלקין ציין כי חלק גדול מהפגישה עסק בנושאים האסטרטגיים כמו בלימת תוכנית הגרעין האיראנית. "דנו לעומק במצב של תוכנית הגרעין האיראנית ובמצב בסוריה. הדגשנו את הצורך בשימור מדיניות התיאום הקיימת עם רוסיה לגבי הפעילות הצבאית בסוריה", אמר.

לדברי אלקין הנושא המרכזי בפגישה היה יצירת המשכיות של היחסים הטובים בין ישראל לרוסיה, כפי שהיו בזמן הממשלה הקודמת. "כמי שנכח בפגישות האלה יותר מעשור, אני יכול להעיד שזו היתה אחת הפגישות הכי חמות והכי אינטימיות שאני זוכר. השיח בין הנשיא פוטין לראש הממשלה בנט היה גם מאוד אישי", אמר.

פגישת פוטין - בנט במעונו בסוצ'י 22 באוקטבור 2021. רויטרס
"נדבך משמעותי במדיניות החוץ". בנט ופוטין, הבוקר/רויטרס

פוטין, שהזמין את בנט לסוצ'י, אמר כי בשיחה יעלו נושאים אזוריים. הוא הדגיש כי יש הזדמנויות לשיתופי פעולה במלחמה בטרור, וכי רוסיה עושה מאמצים לשקם את התשתיות בסוריה - "יש נושאים בעיתיים לדון בהם".

"אני מקווה שעל אף סכסוכים פנים-פוליטיים שקיימים עכשיו בישראל - והם בלתי נמנעים בכל מדינה - הממשלה הזו תמשיך את היחסים עם רוסיה כפי שהיו קודם. הצלחנו לקיים יחסים מאוד ענייניים, יחסי אמון עם הממשלה הקודמת", הבהיר פוטין. השבוע פורסם בוואלה! כי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מסר לנשיא כי "יחזור בקרוב" לאחר שעזב את תפקידו.

עוד בוואלה!

נתניהו העביר מסר לפוטין: "אני אחזור בקרוב"

לכתבה המלאה
פגישת פוטין - בנט במעונו בסוצ'י 22 באוקטבור 2021. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"דוברי הרוסית בישראל - גשר בין שתי המדינות". אלקין, בנט ופוטין/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

הנשיא הודה לבנט על ההיענות להזמנתו, ובירך אותו פעם נוספת על הכניסה לתפקיד ראש הממשלה. "אפשר להגיד שהביקור שלך הוא לרגל 30 שנה לחידוש היחסים הדיפלומטיים שלנו. בזמן הזה, בין ישראל לרוסיה נבנו יחסים ייחודיים, ויש לנו את כל הסיבות לכך".

"יש לנו גם יחסים כלכליים טובים שמתפתחים בהצלחה, אם כי עדיין צנועים בהיקפם. במשך שבעת חודשים הראשונים של השנה היקף הסחר ההדדי גדל ב-50%, למרות כל המגבלות של המגפה העולמית. זה חשוב מאוד עבורנו, ונדון בכך בהמשך", הוסיף.

איראן וסוריה במוקד

בפתח פגישתם הודה בנט לנשיא פוטין על קבלת הפנים החמה, וציין כי היחסים בין ישראל לרוסיה, הם "יחסים מיוחדים מאוד, גם בגלל העבר וגם בגלל ההווה והעתיד". הוא הצהיר כי ישוחח עם הנשיא על חיזוק הכלכלה וכי "אנחנו יכולים להגדיל בצורה משמעותית את הסחר - וחייבים לעשות את זה". הוא הוסיף כי "נדבר גם על המצב בסוריה ועל המאמצים לבלימת תכנית הגרעין הצבאית האיראנית".

בנט כינה את פוטין "ידיד אמת של העם היהודי" והוסיף כי "אנחנו זוכרים היטב את העבר, את ההתגייסות המופלאה של האומה הרוסית ושל הצבא האדום להבסת הנאצים במלחמת העולם השנייה.
אלה היו הימים המכריעים ביותר של העולם כולו וגם של העם היהודי".

פגישת פוטין - בנט במעונו בסוצ'י 22 באוקטבור 2021. רויטרס
"יש נושאים בעייתיים לדון בהם". פוטין ובנט, הבוקר/רויטרס

עוד אמר בנט לנשיא פוטין כי הוא מצפה לשוחח עימו על שלל נושאים בהווה, לחזק את הקשר של המדינות בתחום הכלכלי, בתחום הטכנולוגי, המדעי והתרבותי. "יש לנו בישראל מיליון שגרירים, מיליון ישראלים דוברי רוסית שמהווים תרומה עצומה לתרבות הישראלית, למנטליות שהם מביאים איתן, מנטליות של עבודה קשה, של עוצמה, של חוזק. זו תרומה מאוד גדולה למדינת ישראל", אמר בנט.

בשלב זה סיפר בנט לנשיא פוטין כי ביקר השבוע בבית חולים חייל ממוצא רוסי. "הוא נפצע קשה בפעם השנייה בשנה. אמרתי לו 'אני ראש ממשלת ישראל, איך אני יכול לעזור לך? מה אתה רוצה?', והוא אמר לי 'אני רק רוצה לחזור ליחידה שלי כדי להילחם'", סיפר בנט.

רה"מ בנט והשר אלקין עם נשיא רוסיה פוטין בסוצ'י. לשכת העיתונות הממשלתית
רה"מ בנט והשר אלקין עם נשיא רוסיה פוטין בסוצ'י/לשכת העיתונות הממשלתית

"הקשר בין רוסיה לישראל הוא נדבך משמעותי במדיניות החוץ של מדינת ישראל", אמר בנט לפני ההמראה, "גם בגלל המעמד המיוחד של רוסיה באזור והמעמד הבינלאומי שלה, וגם בגלל מיליון דוברי הרוסית בישראל, המהווים גשר בין שתי המדינות".

"באופן כללי, מדיניות החוץ והמעמד הבינלאומי של ישראל בהתחזקות משמעותית", הוסיף. "יש אנרגיות גדולות, והכיוון טוב מאוד". מוקדם יותר השבוע יורש העצר של איחוד האמירויות וראש ממשלת הודו הזמינו את רה"מ בנט לביקור במדינתם.

"השניים ידונו בשורת נושאים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים הנוגעים לשתי המדינות, ובנושאים אזוריים חשובים, בראשם הגרעין האיראני", מסרה לשכת ראש הממשלה כשהודיעה על הטיסה, וציינה כי פוטין היה זה שהזמין את בנט לפגישה ברוסיה.

הנסיעה של בנט לרוסיה מגיעה אחרי לא מעט מגעים בין המדינות אחרי הקמת הממשלה החדשה. ראש המל"ל של בנט איל חולתא, ביקר במוסקבה ונפגש עם מקבילו הרוסי. שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ סרגיי לברוב וכך גם שר התיירות יואל רזבוזוב.

בנט ופוטין סיכמו להיפגש כבר בשיחה הראשונה שערכו לאחר כניסתו של בנט לראשות הממשלה. אז, בנט הודה לנשיא רוסיה על התפקיד שמדינתו ממלאת בשמירה על היציבות האזורית, וכן על הסיוע בסוגיית השבויים והנעדרים. הוא הודה לפוטין על ברכותיו לרגל הקמת הממשלה בישראל, והביע את הערכתו לקשר ההיסטורי בין העם הרוסי והעם היהודי, ובו העלייה הרוסית לארץ.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש וירטואלי עם גורמי ממשל, 20 באוקטובר 2021. רויטרס
"ידיד אמת של העם היהודי". פוטין/רויטרס

בתום כחמש שעות, הסתיימה פגישתם של בנט ופוטין במעון הנשיא בסוצ'י. בסופה יצאו המנהיגים לשוחח במרפסת המעון וטיילו יחד בשבילי המתחם. מטעם ראש הממשלה נמסר כי "הפגישה הייתה חמה וחיובית, ועסקה בשורת נושאים משמעותיים ביחסי שתי המדינות".

עוד נמסר כי נוכח התארכות הפגישה, תישאר פמליית ראש הממשלה ברוסיה ותמריא בחזרה לישראל עם צאת השבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully