וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה בוחן את שימוש המשטרה באמצעי ריגול אחר אזרחים

עודכן לאחרונה: 18.1.2022 / 18:10

במסגרת הביקורת ייבדק השימוש של המשטרה בתוכנות שונות כדי לחדור לטלפונים של אזרחים, דוגמת תוכנת NSO. "האמצעים הטכנולוגיים משמשים כראיות בהליך הפלילי ומעוררים שאלות של איזון בין התועלת שבהם אל מול פגיעה בזכות לפרטיות וחירויות נוספות", כתב אנגלמן

בווידאו: משרדי חברת הסייבר הישראלית NSO/צילום: רויטרס

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע היום (שלישי) כי פתח בבדיקה בנושא שימוש גורמי אכיפת החוק, ובפרט משטרת ישראל, באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה. במסגרת הביקורת ייבדק גם השימוש לכאורה של המשטרה בתוכנות שונות כדי לחדור לטלפונים ניידים של אזרחים, כדוגמת תוכנת NSO.

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "ביקורת המדינה שמה דגש מיוחד על ההגנה על פרטיותם של אזרחי ישראל ותושביה. האמצעים הטכנולוגיים משמשים כראיות בהליך הפלילי ומעוררים שאלות של איזון בין התועלת שבהם אל מול פגיעה בזכות לפרטיות ובחירויות נוספות. האמצעים הללו גם מעלים סיכונים מפני זליגת מידע אישי ושימוש לרעה במאגרי מידע. אשר על כן החליט מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, לכלול בתוכנית העבודה המשרדית שגובשה זה מכבר את נושא שימוש גורמי אכיפת החוק באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה".

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן במהלך נאומו בבאוניברסיטת אריאל 9 בדצמבר 2021. ללא, אתר רשמי
אנגלמן/אתר רשמי, ללא

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי התייחס היום לחשיפת כלכליסט על השימוש בתוכנת NSO למעקב אחר ישראלים, ואמר כי "לא התבצע שימוש בכלים מסוג זה מול מפגיני הדגלים השחורים, טלפונים של ראשי רשויות ומעקב אחרי גורמים המתנגדים למצעד הגאווה". עוד הוסיף כי "בכל הנוגע לשימוש באמצעי אכיפה באופן כללי, כאמור, הכל נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים".

המשטרה ביקשה להבהיר כי על אף שהיא רוכשת "כלים טכנולוגיים מחברות חיצוניות, גם בתחום התקשורת והסייבר", החברות לא חשופות למידע המודיעיני או לתוצרי החקירה. כמו כן, מסרו כי השימוש בכלי טכנולוגי לצורך ביצוע האזנת סתר נעשה רק אחרי אישור בית המשפט. המפכ"ל שבתאי הורה על בדיקת המקרים שעלו בתחקיר, ולאחר בדיקה נקבע כי "חלק מהמקרים אינם נכונים". כמו כן, אמר כי "המשטרה אינה מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות אל מול אזרחים ומפגינים תמימים".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב מסר כי "חשיבות השמירה על הדמוקרטיה בישראל היא נר לרגלי ואין לכך שום חריג ושום יוצא דופן". הוא הבהיר כי אף גוף שבאחריותו לא רשאי או יכול "להתנהל מחוץ לכללים הדמוקרטיים", וציין כי הטענות על האזנות הסתר הוכחו כלא נכונות.

עוד בוואלה!

קובי שבתאי על מעקב אחרי אזרחים: "הכל נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים"

לכתבה המלאה
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי על האירועים בעיר העתיקה, שער שכם, ירושלים, 24 באפריל 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"הכל נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים". שבתאי/פלאש 90, יונתן זינדל

בר-לב הנחה את המפכ"ל לערוך בדיקה של כל המקרים בהם בוצע שימוש באמצעים טכנולוגיים, כדי לוודא שכולם אכן בוצעו באישור שופט. "במידה וימצאו מקרים כאלו שעד לרגע זה לא נמצאו, אפעל בכל הנחישות והחומרה במטרה להביא לדין את אלו שפעלו בניגוד לחוק", אמר. "אהפוך כל אבן על מנת לוודא בצורה מלאה שלא נעשה שימוש לא כשר באמצעים הטכנולוגיים שבידי המשטרה".

הרשות להגנת הפרטיות מסרה: "הרשות מדגישה, כי ככל שהמשטרה עושה שימוש בתוכנת "פגסוס" לשם ביצוע מעקב אחר אזרחים ישראליים, על פניו יש בכך פגיעה חמורה בפרטיות האזרחים עליהם מבוצע המעקב. מבלי להתייחס בשלב זה למהימנות הפרסום הספציפי, מציינת הרשות, כי שימוש במערכות טכנולוגיות למעקב אחר אזרחים, לרבות במסגרת התמודדות עם המאבק בפשיעה, הינו מנגנון אשר בהכרח כולל פגיעה קשה בפרטיות האזרחים, על כל המשתמע מכך מבחינת הפגיעה באוטונומיה של כל אחד ואחת מאיתנו, יכולתו של הפרט לממש את מלוא זכויותיו ואופייה הדמוקרטי של החברה הישראלית כולה".

היום פורסם בכלכליסט תחקיר, ממנו עולה כי המשטרה עקבה אחרי ישראלים באמצעות תוכנת פגסוס של חברת NSO, שהושתלה מרחוק במכשירי טלפון, ללא אישור ופיקוח בית משפט. התוכנה השתלטה על טלפונים של מפגינים, עובדים בחברה ממשלתית, מתנגדים למצעד הגאווה ואף ראשי עיר ומקורב לפוליטיקאי בכיר, האזינה לשיחות הטלפון שלהם וצפתה בהתכתבויות שלהם.

המעקב נערך בין היתר כדי למצוא ראיות לפשעים שאזרחים היו חשודים בביצועם או במעורבותם, או כדי למצוא מידע שיעזור להפעיל לחץ על נחקרים. לאחר הפרסום במערכת הפוליטית קראו להקמת ועדת חקירה בנושא, וחלק מחברי הכנסת אף דרשו את פיטורי המנכ"ל.

  • עוד באותו נושא:
  • NSO

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully