וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קובי שבתאי על מעקב אחרי אזרחים: "הכל נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים"

עודכן לאחרונה: 18.1.2022 / 15:20

מפכ"ל המשטרה דחה את הטענות שעלו בתחקיר "כלכליסט" לפיהן המשטרה עקבה בעזרת תוכנת הריגול של חברת NSO אחר אזרחים ללא אישור משפטי - אך לא הכחיש שכן משתמשים באמצעים הללו. "המשטרה לא מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות מול אזרחים תמימים"

בווידאו: משרדי חברת הסייבר הישראלית NSO/צילום: רויטרס

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי התייחס היום (שלישי) לחשיפת כלכליסט על השימוש בתוכנת NSO למעקב אחר ישראלים, ואמר כי "לא התבצע שימוש בכלים מסוג זה מול מפגיני הדגלים השחורים, טלפונים של ראשי רשויות ומעקב אחרי גורמים המתנגדים למצעד הגאווה". עוד הוסיף כי "בכל הנוגע לשימוש באמצעי אכיפה באופן כללי, כאמור, הכל נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים".

המשטרה ביקשה להבהיר כי על אף שהיא רוכשת "כלים טכנולוגיים מחברות חיצוניות, גם בתחום התקשורת והסייבר", החברות לא חשופות למידע המודיעיני או לתוצרי החקירה. כמו כן, מסרו כי השימוש בכלי טכנולוגי לצורך ביצוע האזנת סתר נעשה רק אחרי אישור בית המשפט.

המפכ"ל שבתאי הורה על בדיקת המקרים שעלו בתחקיר, ולאחר בדיקה נקבע כי "חלק מהמקרים אינם נכונים". כמו כן, אמר כי "המשטרה אינה מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות אל מול אזרחים ומפגינים תמימים".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב מסר כי "חשיבות השמירה על הדמוקרטיה בישראל היא נר לרגלי ואין לכך שום חריג ושום יוצא דופן". הוא הבהיר כי אף גוף שבאחריותו לא רשאי או יכול "להתנהל מחוץ לכללים הדמוקרטיים", וציין כי הטענות על האזנות הסתר הוכחו כלא נכונות.

יהודים וערבים באירוע משותף בלוד בנוכחות המפכ"ל, קובי שבתאי 18 במאי 2021. ראובן קסטרו
"לא מפעילים יכולות טכנולוגיות מול אזרחים תמימים". שבתאי/ראובן קסטרו

בר-לב הנחה את המפכ"ל לערוך בדיקה של כל המקרים בהם בוצע שימוש באמצעים טכנולוגיים, כדי לוודא שכולם אכן בוצעו באישור שופט. "במידה וימצאו מקרים כאלו שעד לרגע זה לא נמצאו, אפעל בכל הנחישות והחומרה במטרה להביא לדין את אלו שפעלו בניגוד לחוק", אמר. "אהפוך כל אבן על מנת לוודא בצורה מלאה שלא נעשה שימוש לא כשר באמצעים הטכנולוגיים שבידי המשטרה".

היום פורסם בכלכליסט תחקיר, ממנו עולה כי המשטרה עקבה אחרי ישראלים באמצעות תוכנת פגסוס של חברת NSO, שהושתלה מרחוק במכשירי טלפון, ללא אישור ופיקוח בית משפט. התוכנה השתלטה על טלפונים של מפגינים, עובדים בחברה ממשלתית, מתנגדים למצעד הגאווה ואף ראשי עיר ומקורב לפוליטיקאי בכיר, האזינה לשיחות הטלפון שלהם וצפתה בהתכתבויות שלהם.

המעקב נערך בין היתר כדי למצוא ראיות לפשעים שאזרחים היו חשודים בביצועם או במעורבותם, או כדי למצוא מידע שיעזור להפעיל לחץ על נחקרים. לאחר הפרסום במערכת הפוליטית קראו להקמת ועדת חקירה בנושא, וחלק מחברי הכנסת אף דרשו את פיטורי המנכ"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully