וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במיאמי ממשיכים כרגיל, בקטלוניה אין "אווירת היסטריה": מדיניות בידודי הילדים ברחבי העולם

עודכן לאחרונה: 18.1.2022 / 19:42

מגיפת הקורונה גרמה לשיבושים קשים במערכות החינוך ברחבי העולם, כשתלמידים נאלצו לבלות חלק ניכר מהשנתיים האחרונות בלמידה מרחוק. עם זאת, בהרבה מדינות מערביות נמנעים מבידודים - ומתמקדים בבדיקות. ישראלים ברחבי העולם הסבירו לוואלה! איך שומרים אצלם על חיי שגרה

בווידאו: רה"מ מתייחס להחלטה לקצר את ימי הבידוד/צילום: לע"מ

מגיפת הקורונה גרמה לשיבושים קשים במערכות החינוך ברחבי העולם, כשתלמידים נאלצו לבלות חלק ניכר מהשנתיים האחרונות בלמידה מרחוק מהבית. עם זאת, בהרבה מדינות מערביות נמנעים מבידודים המוניים של תלמידים במקרה שאחד מהם נדבק בנגיף, ובמקום זאת מתמקדים בבדיקות כדי לאפשר את המשך הלימודים.

מאיה, אם לבן ארבע שמתגוררת במיאמי, העידה כי אצלם הכל ממשיך כרגיל, "אין את טירוף הבידודים". היא סיפרה שלאחר שילד בגן שלה בן שלה נדבק בקורונה, "המנהלת התקשרה לעדכן, הכל נשאר כרגיל, למעט אם ניכר עליו תסמינים כמו שיעול או חום. רק במקרה כזה הוא צריך להישאר בבית למשך חמישה ימים", אמרה.

בקטלוניה שבספרד, ילדים מחוסנים לא מחויבים בבידוד, ומי שלא מחוסן עושה בדיקת אנטיגן בבית מרקחת, ונכנס לבידוד של שבעה ימים - כך סיפרה לילך דומינגז, אם לשלושה ובעלת משרד יחסי ציבור, תושבת הבירה ברצלונה. "ילדים מבודדים לומדים בזום, המורה פשוט מלמדת את הכיתה במקביל עם מסך פתוח", הסבירה, והוסיפה כי היא ומשפחה חלו בזמן חופשת הכריסמס. "די התבאסנו לבטל את כל התכניות, היינו כשבועיים בבית עד שכולנו הבראנו לחלוטין, למרות שמבחינת ימי בידוד יכולנו לצאת כבר אחרי שבוע. ההבדל הוא שאין פה את טירוף הבדיקות", סיכמה לילך. "אין פה אווירת היסטריה בכלל".

תלמידים חוזרים ללימודים לאחר חופשת כריסמס, מדריד, ספרד, 10 בינואר 2022. רויטרס
"אין טירוף בידודים". תלמידים בספרד/רויטרס

לפי ההנחיות בברצלונה, כשנמצא מאומת לקורונה בכיתה, תלמידים מחוסנים או מחלימים צריכים לבצע בדיקה, ולא מחוייבים להיכנס לבידוד. תלמידים שאינם מחוסנים או מחלימים נכנסים לבידוד של שבוע. "הדברים די ברורים לכולם", הוסיפה לילך. "ילד שלא יכול ללכת לבית הספר נשאר ללמוד בזום מהבית, נבדקים פעם אחת אם נחשפת למקרה. אין צורך להיבדק כל רגע".

"קורונה זה לא בעיה פה, חיים לצידה. גם מי שחוטף קורונה לא עושה מזה סיפור", כך אמר אביב ינקו, אבא לשלושה שמתגורר בלונדון. הוא סיפר כי למרות שיש הרבה מאומתים, הבן שלו הולך לבית הספר כל הזמן. "עושים בדיקות אנטיגן בבית שמחלקים בחינם, אין הגבלה למספר הבדיקות שאפשר לקבל", ציין, והוסיף כי לפני שבועיים ביקר בארץ. "היה לחץ נורא. פה רגיל".

בגרמניה, כך הסביר העיתונאי יניב דורנבוש המתגורר בברלין, המדיניות אינה כלל-ארצית - כל אחת מ-16 המדינות קובעת את החוקים שלה. בתחילת ינואר, אחרי חופשת חג המולד והשנה החדשה, תלמידי בתי הספר שבו ללימודים בימים שונים, כשבכל המדינות מלבד תורינגיה הדרישה הייתה לחזור ללימודים פרונטליים. תורינגיה המשיכה עוד כמה ימים של לימודים וירטואליים, ולאחר מכן בתי הספר יכלו לבחור בין המשך הלימודים בשיטה הזו לבין חזרה לכיתות.

עוד בוואלה!

אחרי קיצור הבידודים: כל מה שצריך לדעת על התקנות החדשות

לכתבה המלאה
ילד מקבל חיסון לקורונה, סאו פאולו, ברזיל, 17 בינואר 2022. רויטרס
"חיים לצד הקורונה". ילד מתחסן בברזיל/רויטרס

"אם יש חולה בכיתה צריכים להכנס לבידוד של חמישה ימים והלימודים מפסיקים. כל אחד הולך הביתה. אחרי חמישה ימים אם אין לא יוצאים חיוביים בבדיקות אפשר לחזור. הפיקוח הוא לא של שב"כ ואיכונים", כך אמר לוואלה! הרב בועז קליין ,אב לשניים המתגורר בארגנטינה ומשמש כשליח חב"ד בברילוצ'ה. עוד הוסיף כי האנשים מבואסים מהמצב אבל לא כועסים על הממשלה. "סהכ המדינה די שקופה ואין יחסים של חוסר אמון. סומכים על האנשים והם עושים את השיקולים שלהם".

הרב סיפר כי הלימודים מתקיימים בזום במשך שעתיים בכל יום. זאת, על מנת לשמור על קשר עם התלמידים. לדבריו, יחסית למה שקורה בארץ הרבה יותר מאמינים למשרד הבריאות ולממשלה בארגנטינה.

הרב בועז קליין ומשפחתו, בית חב״ד ברילוצה ארגנטינה. באדיבות המצולמים
הרב בועז קליין ומשפחתו/באדיבות המצולמים
ילד מתחסן נגד קורונה ברוד איילנד, ארצות הברית, 4 בנובמבר 2021. AP
ילד מתחסן נגד קורונה בארצות הברית/AP

כמו בישראל, החשש הוא ממגע הדוק מדי בין התלמידים ואמצעי הגנה לא מספקים שיהפכו את בתי הספר למחולל הדבקה. למרות זאת, שרי החינוך של המדינות השונות בגרמניה נחושים לשמור על הוראה בכיתות.

שרת החינוך החדשה של גרמניה, בטינה סטארק-ווצינגר מהדמוקרטים החופשיים, צייצה כי שיעורים בכיתות הם שאלה של שמירה על שוויון הזדמנויות לתלמידים, וכי יש לעשות הכל כדי לשמור על בתי ספר פתוחים. אחת הדרכים לעשות זאת היא להרבות בבדיקות. כך למשל, בברלין הוחלט לבדוק תלמידים שלוש פעמים בשבוע בבית הספר עצמו, כשילדים מחוסנים פטורים מדרישה זו. עובדים בבתי הספר שאינם מחוסנים נדרשים להציג בדיקה מהירה מדי יום. פוליטיקאים אומרים כי יש מחויבות ברורה לכך שעצם השיקול לסגור בתי ספר יהיה האופציה האחרונה.

מעונות היום בברלין פועלים באופן סדיר. הורים מקבלים מהמעון בדיקות אנטיגן מהירות עבור שתי בדיקות שבועיות לילד ומתבקשים לבדוק את ילדיהם באופן קבוע לנגיף הקורונה. מעונות היום בברלין יקבלו בעתיד בדיקות מהירות "לולי", קלות יותר לשימוש, במיוחד לילדים קטנים. כל העובדים שבאים במגע עם ילדים מחויבים להיבדק לקורונה פעמיים בשבוע, למעט מחוסנים ומחלימים.

תוצאה חיובית של הבדיקה מחייבת בדיקת PCR באחד ממרכזי הבדיקה המרכזיים מיד לאחר מכן. בכיתות או קבוצות למידה שבהן נמצאו לפחות שני תלמידים חיוביים בבדיקה מהירה ביום אחד, שאר התלמידים ייבדקו מדי יום במשך השבוע לאחר שהתקבלו התוצאות החיוביות. תדירות הבדיקות חלה גם על צוות בית הספר שבא במגע עם הכיתות הרלוונטיות.

כאמור, כל מדינה קובעת את החוקים שלה אבל הבסיס הוא שאין בידוד לכל הכיתה. ברוב המדינות מדובר בבדיקות מהירות שלוש פעמים בשבוע, ברנדנבורג מתכננת להעלות לחמש בדיקות באמצע פברואר. לרוב כשמתגלה תלמיד אחד חיובי מעלים את כמות הבדיקות לבדיקה יומית למשך 14-5 ימים, כשכל מדינה קובעת בעצמה כמה ימים בדיוק.

יש גם הנחיות כלליות לציבור שנגזרות מתלמידים שחלו. כך למשל, הורים של ילד שנדבק צריכים ליצור קשר עם רשות הבריאות המקומית כדי לברר מה הם הצעדים הבאים. כאן כבר נכנסים לא רק להבדלים בין 16 המדינות, אלא בכל מחוז יש מינהל בריאות מקומי. מי שחוסן בשתי מנות או החלים בשלושת החודשים האחרונים פטור מהדרישה הזו ויכול להמשיך כרגיל, כך גם מי שקיבל את הבוסטר, כרגע ללא הגבלת זמן. מותר כמובן להיבדק, גרמניה מספקת בדיקות מהירות מפוקחות בחינם לתושבים.

ילד מתחסן בפעם הראשונה נגד קורונה ברומא . 15 בדצמבר 2021. רויטרס
ילד מתחסן ברומא/רויטרס

ובישראל - אמש (שני) שונו התקנות, לפיהן מחוסנים שאומתו לקורונה יוכלו לצאת מבידוד אחרי שתי בדיקות אנטיגן ביתיות שליליות, שייעשו ביום הרביעי והחמישי. לא-מחוסנים שאומתו לקורונה, והם בני פחות מ-60 ולא בקבוצת סיכון, יוכלו להשתחרר מהבידוד בערב החמישי באישור רופא ובהצגת בדיקת אנטיגן מוסדית, ללא אופציה לבדיקה ביתית.

ממחקר שהציג משרד החינוך, עולה כי בין 60-70% מתלמידי בתי הספר חשו בתסמיני דיכאון בעקבות משבר הקורונה, בעוד שכ-70% סובלים מכך במדגם זהה של תלמידי חטיבות ביניים ותיכונים. כ-35% מקרב תלמידי כיתות ה' ומעלה חשים מדוכדכים וחסרי תקווה, 20% מהם חשים כישלון וכ-15% מקרב מעלים מחשבות אובדניות. עוד מצביע הדוח על עלייה מדאיגה של 70% בטיפולים של ילדים בסיכון לאובדנות.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, שר הבריאות, ניצן הורוביץ, ושר האוצר, אביגדור ליברמן אישרו חלוקת בדיקות אנטיגן בחינם. למשך שבועיים, יחולקו שש ערכות פר תלמיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully