וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליט המדינה לשעבר: הסדר הטיעון עם נתניהו לא ראוי ולא סביר

עודכן לאחרונה: 18.1.2022 / 9:18

ערן שנדר תקף בריאיון ב-103FM את הסדר הטיעון המתגבש עם ראש הממשלה לשעבר ואמר כי "מבחינת נתניהו יש אינטרס עצום, מבחינת טובת הציבור זה אינטרס מביש". שנדר העריך כי, "נתניהו יודה בביהמ"ש, ייצא החוצה וינהל מערכה ציבורית של 'ההר הוליד עכבר'"

בווידאו: נתניהו מתייחס לסוגיית עסקת הטיעון בתיקי האלפים/מערכת וואלה!

ערן שנדר, לשעבר פרקליט המדינה, כינה בראיון ב-103FM את הסדר הטיעון עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו "ממש לא ראוי ולא סביר". לדבריו, "מבחינת נתניהו יש אינטרס עצום, מבחינת טובת הציבור זה אינטרס מביש".

פרקליט המדינה לשעבר העריך כי המגעים לעסקת הטיעון נעשו בכוונה "בדקה ה-90, לפני שהיועמ"ש הנוכחי פורש ולפני עדותו של שלמה פילבר", עד המדינה שכיהן לשעבר כמנכ"ל משרד התקשורת. "לפי מה שפורסם מעדותו, הוא יראה עד כמה נתניהו הוליך את כולם בכחש כשאמר שאין לו קשר למשרד התקשורת". שנדר המשיך לתקוף את הסדר הטיעון, ואמר כי הוא "חורג מתחום הסביר בצורה ניכרת, הוא מביש".

לדברי שנדר, עסקת הטיעון של נתניהו מעבירה מסר שגוי לפוליטיקאים. "במרתון, הקילומטר ה-42 הוא הקשה ביותר, אז כמובן שיש שחיקה, אבל יש פה מסר חד משמעי - ידע כל פוליטיקאי צמרת שבמידה והוא יואשם בפלילים, ככל שהוא יפגע יותר במערכת אכיפת החוק או בתקשורת באופן ישיר, כך בסופו של דבר הוא מיטיב עם מצבו. זה מסר נוראי", אמר.

בנימין נתניהו, 25 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"אינטרס מביש". נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

להערכת פרקליט המדינה לשעבר, ההחלטה על עסקת הטיעון התקבלה בין היתר בשל הלחץ שהופעל על היועמ"ש אביחי מנדלבליט, על התובעת ליאת בן ארי ופרקליט המדינה לשעבר שי ניצן. "לחץ היה", אמר. "כל השמות שהזכרת הם בני אדם, כל בן אדם הוא לחיץ וזה משפיע עליו. אנחנו יודעים כעובדה שמי שיזם את ההסדר זה נתניהו". שנדר ציין כי הוא "מקווה ונוטה להאמין" שבן ארי נגד הסדר הטיעון.

שנדר העריך כי נתניהו יודה בבית המשפט - ואחר כך ינהל מערכה ציבורית של "ההר הוליד עכבר". "בשפה פשוטה, הוא עושה את מה שהרבה עשו לפניו", אמר. "ראיתי אותו כבר באמירות קורבניות בעבר, מה זה עושה למשפחתו ולרעייתו, ולכן העדיף הסדר כזה. הוא יעשה את זה בכישורים הרבה יותר גדולים", הוסיף.

פרקליט המדינה לשעבר סבור כי "הסבירות שואפת לאפס" לסיום המערכה בכך שנתניהו יתנקה מקלון. "המערכה עד היום לא נוהלה בבית המשפט, היא נוהלה בציבוריות הישראלית", אמר. "ניסו להרוס את מערכת אכיפת החוק, הן בפועל, הן על ידי חוסר מינוי מפכ"ל. זה לא נוהל בבימה"ש וראוי שהתיק הזה ינוהל בביהמ"ש". להערכתו, תתקבל החלטה בתיק תוך שנה וחצי עד שנתיים, כשבית המשפט "יגזור על הנאשם נתניהו עונש כפי שראוי ברף הענישה של שחיתות ציבורית".

משה קצב משתחרר מכלא מעשיהו בלווית אישתו ושני אחיו, 21 בדצמבר 2016. טליה קדוש, מערכת וואלה! NEWS
"מצטער על הסדר הטיעון". קצב/מערכת וואלה! NEWS, טליה קדוש

כששנדר היה פרקליט המדינה, הוא היה בין המגבשים של הסדר הטיעון עם הנשיא לשעבר, משה קצב. לדבריו, הוא מצטער על העסקה. "יש הבדל אחד משמעותי בין קצב לנתניהו", אמר שנדר, "כשההסדר של קצב עמד על הפרק, היועמ"ש מני מזוז ואני ידענו שיש בעיות ראייתיות לא פשוטות. פרקליט מחוז ירושלים סבר שראוי לסגור את התיק, ואנחנו סברנו שראוי להגיש כתב אישום, כי יש ראיות, גם אם הן בעייתיות. הראיה היא שלאחר שבוצעו השלמות חקירה מסוימות, לאחר שנדחה ההסדר, הוא הורשע ונשלח למאסר". לדבריו, כיום "אין עניין של השלמות חקירה, אם יש הסדר נגמר העניין".

שנדר ציין כי אם הוא היה במקומו של מנדלבליט - הוא היה מושך את ידיו מהסדר הטיעון. "הייתי שמח גם במישור האישי, וגם נכון במישור הציבורי, להשאיר את זה לבא אחריי שבא עם ראש פתוח, נקי לחלוטין, לא מעורב שישקול את הדברים לכאן ולכאן וישמע את הדעות השונות".

פרקליט המדינה לשעבר ביקר חלק מסעיפי האישום בתיקי נתניהו. "כשקראתי את כתב החשדות סברתי שתיק 1000 מדבר בשפה של שוחד, וסעיף האישום הוא הפרת אמונים", פירט. "לא הבנתי איך בחקירת תיק הצוללות, עוד לפני שהחלה החקירה, הודיעו שנתניהו לא חשוד בתיק, ראיתי תצהירים שהוגשו על ידי מעורבים בתיק ולא הבנתי איך הוא לא נחקר. יש הרבה תהיות. אין לי הסבר", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully