וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא כדורי ולא שטוח: יותר ויותר אנשים מאמינים שכדור הארץ נראה כמו דונאט

7.2.2022 / 23:43

על קהילת "הארץ השטוחה" ודאי שמעתם, אך מה עם קהילת "ארץ הדונאט"? מתברר שיש קהל מאמינים די גדול בתיאוריה שכדור הארץ שלנו נראה כמו דונאט עם חור באמצע - וזה ההסבר שלהם

גבר רוצה לשגר רקטה ולהוכיח שהעולם שטוח/צילום: יוטיוב, עריכה: ורד לידני

חברי קהילת "הארץ השטוחה", המאמינים כי מבנה כדור הארץ שטוח ולא כדורי, יכולים כעת להתנחם בכך שהתיאוריה שלהם היא כבר לא ההזויה ביותר ששמענו. בשנים האחרונות צצה לה תת קבוצה חדשה, בתוך אנשי"הארץ השטוחה", המאמינה שכדור הארץ לא שטוח אלא נראה בכלל כמו דונאט עם חור באמצע. מאמיני תיאוריית הקונספירציה הזו מסבירים שמאחר שהאור "מתכופף", צורתו "האמיתית" של כדור הארץ אינה נראית לבני האדם שחיים עליו - ולכן אין ביכולתנו לראות את צורתו הנכונה.

התיאוריה לפיה אנו מאכלסים כוכב לכת שבמרכזו חור ענק הופיעה לראשונה בשנת 2008 כבדיחה בקהילת הארץ השטוחה, כך מדווחים ב-Vice. משתמש בשם ד"ר רוזנפניס פתח את השרשור וכתב: "הגוף השמימי הכי טעים, כדור הארץ המזוגג בסוכר שלנו". הבחור כנראה לא הבין שהוא נמצא בקהילה לא יציבה במיוחד ורבים החלו להאמין למילים שלו. בשנת 2012 חבר הארץ השטוחה המכונה בקהילה Varaug ניסה למצוא הסבר מדעי לעניין ועלה על תיאוריית האור: "האור מתכופף ועוקב אחר העקמומיות של הטורוס, מה שהופך את החור לכזה שבלתי ניתן לראותו", כתב. הוא אפילו טען שיש לו תשובה כיצד פועל כוח הכבידה במצב שכדור הארץ נראה כמו דונאט: "דמיינו דונאט. דמיינו דונאט עם ריבה. כוח המשיכה פועל לעבר הריבה", הוא הסביר.

ככה זה נראה לדעתם:

כדור הארץ נראה כמו דונאט. Youtube, Giphy
כדור הארץ נראה כמו דונאט/Giphy, Youtube

התיאוריה שצורתו של כדור הארץ הינה טורוס ( משטח המתקבל מסיבוב מעגל במרחב התלת-ממדי סביב ישר הנמצא במישור המעגל, ועובר מחוץ למעגל) קיבלה בוסט נוסף בשנת 2016, כשאותו שרשור ישן עלה שוב לדיון. "אני שמח לראות כאן תומכים חדשים של תיאוריית כדור הארץ הטורואידי", כתב המשתמש "דינוזאור ניל", "אני מקדם את התיאוריה הזאת כבר הרבה זמן, אבל נראה שאף אחד לא מגבה אותי. אני לא יכול להבין מדוע".

עוד הסבר על תיאוריית הדונאט:

ומה המדע אומר על זה?

תראו מופתעים: מדענים הפריכו לחלוטין את התיאוריה הזו. אם כדור הארץ היה במבנה טורוס זה לא היה מאפשר לנו לחוות לילה ויום - כמו גם זריחות ושקיעות - כפי שאנחנו חווים אותם כיום. "אם כדור הארץ היה בצורת דונאט, המעבר בין לילה ליום הנפרס על גבי 24 שעות היה בלתי אפשרי", הסבירה ד"ר טבתה בויאג'יאן ל-Vice, "העונות ישתנו מאחר שהן תלויות באופן שבו הדונאט נמצא בזווית לשמש. הרוחות בכוכב לכת שכזה יהפכו את החיים על פני כדור הארץ לבלתי אפשריים".

פרופסור באוקספורד, ד"ר אנדרס סנדברג, אמר ל-Vice שצורת הדונאט פירושה שאלו המתגוררים ליד ה"חור" יחוו עונות כפולות בכל שנה, כמו חורף שני ביולי. הצורה תוביל גם לכבידה חלשה יותר באופן ניכר בקו המשווה הפנימי והחיצוני. כמו כן, יש את העובדה שאם אתם מתגוררים בחלק הפנימי של הדונאט - הייתם מצפים לראות את הצד השני שלו ברגע שהבטתם לשמיים - דבר שטרם דווח כאפשרי.

על אף הטיעון המדעי לכאורה על תיאוריית האור המתכופף, ד"ר בויאג'יאן הסבירה שזה קורה רק ליד גופים גדולים ביקום כמו חורים שחורים סופר מסיביים. היא הוסיפה: "כל אחת מהטענות האלה נועדו רק כדי לומר: 'אתה יודע מה, אני הולך להמציא רעיון חדש בלי שום בסיס לכך, עם ניסיון להסתמך על דבר אחד וזהו. לא ככה אנחנו מפתחים תיאוריות".

מה היה קורה אם כדור הארץ היה באמת בצורת דונאט?

בשנים האחרונות קהילת "הארץ השטוחה", הדוחה את הרעיון שמבנה כדור הארץ כדורי, גדלה מאוד. הם מאמינים שכוכב הלכת שלנו הוא למעשה דיסק עם מעגל ארקטי באמצע. לטענתם, אנטארקטיקה היא למעשה חומת קרח בגובה 45 מטרים שהוקמה כדי למנוע מכולנו ליפול מהקצה. הם גם טוענים שנאס"א היא הונאה ושכל התמונות והסרטונים שיש לנו מהחלל הם תכנים שנוצרו בידי מחשב (CGI). על אף שהדעות שלהם נשמעות מופרכות, התנועה משכה אליה גם מפורסמים מרחבי העולם וצברה קהילה די מבוססת של מאמינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully