וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הגיע להצביע ברגע האחרון, ח"כית ממרצ התנגדה: חוק הגיוס נפל בקריאה ראשונה

עודכן לאחרונה: 18.1.2022 / 7:17

ח"כ רינאווי-זועבי ממרצ שברה משמעת קואליציונית: "הקואליציה חצתה קווים אדומים", אמרה והתייחסה לנטיעות קק"ל בנגב ולחוק הלאום. במחאה, חברי כנסת מהקואליציה מאיימים להצביע בעד חוק האזרחות. נתניהו התייחס לראשונה לעסקת הטיעון: "כשיהיה מה לעדכן - אעדכן"

בווידאו: הצבעה על חוק הגיוס/צילום: ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת התכנסה היום (שני) לישיבה חגיגית לציון יום הולדתה ה-73. במסגרת הישיבה העלה שר הביטחון בני גנץ את חוק הגיוס להצבעה בקריאה ראשונה - והחוק נפל במליאה, כש-54 ח"כים הצביעו בעד ו-54 ח"כים הצביעו נגד. ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד הודיעו כי ביום רביעי הקרוב הקואליציה תניח מחדש את הצעת חוק הגיוס, עם בקשה לפטור מחובת הנחה. ההצעה תעלה להצבעה במליאה בשבועות הקרובים.

ח"כ ג'ידא רינאווי-זועבי ממרצ שברה משמעת קואליציונית והצביעה נגד חוק הגיוס. היא נימקה את הצבעתה בכך ש"בשבוע שעבר הקואליציה חצתה שני קווים אדומים. התנהלות הממשלה, המשרד לביטחון הפנים, משרד השיכון, המשטרה וקק"ל בנגב נגד האזרחים הערבים הבדואים - הייתה לאות קלון של מדיניות ברוטאלית, אטומה ודורסנית", אמרה. "אתמול הממשלה תמכה בהבאת הצעת חוק גזענית ופאשיסטית של הציונות הדתית בנושא חוק הלאום". במחאה, חברי כנסת מהקואליציה מאיימים להצביע בעד חוק האזרחות. גורמים בקואליציה אמרו כי "החברים במרצ עושים מה שבא להם, כנראה שאחרי הרבה שנים באופוזיציה הם עוד לא הבינו מה זו קואליציה".

מקורבי יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, מסרו כי הוא "רואה את המעשה בחומרה רבה", וכי זועבי ננזפה ותזומן לבירור.

ח"כ ג׳ידא רינאווי ממרצ  במהלך נאומה במליאת הכנסת. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"הקואליציה חצתה קווים אדומים". רינאווי-זועבי/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

מ"מ יו"ר הקואליציה, ח"כ בועז טופורובסקי, תקף את רינאווי-זועבי ואמר כי "בקואליציה משחקים קבוצתי. זה לא קל, לפעמים צריך לוותר, אבל זה המחיר אם רוצים באמת לייצר שינוי מבפנים, לא רק לצעוק מבחוץ. מי שלא מבינה את זה, לא פוגעת רק בחבריה לקואליציה, אלא באזרחיות ובאזרחי ישראל כולם".

ח"כ מאזן גנאים מרע"ם לא נכנס למליאה להצבעה. נתניהו הגיע ברגע האחרון כדי להצביע נגד, אחרי שנעדר לאורך היום מהמליאה. כשנכנס למליאת הכנסת התייחס לראשונה למגעים לקראת עסקת הטיעון, ואמר לח"כים בליכוד "אין מה לעדכן, אם יהיה מה לעדכן - אעדכן".

במקביל להצבעה על חוק הגיוס, מהומה התלהטה במסדרון הכנסת בין ח"כ אריה דרעי וח"כ מנסור עבאס. "אם אתה מצביע בעד חוק הגיוס אתה קונה לעצמך את גדול האויבים של המגזר הערבי", אמר דרעי והוסיף, "לא אנוח עד שכל הערבים יתגייסו". לכך, עבאס ענה, "אבל זה חוק טוב לחרדים". דרעי תקף אותו בתגובה, "תתבייש לך, אתה תגיד לנו מה טוב ומה לא?".

באופן חריג, חברי הכנסת של רע"ם תמכו בהצעת החוק באופן שעורר את זעמם של הסיעות החרדיות, בעיקר בשל העובדה כי באופן מסורתי הח"כים הערבים מתנגדים להצעה המדוברת. החרדים תוקפים בחריפות את הצעת החוק, אך בפועל הם מעוניינים כי תאושר בכנסת, היות והיא מעגנת את מעמדם של בני הישיבות באופן שיאפשר להם להמשיך ללמוד ולקבל פטור מצה"ל.

הרשימה המשותפת בירכה על נפילת החוק. "למרות תמיכת רע"ם בחוק המיליטריסטי לחיזוק צבא הכיבוש - חוק הגיוס שנועד לגייס חרדים לצבא נפל במליאה. את הצבא צריך להסיג מהשטחים, את גיוס החובה לבטל ואת המיליטריזם ששולט במדינה צריך לעקור", מסרו. "הכבוד לחברת הכנסת ג'ידא רינאווי שהתנגדה לחוק ויצאה לבדה נגד עמדת הקואליציה. ערכי ממשלת הימין לא משאירים מקום לערכים הומאניים של צדק ושוויון".

עוד בוואלה!

הרגעים המיוחדים והכואבים: פרויקט תמונות מיוחד לכבוד יום הולדת 73 לכנסת

לכתבה המלאה

את חוק הגיוס גיבש משרד הביטחון והוביל בממשלה הנוכחית השר בני גנץ. לפי החוק, גיל הפטור מגיוס לתלמידי ישיבות ירד ל-21 למשך שנתיים, לאחר מכן יעלה ל-22 למשך שנה ובהמשך יתקבע על 23. הורדת גיל הגיוס נועדה לתמרץ את החרדים להשתלב בשוק התעסוקה בגיל מוקדם יותר, במקום להישאר בישיבה עד גיל 24 - גיל הפטור הנוכחי.

החוק מציע לקבוע יעדי גיוס שנתיים של חרדים כדי להגדיל באופן הדרגתי את מספר המתגייסים. לפי ההצעה, יגדלו יעדי הגיוס משנה לשנה באופן שיבטא את ממוצע שיעור גידול האוכלוסייה החרדית בתוספת אחוז. לאחר מכן הם יגדלו רק בהתאם לממוצע שיעור גידול האוכלוסייה. החוק מציע להפחית את התמיכה הכספית בישיבות אם לא תהיה עמידה ביעדי הגיוס.

בנוסף, הצעת חוק דמי בידוד לעצמאיים עברה בקריאה ראשונה והועברה לדיון בוועדת העבודה והרווחה, שיתקיים ביום רביעי.

יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, תקף את הרשימה המשותפת והגיב לביקורת של הסיעות החרדיות אחרי נפילת חוק הגיוס: "לא מספיק לרשימה המשותפת לשקר, להוליך שולל ולסלף את העובדות? החוק שהצבענו עליו פוטר את החרדים מחובת הגיוס, לאחר שהחוק הקודם פקע, ולא מגייס אותם כפי שמעוותים ברשימה המשותפת".

שר הביטחון, בני גנץ במהלך נאומו במליאת הכנסת 17 בינואר 2022. ראובן קסטרו
"נצביע מחדש בשבועות הקרובים". גנץ מביא את חוק הגיוס להצבעה/ראובן קסטרו

בין הנואמים בישיבה החגיגית נכללו יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, ראש הממשלה, נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד. ראש האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, נעדר מהישיבה לשעות ארוכות והגיע להצבעות בלבד, ברקע מגעים שמנהל בימים האחרונים עם הפרקליטות על עסקת טיעון בתיקי האלפים נגדו.

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג, שאמור היה לשאת דברים באירוע חגיגי זה, נעדר השנה בשל פטירתה של אימו, הגברת אורה הרצוג. נשיאת בית המשפט העליון, הגברת אסתר חיות, השתתפה בישיבה ויושבת ביציע המכובדים.

בנאומו במליאה התייחס בנט לאווירה העכורה ששררה בכמה מישיבות המליאה האחרונות. "בתקופה האחרונה התגלגלה רוח של מחלוקות סתם, מחלוקות על כלום", אמר בנט. לדבריו, הלך הרוח במליאה הוא של "שנאה אוטומטית, עמדות אוטומטיות. יכול להיות שאדם מסוים יגיד 'ככה' וכולם יגידו אחריו 'ככה'. האם ראוי לשבת עם רע"מ בממשלה? כשמישהו אומר "כן, ראוי", אז כולם אחריו. ואם הוא מחליט שלא, אז כל הצייצנים משנים את עמדתם הפוך. מחלוקות כאלה הן צעקות של שנאה נטולת יסוד שמובילות לבסוף לשיתוק".

מליאת הכנסת 17 בינואר 2022. ראובן קסטרו
בנט בכנסת, היום/ראובן קסטרו

יו"ר הכנסת מיקי לוי אמר בישיבה כי "אופוזיציה חזקה היא הכרח לקיומה של דמוקרטיה בריאה. בלעדיה, קולות של חלקים בציבור הישראלי אינם באים לידי ביטוי. בלעדיה, הביקורת הנדרשת של הכנסת אינה שלמה".

גם לוי הגיב לעניין העימותים במשכן בשבועות האחרונים. לדבריו "בכל בית יש ויכוחים. בבית הזה הוויכוחים הם חלק אינטגרלי ממהות קיומו. היכולת שלנו לנהל את הוויכוחים באופן ענייני, באופן מכבד ככל האפשר, הוא מה שמאפשר להחלטות יותר טובות להתקבל עבור הציבור. השיח המוקצן, הרעיל והאלים לא משרת את הבית הזה ולא עושה שירות טוב לאף אחד מאיתנו".

לוי הביע תקווה "שהשיח הקשה שליווה את החודשים האחרונים יתמתן ויהיה יותר ענייני. מכל צידי הבית. יש לנו מחויבות ואחריות לשמור על כבודה של הכנסת ועל מעמדה. כדי שהפירות שמייצר הבית הזה, שעליהם דיבר שפרינצק, לא יהיו רעילים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully