וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קיצור הבידודים נדרש, או שזו "טעות קשה מאוד"? המומחים חלוקים על ההמלצה של מטות

עודכן לאחרונה: 17.1.2022 / 9:00

אחרי שהרופאה טענה במאמר בוואלה! כי מדיניות הבידודים לחולים א-סימפטומטיים היא "טירוף" - ונענתה בביקורת חריפה ממשרד הבריאות - הקהילה הרפואית מתלבטת בינה לבין עצמה. מול אלו המסכימים כי הנהלים מחמירים מדי, יש הסבורים כי אישור למאומתים לצאת לעבוד הוא "שערוריה"

בווידאו: פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמן זרקא בדתרוך לתקשורת/צילום: לע"מ

רופאים וחוקרים הגיבו היום (ראשון) בדרכים שונות למאמרה של פרופ' עידית מטות מבית החולים איכילוב בתל אביב, שפורסם בוואלה!, שבו קראה לשנות את מדיניות הבידודים לחולי קורונה ללא סימפטומים, בדגש על ילדים, וטענה כי "אין מה להשוות" בין זן האומיקרון לזנים של נגיף. בעוד יש המחזקים את דבריה, ומסכימים כי מדיניות הבידודים מחמירה מדי, אחרים מזכירים כי חולים ללא תסמינים עדיין מדבקים, ועל כן אסור להם לצאת מבידוד.

מחלקת קורונה בחניון התת קרקעי ,בית חולים בילינסון, פתח תקווה, 5 בינואר 2022. ראובן קסטרו
מחלקת קורונה בבית החולים בילינסון בחדרה, לפני כשבועיים/ראובן קסטרו

"מדיניות הבידודים אולי הייתה נכונה לשעתה, אך כעת אינה נותנת מענה", אומר היום ‏פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, שהביע הסכמה עם רוח דבריה של מטות. "כיום, ילד חולה עם בדיקת אנטיגן שלילית - יכול ללמוד, אבל ילד בריא שנחשף למאומת, נשאר בבית. צריך לשנות את המצב הזה, ולהתמקד במי שבקבוצת סיכון. מערכת החינוך והעסקים משובשים כי הבידודים מחמירים מדי. מדוע אצלנו לא מקצרים את ימי הבידוד למאומתים ל-5 ימים, כמו בארה"ב? למה אצלנו נדרש אישור רופא כדי לצאת מבידוד - בעוד שהרופאים קורסים בעומס?".

עוד בוואלה!

תת-זן של אומיקרון התגלה בישראל; משרד הבריאות: "נמצא במעקב"

לכתבה המלאה

מנגד, פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, אומר כי גם אם ההתמודדות עם זן האומיקרון היא אחרת וצריך להתאים את המדיניות אליו, לא צריך לנקוט בצעדים דרסטיים. "אנחנו בסאגה אחרת ומתמודדים עם זן האומיקרון שהוא הרבה פחות בעייתי, אבל אני לא חושב שצריך לשנות את הכל. אני מסכים שצריך לתת את הדעת לבידוד ילדים כי משהו לא עובד, אני כואב את זה גם באופן אישי", אומר פרופ' כהן. "בקשר לבידוד אנשי מערכת הבריאות אני חלוק עם עצמי. אסור שייצא מצב שבודדנו אנשי צוות כדי שלא ידביקו, אבל בגלל שאין אנשי צוות איכות הטיפול נפגעת ופגענו במטופלים. בכל מקרה, עוד לא הגענו לשלב שאפשר לעשות הנחות, אנחנו רואים את העלייה של החולים הקשים וצריכים להיערך לכך מראש בעזרת מידע מוקדם על המאומתים".

פרופ' עידית מטות 21 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
מאמר מעורר מחלוקת. פרופ' מטות/ראובן קסטרו

לעומתם, ד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים לילדים ספרא במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, הביע התנגדות נחרצת לדבריה של פרופ' מטות, בפרט בכל מה שנוגע לשחרור חולים מאומתים - לעבודה. "אנשים חיובים לא צריכים לעבוד, במיוחד לא בבית חולים. זו תהיה טעות קשה מאוד אם מישהו יחליט לתת למאומתים לעבוד, אפילו שערורייה", אמר ד"ר פסח. "אף אחד לא יודע שכולם יעברו את זה באופן קל. מאומתים, לא משנה אם הם ילדים, מבוגרים או עובדי מערכת הבריאות, לא צריכים להשתחרר מבידוד מכיוון שא-סימפטומטיים גם כן מדבקים. אני מתנגד לדעות שפרופ' מטות מבטאת ולא מצליח להבין איך בית החולים [איכילוב - מ.כ] עומד מאחורי זה".

תור לבדיקת קורונה, רחבת מוזיאון תל אביב, 29 בדצמבר 2021. ראובן קסטרו
תור לבדיקת קורונה בתל אביב, לפני כשבועיים/ראובן קסטרו

פרופ' מטות היא מנהלת מערך הרדמה, כאב וטיפול נמרץ כללי, מנהלת האגף הכירורגי וחברה במטה קורונה במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב. אתמול היא פרסמה בוואלה! מאמר בו טענה כי "החרדה ותחושת הפחד מנהלים את מקבלי ההחלטות", אמרה שנתוני מספר החולים הקשים מוטעים וקראה לבטל את הבידודים לחולים א-סימפטומטיים. "לצערי", כתבה פרופ' מטות, "במקום להתייחס לזן הזה בהתאם, אנשים נאלצים להיות כלואים בבתיהם, אנחנו דה פקטו בסוג של סגר והמדינה על סף קריסה. תגידו, השתגענו? ועל מה?".

במשרד הבריאות הגיבו בחריפות לדבריה של מטות, והאשימו אותה בחוסר אחריות. "ההצעה אינה מקובלת, ההתנהלות והשפה שבה בחרה להביע את הביקורת שלה מעלים חשש שתאוות פרסום גוברת לעיתים על אחריות", כתבו. לדברי משרד הבריאות, "בעוד מערכת הבריאות משקיעה מאמץ אדיר לשמירה על בריאות הציבור והצלת חיים, מתעוררים גורמים קולניים, לרבות רופאים, שמייצרים שיח חסר אחריות שמטרתו לכרסם באמון הציבור". הם הבהירו כי הצעתה של פרופ' מטות "אינה מקובלת על משרד הבריאות, עלולה להביא לפגיעה קשה בקבוצות שבסיכון, לעלייה במספר החולים הקשים ולתמותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully