וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מג"דים נגד המטכ"ל בעקבות האסון באגוז: "נהלי הפתיחה באש מבלבלים את החיילים"

עודכן לאחרונה: 16.1.2022 / 14:47

מפקדים מאשימים בשיחות סגורות כי המטכ"ל מפיל אחריות על הלוחמים, בלי לתת להם כלים מספקים להילחם בגניבות נשק משטחי האימונים. "אף מג"ד לא רוצה לראות את חייליו רודפים אחר אזרחים, ובוודאי לא פותחים באש. צריך פתרון מערכתי לבעיות"

בווידאו: תרגיל יחידת אגוז/צילום: דו"צ

מג"דים מאשימים בשיחות סגורות כי הוראות הפתיחה באש מבלבלות את הלוחמים, בצל התקרית הקטלנית ביחידת אגוז שבה נהרגו שני קצינים. בעקבות התקרית, בצה"ל עורכים היום (ראשון) בכל היחידות יום למידה מטכ"לי, שיעסוק בסוגיות בטיחות, תיאום בין הכוחות בשטח, הגנת המחנה וסקירה של התחקירים מאירועי הבטיחות האחרונים. יום הלמידה יתמקד בהוראות הפתיחה באש והשינויים שנעשו בהן בחודשים האחרונים, בהתאם לפקודות אגף המבצעים.

הפרקליטות הצבאית בלמה במשך תקופה את ניסיונות המטה הכללי לערוך שינוי בהוראות הפתיחה באש, ורק לפני כמה חודשים אושרה החלתן לא רק על אדם החודר לבסיס צבאי, אלא גם על שטחי אימונים. ואולם, נושא הגנת הבסיסים ושטחי האימונים מעורר ביקורת חריפה בקרב מפקדי יחידות וגדודים שנדרשים להגן בגזרתם על ציוד, על תחמושת ועל אמצעי לחימה.

בסיס נבי מוסא בבוקר לאחר מותם של שני קציני צה"ל איתמר אלחרר ואופק אהרון, בקעת הירדן, 13 בינואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
לצד חקירת התקרית, יש לבחון את התופעה הרחבה. בסיס נבי מוסא/פלאש 90, יונתן זינדל

אחד המג"דים אמר בפורום סגור כי "אין לנו באמת כלים להתמודד עם הגנבים. הבעיה ידועה לכולם והצבא מבלבל את החיילים עם שינוי הוראות הפתיחה באש לגבי שטחי האימונים. אף מג"ד לא רוצה לראות את החיילים שלו רודפים אחרי אזרחים גנבים, ובוודאי לא לראות אותם פותחים באש. הבעיה הזו צריכה להיפתר ברמה מערכתית, ולא על ידי הלוחמים בקצה".

עוד בוואלה!

הוראות הפתיחה באש המשתנות יצרו בלבול ומתח, צה"ל חייב להתעשת - ומהר

לכתבה המלאה

מהביקורת החריפה המושמעת מהשטח על הצורך בפיתרון מערכתי ומתן כלים להתמודד עם התרחישים השונים, משתמע כי יש קשר ישיר בין תקרית האש בגבול רצועת עזה, שבמהלכה נהרג מסתערב מג"ב בראל חדריה מאש פעיל חמאס, לבין האסון ביחידת אגוז.

המטכ"ל הגדיר את המקרה בגבול הרצועה כאירוע טקטי, אלא שמניתוח התקרית עולה כי בכל מצב מיקום הכוחות בגבול ודרכי הפעולה בזמן אמת הם נגזרת של החלטות המטכ"ל. אלו קובעות למשל את תגבור הכוחות, או את נוכחות המל"טים בגזרה שיאפשרו לדעת בזמן אמת על ההתפתחויות בשטח האויב, כמו התקרבות של כוחות גדולים הכוללים חמושים ועוד. על כן, על המטכ"ל לספק תנאים המאפשרים את פעולת הכוחות בשטח, לפני שמגדירים אירוע מסוים כטקטי.

פעילות יחדית אגוז 29 בנובמבר 2021. דובר צה"ל
מה עושה המטכ"ל כדי לאפשר לכוחות להתמודד עם הבעיות? פעילות של יחידת אגוז/דובר צה"ל

את האירוע בנבי מוסא יש לבחון באותו אופן. לצד תחקיר מבצעי וחקירת מצ"ח של האירוע הטקטי של יחידת אגוז - ובכלל זה של המפל"גים ומפקד הצוות שפתח באש, יש לבחון את התופעה הרחבה של גניבת ציוד ואמצעי לחימה בגזרה. צריך לקחת בחשבון שהבעיה הזו לא נולדה בשבוע האחרון, והיא מוכרת לכל זה תקופה ארוכה. לכן, באותה נשימה יש לשאול מה עשה המטה הכללי כדי לאפשר לכוחות בשטח להתמודד עם התופעות האלה באופן יעיל יותר.

המפקדים בדרגי השטח מותחים, למשל, ביקורת על כך שצה"ל לא יזם מבצע נרחב באזור, בשילוב משטרת ישראל, מג"ב ושב"כ, במטרה להילחם בתופעות הפוגעות בבטיחות. מבחינתם, אי אפשר לצפות שהפלוגות והגדודים של צה"ל יהיו מופקדים על פתרון בעיית הגניבות, המשילות והריבונות במדינת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully