וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוראות הפתיחה באש המשתנות יצרו בלבול ומתח, צה"ל חייב להתעשת - ומהר

עודכן לאחרונה: 14.1.2022 / 7:28

התאונה בה נהרגו קציני אגוז מציפה את השלכות תופעת הגניבות מצה"ל. במציאות בה קצינים נאלצים לבצע יוזמות שנויות במחלוקת לאתר ציוד גנוב כדי לא להיענש ומפקדים חשופים לחיכוך עם אזרחים, הצבא צריך להפסיק עם העמימות, לחדד נהלי הירי ולדרוש ענישה קשה על תקיפת חיילים

בווידאו: משפחה וחברים סופדים להרוגים בתאונת הירי בבבקעה, הרמטכ"ל מתייחס לאירוע/צילום: יניר יגנה ודו"צ

תאונת הירי הקטלנית שהתרחשה אמש (חמישי) סמוך לבסיס נבי מוסא שבבקעת הירדן מציפה שאלות נוקבות על תרבות היחידה המעורבת, רמת המשמעת של הלוחמים, נהלי השימוש בנשק והבנה בנוהלי הפתיחה באש - אך מעל לכל היא מזכירה את השלכותיה של תופעת גניבת הציוד הצבאי. אם המטה הכללי של צה"ל יראה בתאונה אירוע חד-פעמי - הוא הלכה למעשה ישתף פעולה בהרחבת ממדי התופעה.

רס"ן אופק אהרון ורס"ן איתמר אלחרר נורו בשוגג בידי חברם ליחידה כשחיפשו אחר אמצעי לראיית לילה שנגנב מבסיסם. ניתן להתווכח על היוזמה השנויה במחלוקת של הקצינים, אך היא לא מתנהלת בחלל ריק - היא תוצר של הזנחה רבת שנים מצד צה"ל והממשלה כלפי מחדל גניבות הציוד.

במהלך השנים נערכו ניסיונות לצמצום הפערים בשטח בין היקף הגניבות ותעוזת הגנבים לדרכי ההתמודדות של המפקדים והלוחמים באמצעות שינוי הוראות הפתיחה באש. אך מכיוון שההוראות משתנות אחת לתקופה, לא מתורגלות היטב בשטח ומשתנות מגזרה לגזרה - החיילים חווים בלבול ורתיעה.

בסיס נבי מוסא בבוקר לאחר מותם של שני קציני צה"ל איתמר אלחרר ואופק אהרון, בקעת הירדן, 13 בינואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
בסיס נבי מוסא ממנו נגנב הציוד, היום/פלאש 90, יונתן זינדל
78 סוחרי אמל״ח נעצרו בתום פעילות סמויה ביישובים ערבים בצפון, 9 בנובמבר 2021. דוברות משטרת ישראל
נשק גנוב שנתפס בידי המשטרה באזור הצפון/דוברות משטרת ישראל

מחלל זה הלכו והתפתחו תופעות חמורות הרבה יותר. תחושת הביטחון של המפקדים בשטח יורדת, מעמדו של הלוחם והמפקד הצבאי בעיני הציבור מידרדר, החיילים נחשפים לסיכונים מיותרים - ויוזמות למציאת ציוד גנוב שחורגות לעתים מהפקודות או מהחוק יוצאות לפועל בלית-ברירה. הרי פרט לגניבה של פריטים יקרי ערך שלרוב מגיעים לידיים עוינות, עומדים המפקדים בפני חקירה, ובחלק מהמקרים נשלחים למשפט. מכאן, יש לנתח את המוטיבציה של הכוח להשיב את הציוד שאבד בפעולות דוגמת זו שהתרחשה אתמול.

כבר יותר מעשור מלינים מפקדי יחידות השדה בצה"ל על גידול בהיקף הגניבות - שאף נעשות ממאהלים בהם מרוכזים ארגזי התחמושת במהלך תרגילים. לאחרונה נרשמה תקרית חריגה בה שני אזרחים ניסו לחטוף נשקים מלוחמים בשטחי ניווט, ואלה נאלצו להיאבק בהם באגרופים ובעיטות - תוך חשש גדול לפתוח לעברם באש בשל עמימות הפקודות הצבאיות.

בסיס צאלים. אמיר בוחבוט
המפקדים הבהירו שאסור לבצע מרדף אחרי גנבי ציוד. המרכז לאימונים ביבשה/אמיר בוחבוט
אילוסטרציה | השתלטות על טרקטורון בנגב. תנועת רגבים, אתר רשמי
בחלק מהמקרים הגניבה מתבצעת בידי צעיר שמתגורר בקרבת הריכוז הצבאי/אתר רשמי, תנועת רגבים

בחלק מהמקרים הגניבה מתבצעת בידי צעיר שמתגורר בקרבת הריכוז הצבאי, ובפעמים אחרות במהלך אימונים. במקרים אלה, גנבי הציוד "מלווים" את הכוח, ומחכים לשעת כושר ללקיחת הציוד - שכולל לעתים גם תרמילים וכדורים חיים. בתקריות שונות הגנבים הגיעו רכובים על גבי טרקטורונים, פרצו גדרות בסיסים - ודהרו לעבר מאהלים וציליות בהם רוכז ציוד.

למעשה, בהיעדר יכולת לספק שמירה היקפית סביב הציוד, אין לכוחות דרך להבטיח את שמירתו. כך לפני כשנתיים, לדוגמה, התרחש אירוע חריג במהלכו קצין הבחין בכמה חשודים בגניבה משטחי האש בבסיס צאלים - וביצע אחריהם מרדף עד פאתי הכפר אליו הגיעו. שם הוא נעצר בידי כמה כלי רכב שהמתינו לו והתגודדו סביבו. לבסוף התקרית הסתיימה ללא נפגעים, ובעקבותיה חידדו מפקדי המרכז לאימוני יבשה בצאלים כי אסור לבצע מרדף אחרי גנבי ציוד.

על הצבא לנתח את הסיכונים שעומדים בפני כל כוח שנמצא באימון בשטחי האש, הכלים שעומדים לרשותו להתמודד עם חיכוך אזרחי - בדגש על גניבות וגורמים חשודים בפלילי - ולחדד את נהלי הפתיחה באש כך שיהיו אחידים בכל מקרה. לאחר מכן, יש לפעול להחלת ענישה כבדה בכל מה שקשור לתקיפת חייל על ידי אזרח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully