וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האש במנוע והעשן שנכנס לתא: דוח הביניים על התרסקות המסוק בחיפה

עודכן לאחרונה: 13.1.2022 / 20:23

לפי ממצאי הדוח, לא ניתן בשלב זה לקבוע את הגורמים לתקלה הטכנית. מהחקירה עלה כי תקלה גרמה לאש במנוע השמאלי של המסוק, שהתפשטה בהמשך גם למנוע הימני. בשתי הדקות בין זיהוי התקלה עד ההכרזה על "מצב חירום" עברו שתי דקות, בהןהצוות פעל בהתאם לנהלים

זירת התרסקות מסוק בים מעל חופי חיפה 3 בינואר 2022. אלון נדב, פלאש 90
התרסקות מסוק ה"עטלף"/פלאש 90, אלון נדב

צה"ל חשף הערב (חמישי) את ממצאי דוח הביניים הראשון על התרסקות מסוק ה"עטלף" שבה נהרגו סגן-אלוף ארז שחייני ורב-סרן חן פוגל, והתרחשה במהלך טיסת אימונים מול חופי חיפה. על פי הדוח, לא ניתן בשלב זה לקבוע את הגורמים לתקלה הטכנית שגרמה להתרסקות המסוק, ואת סיבת מותם של השניים.

על פי דוח הביניים, צוות המסוק חווה אירוע חירום כתוצאה מתקלה מנוע, שהתפתחה בקצב מהיר, בתנאי חושך ובגובה של בין 700 ל-800 מטרים מעל פני הים. מחקירת התאונה עלה כי בעקבות התקלה פרצה אש במנוע השמאלי של המסוק, שהובילה לכניסת עשן לתא ולאחר מכן התפשטה גם למנוע הימני. מרגע זיהוי התקלה ועד הכרזת "מצב חירום" עברו שתי דקות, בהן לפי הממצאים הספיק הצוות לתפעל את התקלה בהתאם לנהלים.

עוד צוין בדוח כי לא קיימת עדות לניסיון היחלצות של הטייסים מהמסוק. כמו כן, נראה כי לא היה ניתן להציל את הלוחמים על ידי כוחות החילוץ. בנוסף, עלה כי הפגיעה המאוזנת של המסוק במים תרמה להצלתו של סרן רון בירמן. לבסוף, נמסר כי לא נמצאו ממצאים המעידים על היפגעות המסוק באוויר מציפורים, מכלי טיס אחר או כתוצאה מפעילות עוינת.

ביקור הפצוע מהתרסקות המסוק של מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה ומפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין. דובר צה"ל
עמיקם נורקין מבקר את סרן רון בירמן/דובר צה"ל

מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין קיבל אתמול את ממצאי הדוח ואמר כי "מדובר בתאונה קשה ומצערת שהתרחשה בגיחת אימונים. לאורך כל האירוע פעלו יחד הטייסים וקצין הסיור המוסק, בקור רוח ובשיתוף פעולה מלא, במטרה למנוע את התרסקות המסוק לים. מדובר בדוח שנכתב כשבוע ושלושה ימים בלבד לאחר האירוע, דוח ראשוני המשקף את הידוע לנו עד כה. עדיין נותרו שאלות רבות פתוחות, אשר יתבררו בהמשך החקירה".

עוד הוסיף נורקין כי "כל תאונה הינה ברת מניעה. נמשיך 'להפוך כל אבן' כדי להגיע לחקר האמת במקצועיות ותוך שימוש בכלל המשאבים הנדרשים, על מנת להבין את הסיבה בגינה נגרמה התאונה".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully