וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניסיתי לקרוא להם, הם לא ענו": קצין סיור האוויר שניצל מספק פרטים על התרסקות המסוק

7.1.2022 / 13:20

בימים אלה נמשכת החקירה, ולפי הנתונים שיש כעת, הקברניט וטייס המשנה הצליחו להביא את המסוק לנתוני נחיתה על המים. אולם לצד זאת, נשאלת השאלה אם ההנמכה הייתה קיצונית מדי. רון בירמן, ששרד, סיפר כי לאחר הפגיעה "עשן נכנס לתוך המסוק והייתה הפסקת חשמל"

בווידאו: סינק של הפצוע מהתרסקות המסוק, סרן רון בירמן/צילום: דו"צ

גורמים בחיל האוויר מספרים היום (שישי) כי נבדקים כמה כיוונים שהובילו להתרסקות מסוק "העטלף", בהם שריפה שפרצה מסיבה לא ברורה.

אל"ם ט', טייס מסוקים ותיק וראש ועדת חקירת אסון המסוק, יגיש בימים הקרובים דוח ביניים למפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין. גורמים בחיל האוויר שמצויים בתהליך החקירה סיפרו כי נבדקים כמה כיווני חקירה, בהם אפשרות שבמנוע פרצה שריפה מסיבה לא ברורה, טורבינה שנכשלה וככל הנראה התפרקה או זרימת דלק לא רצונית בגלל צינור שכשל. ברגע שזוהתה השריפה החליט צוות המסוק לכבות את המנוע ועל בסיס מנוע אחד להתכונן לנחיתת חירום המוגדרת כנחיתת 'ציוף'. בשלב הזה ביצע צוות המטוס כמה פעולות הכרחיות, בהן סגירת ברז הדלק.

לפי הנתונים שנמצאים כעת בידי צוות החקירה הקברניט וטייס המשנה הצליחו להביא את המסוק לנתוני נחיתה בציוף (שלב שבו המסוק טס במהירות רבה ומעבר לשלב שבו התגלתה התקלה והוא נערך לאזן את המטוס ולהאט - א"ב).

מסוק שהתרסק בים מעל חופי חיפה 3 בינואר 2022. מערכת וואלה!, אתר רשמי
ההתרסקות מול חופי חיפה/אתר רשמי, מערכת וואלה!

לפי עדות קצין הסיור האוויר ששרד, משך זמן הטיסה מהרגע בו התגלתה התקלה במנוע, עד לרגע הפגיעה במים עלה על דקה לפחות. עוד סיפר הקצין כי "עשן נכנס לתוך המסוק והייתה הפסקת חשמל, ניסיתי לקרוא להם והם לא ענו, כמה פעמים, ניסיתי כמה פעמים לפתוח את הדלת".

עדיין לא ברור אם רשת הקשר הפנימית של המסוק לא פעלה בעקבות השריפה (לכולם הייתה קסדה עם קשר - א"ב) כתוצאה מהפסקת החשמל או שמא צוות האוויר היה מרוכז בתפעול המסוק בחירום והיערכות לנחיתה בציוף, או שלא שמעו אותו בגלל אטימת הקסדות או מסיבות אחרות.

לפי הנהלים, יש לפתוח את כלל הדלתות, להשליך סירה החוצה ולהיערך לפגיעה במים. בשלב הזה לא ברור אם הושלכה הסירה למים לפני או אחרי הנחיתה. דבר אחד ברור בחיל האוויר, צוות האוויר הצליח במיומנות רבה לאזן את המסוק ולהביא אותו לקראת נחיתה בלב ים אך עדיין מרחפת שאלה נוספת שהחוקרים יצטרכו לענות עליה: האם ההנמכה הייתה חריפה והמסוק התנגש במים בהפתעה או שמא חלה הידרדרות במצבם הגופני של צוות האוויר כתוצאה מהעשן במסוק ואם כן מדוע קצין הסיור האוויר לא גם נפגע מכך באופן קיצוני.

ביקור הפצוע מהתרסקות המסוק של מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה ומפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין. דובר צה"ל
מפקד חיל האוויר וקצין הסיור שנפצע/דובר צה"ל

עוד סיפר קצין הסיור על רגע החבטה במים: "המסוק פגע במים, והחלק האחורי של המסוק שקע במים והחלק הקדמי עם האף היה למעלה, לקח זמן עד שהוא שקע. צללתי כמה פעמים. ניסיתי להוציא אותם כמה פעמים. חשבתי למשוך אותם החוצה".

בצד אחד של המסוק (בתא הקדמי יש שתי דלתות - א"ב) הוא לא הצליח לפתוח את הדלת, ובצד השני ניסה למשוך את אחד מצוות האוויר וראה כי הוא לא מגיב ואז החליט להתקשר אל מפקד טייסת מגיני המערב. שוב עולה השאלה מדוע צוות המסוק לא תקשר איתו אחרי זיהוי השריפה במנוע. מה היה מצבם הרפואי?

חשוב להדגיש כי צוות המסוק הצליח להביא את המסוק לנתוני נחיתה בציוף אחרת המסוק לא היה נשאר ברובו שלם. כמו כן, לפי התרגולת היה אמור טייס המשנה גם לקפוץ החוצה ולהשאיר את הקברניט לבד עד לרגע הנחיתה אך זה לא קרה. החקירה נמשכת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully