וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון ביחידת אגוז: שני קציני צה"ל נהרגו בבקעת הירדן בשל טעות בזיהוי

עודכן לאחרונה: 13.1.2022 / 12:41

רס"ן אופק אהרון ורס"ן איתמר אלחרר, מפקדי פלוגות ביחידת אגוז, סיירו בבסיס נבי מוסא כדי לבדוק אם נשאר ציוד בשטח. הם זיהו דמות לא מוכרת, שהתברר כקצין אחר, שסייר גם הוא. המפקד פתחו לעברו בנוהל מעצר חשוד, הקצין חש מאויים - וירה בהם למוות

בווידאו: משפחה וחברים סופדים להרוגים בתאונת הירי בבבקעה, הרמטכ"ל מתייחס לאירוע/צילום: יניר יגנה ודו"צ

רב סרן איתמר אלחרר, בן 26 ורב סרן אופק אהרון, בן 28, נהרגו הלילה (חמישי) בתאונת ירי חריגה בבסיס האימונים נבי מוסא שבבקעת הירדן. שני הקצינים הם מפקדי פלגות מיחידת אגוז.

מתחקיר ראשוני שבוצע לאחר האירוע, עולה כי הקצינים יצאו לפטרול סביב הבסיס, במהלכו זיהו דמות חשודה, שחשבו כי הוא גנב. השניים ביצעו נוהל מעצר חשוד, שהסתיים בירי באוויר. מן הצד השני עמד קצין אחר, מפקד צוות באותה היחידה, שחשב שיורים לעברו, ולכן פתח באש לעבר השניים והרג אותם. צוותי רפואה צבאיים ביצעו פעולות החייאה בשני הקצינים, בסופן קבעו את מותם.

שני מפקדי הפלגות יצאו לסיור בשטח, לאחר שלילה לפני נגנב להם אמצעי לראיית לילה יקר ערך, ולכן היו מאוד דרוכים לכל תנועה חשודה בשטח. השניים רצו לראות אם נשאר ציוד, אמצעי לחימה או תחמושת בשטח בו תרגלו. במקביל, מפקד הצוות ביצע גם הוא פטרול מאותה הסיבה. הוא ככל הנראה לא הזדהה בצורה ברורה והקצינים ירו לעברו באוויר. הקצין חש מאוים, פתח לעברם באש - וירה בהם למוות.

גורמים בחטיבה מסרו כי "כולם בהלם, מפקדים וחיילים. זו מכה גדולה לכולנו. הרוסים מהמקרה. יש הרבה שאלות, במיוחד איך הכול קרה כל כך מהר. מדובר בקצינים מאוד איכותיים. דיברו על שניהם שיגיעו רחוק". מסתמן כי מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, ימנה צוות מומחים בראשות קצין בכיר כדי לתחקר את האירוע.

רב-סרן איתמר אלחרר ז"ל. 13 בינואר 2022. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
איתמר אלחרר/עיבוד תמונה, דובר צה"ל
רס"ן אופק אהרון ז"ל. דובר צה"ל
אופק אהרון/דובר צה"ל

גורמים באוגדה 98 אמרו כי יש ביקורת קשה ביחידה על שינוי הוראות הפתיחה באש והאופן שבו מגבילים את המפקדים בכל מה שקשור בהתמודדות עם חשודים שמגיעים לגנוב ציוד, תחמושת ואמצעי לחימה. הגורמים הוסיפו כי הפטרול שביצעו שני מפקדי הפלגות הגיע מיוזמתם, במטרה להתמודד עם חשודים מהאזור שמתקרבים אל המרחב ומנסים לגנוב אמל"ח ותחמושת.

הגורמים הוסיפו שהכוחות בשטח "חיו בתחושה שהבדואים בסביבה באו לגנוב. ממה שמבינים, ועדיין צריך לבדוק, שני המפל"גים יצאו לשטח לסייר לראות שאין חשודים באזור, רצו למנוע עוד גניבות", סיפרו. "על כל גניבה יש תחקיר, וחקירת מצ"ח, והרבה אחריות. הם יצאו לשטח לסייר וכשחזרו נתקלו במפקד צוות שגם הוא סייר בעצמו בשטח, מאותה הסיבה. לא היה ביניהם קשר".

על תופעת הגניבות והוראות הפתיחה באש, טענו הגורמים כי "מעמידים מפקדים במצבים לא הגיוניים, זה לא קשור רק לנבי מוסא - זה קורה בצאלים, במדבר יהודה ובעוד הרבה מקומות. צריך לתת כלים למפקדים להתמודד עם התופעות האלה", קראו.

דובר צה"ל, תת אלוף רן כוכב, אמר שהקצינים שנהרגו הם "מצוינים, מטובי בנינו, אבידה כואבת ליחידה, לחטיבה ולצה"ל כולו". לדבריו, מיד אחרי האירוע מפקד הפיקוד, האוגדה והחטיבה החלו לתחקר את האירוע, והרמטכ"ל בדרכו לנקודה. "גם האדם שירה הוא לוחם, קצין מאותה היחידה, חבר של אותם קצינים, מטובי בנינו", הוסיף כוכב, והדגיש כי הירי נעשה "בטעות טראגית". דובר צה"ל הוסיף כי "אנחנו נצטרך לחבק אותו, לטפל בו, לראות שאנחנו שומרים עליו. נטפל בו פיקודית, משפחתית ומקצועית אם נידרש".

רן כוכב ציין כי למרות שמדובר באזור שקט, התקופה מתוחה, ובחקירה ובתחקיר יבחנו מה הוביל את הקצינים לטעות "טעות טראגית שכזו". להערכתו, שני הצדדים טעו באירוע, "גם הם מזהים אותו כנראה באופן מוטעה ומבצעים לעברו נוהל מעצר חשוד וגם הוא לעברם".

צה"ל מיפה את ביתם של המחבלים החשודים בביצוע פיגוע הירי סמוך לחומש, 20 בדצמבר 2021. דובר צה"ל
ארבעה חיילים נהרגו החודש/דובר צה"ל

ראש הממשלה, נפתלי בנט, מסר תנחומים למשפחות הקצינים שנהרגו בתאונה הלילה ואמר כי "זהו בוקר עצוב מאוד. שני המפקדים הקדישו את שנותיהם הטובות ביותר לביטחון ישראל ולהגנה על המולדת.
עם ישראל כולו אבל על לכתם". עוד הוסיף כי "צה"ל מתחקר את האירוע הקשה והלקחים הנדרשים יופקו. יהי זכרם ברוך".

שר הביטחון, בני גנץ, הביע "צער עמוק" על מותם של הקצינים. "לצערי, אין דבר שיוכל להשיב את האובדן הגדול למשפחות, לחברים ולרעים לנשק", אמר. "צה"ל נמצא כבר מהלילה בעיצומו של תחקיר מקיף ואנו נעשה הכל כדי שאסון כזה לא יחזור".

"לא מדובר באירוע שקורה בתוך תרגיל. זה לא שכוח שלנו יורה על כוח שלנו בתרגיל", אמר הקצין הבכיר. "מדובר באירוע שמזוהה כפח"ע. אני מבין שזה מחוץ למחנה של נבי מוסא באזור המטווחים". קצין בכיר נוסף התייחס לאירוע הקשה לדבריו, שאירע אחרי השעה 23:00, והסביר כי מדובר ב"ירי של לוחם שלנו על לוחמים שלנו, והתוצאה קשה ביותר".

הירי הדו-צדדי האחרון היה בספטמבר אשתקד, במהלך פעילות של יחידת דובדבן מחטיבת הקומנדו. במהלך פעילות למעצר מבוקש, נורה מפקד פלגה על ידי צוות שזיהה אותו כמחבל.

רק לפני עשרה ימים, שני טייסים נהרגו בהתרסקות מסוק צבאי מול חופי חיפה, סמוך למכון לחקר ימים ואגמים בעיר. השניים חולצו כעבור שעות ארוכות מתחת למים, ולמרות הטיפול הרפואי שהוענק להם, לא נותר לרופאים אלא לקבוע מותם. בתקרית נפצע איש צוות נוסף, קצין סיור מוסק סרן רון בירמן, הוא פונה לפניהם לבית החולים רמב"ם במצב בינוני ושוחרר כמה ימים לאחר מכן.

שני ההרוגים הם סגן-אלוף ארז שחייני, סגן מפקד בסיס חיל האוויר ברמת דוד, בן 38 שהותיר אחריו אישה ושלושה ילדים, וטייס המסוקים רב-סרן חן פוגל, בן 27 מחיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully