וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני טייסי חיל האוויר נהרגו בהתרסקות מסוק צבאי מול חופי חיפה

עודכן לאחרונה: 4.1.2022 / 8:31

סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל, חולצו מתחת למים לאחר מאמצים רבים, אך לרופאים לא נותר אלא לקבוע את מותם. קצין סיור שהיה אף הוא על המסוק פונה לבית החולים רמב"ם במצב בינוני. טרם התברר אם המסוק התרסק בשל תקלה טכנית או טעות אנוש. בנט: "לילה עצוב מאוד"

בווידאו: תיעוד התרסקות המסוק מול חופי חיפה ופינוי הפצועים לרמב"ם/צילום: ידיעות מהשטח, שלומי גבאי ותיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

שני טייסים נהרגו אמש (שני) בהתרסקות מסוק צבאי מול חופי חיפה, סמוך למכון לחקר ימים ואגמים בעיר. השניים חולצו כעבור שעות ארוכות מתחת למים, ולמרות הטיפול הרפואי שהוענק להם, לא נותר לרופאים אלא לקבוע מותם. בתקרית נפצע איש צוות נוסף, קצין סיור מוסק, והוא פונה לפניהם לבית החולים רמב"ם במצב בינוני.

שני ההרוגים הם סגן-אלוף ארז שחייני, סגן מפקד בסיס חיל האוויר ברמת דוד, בן 38 שהותיר אחריו אישה ושלושה ילדים, וטייס המסוקים רב-סרן חן פוגל, בן 27 מחיפה.

חן פוגל ארז שחייני. דובר צה"ל
ההרוגים באסון, סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל/דובר צה"ל

מסוק ה"עטלף" שהתרסק הוא מסוק סיור ימי שנקלט בחיל האוויר בשנת 1996. המסוק מיועד לבצע מגוון משימות צבאיות, כולל תובלת סער, ניהול אש, לוחמה נגד צוללות, לוחמה נגד כוחות שטח, חיפוש והצלה ופינוי רפואי.

בעקבות התקרית, מפקד חיל האוויר הורה על קרקוע מערך ה"עטלף" וכן הורה על עצירת טיסות אימונים בחיל האוויר. בנוסף, מינה האלוף עמיקם נורקין צוות חקירה בראשות אלוף משנה ט', שביחן את נסיבות התאונה.

זירת התרסקות מסוק בים מעל חופי חיפה 3 בינואר 2022. אלון נדב, פלאש 90
התרסקות המסוק בחיפה, הלילה/פלאש 90, אלון נדב

הקצין שנפצע הצליח לזנק למים, ושחה עד שהגיע אליו חילוץ, ולא הגיע במצב היפותרמי לבית החולים. מנהל בית החולים רמב"ם, פרופ' מיכאל מיקי הלברטל, מסר כי הוא הגיע לבית החולים בהכרה מלאה ועבר בירור בחדר מיון. "הקצין סובל מפציעות גרמיות שטחיות בלבד. הוא מדבר ויציב לחלוטין", אמר.

ד"ר האני באחוס, מנהל חדר המיון בבית החולים, הסביר כי מצבו של הפצוע השתפר הבוקר, והוא צפוי לעבור בהמשך היום מטיפול נמרץ למחלקה רגילה בבית החולים. "מצבו הרבה יותר טוב", אמר, "הפציעה העיקרית שהיתה היא שבר בעמוד השדרה המותני. המצב הנוירולוגי שלו תקין לגמרי".

מפה - זירת התרסקות מסוק בים מעל חופי חיפה  3 בינואר 2022. עיבוד תמונה, מערכת וואלה!
מפה זירת ההתרסקות/מערכת וואלה!, עיבוד תמונה

האירוע החל כשסמוך לשעה 20:45 אבד הקשר עם מסוק מסוג "עטלף" באזור חיפה, לאחר שככל הנראה פגע במים והתרסק. כוחות גדולים של מסוקים וכלי טיס נוספים הוקפצו אל האזור לסייע בחיפושים, כולל כוחות שיטור ימי. תחילה אותר קצין הסיור וחולץ על ידי כוחות השיטור הימי של מחוז חוף שהגיעו ראשונים לזירת ההתרסקות, ולאחר כשעה של חיפושים אותרו האחרים.

תושבים באזור דיווחו על תנועה ערה של כוחות חירום לאחר התקרית, ועדים נוספים סיפרו על קול פיצוץ גדול. בתיעודים שפורסמו מהאזור לאחר התקרית ניתן לראות פצצות תאורה מעל הים סמוך לאזור החוף, מסוקים של יחידת 669 שחגים במקביל וספינות שיטור כחלק מפעולות החילוץ.

זירת התרסקות מסוק בים מעל חופי חיפה | אזרחים עם שברי המסוק 3 בינואר 2022. שלומי גבאי
חלקים מהמסוק שנסחפו לכיוון החוף, הערב/שלומי גבאי

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לשני ההרוגים. "הלב הלאומי והפרטי כואב ודואב הבוקר בשל אסון התרסקות מסוק צה"ל אמש. אני שולח תנחומים מעומק ליבי למשפחותיהם של סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל ז"ל ומאחל החלמה מהירה לאיש הצוות הפצוע", מסר הרצוג, "אני מבקש להודות לכלל הכוחות על המאמצים המשותפים במשימת איתור וחילוץ הנעדרים במהלך הלילה".

ראש הממשלה, נפתלי בנט, אמר כי "זהו לילה עצוב מאוד. בשם אזרחי ישראל, אני מבקש לשלוח תנחומים מעומק הלב למשפחות ההרוגים בתאונת המסוק, והחלמה מהירה לקצין הפצוע". הוא הוסיף כי "טייסי חיל האוויר שנפלו בתאונה היו מטובי בנינו. עם ישראל לא ישכח את תרומתם, לילה ויום, לביטחון המדינה. יהי זכרם ברוך".

גם שר הביטחון בני גנץ מסר תנחומיו למשפחות ההרוגים ורפואה שלמה לקצין הפצוע. "שוחחתי עם הרמטכ"ל, ואני מבטיח שצה"ל יתחקר את האירוע ויפיק את הלקחים הנדרשים. אני מבקש להודות לכוחות החילוץ שפעלו במהירות ובתנאים לא פשוטים כדי לאתר את צוות המסוק", אמר.

קליטת פצועים ברמב"ם לאחר התרסקות מסוק בחופי חיפה. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
קליטת פצועים ברמב"ם, הערב/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

מיכאל לבן, המתגורר בסמוך למקום ההתרסקות, מצא שניים מחלקי המסוק. "ראיתי את המסוקים באויר, בהתחלה חשבתי שהם מחפשים מישהו שטבע, ראיתי חלקים צפים במים, והבנתי שאלה חלקי מסוק", אמר לוואלה!, "כאיש חיל הים לשעבר ידעתי שהם יסחפו לחוף ואכן כך קרה. אספתי את החלק עם המגן דוד ואחכ את החלק של הדלת והעברתי אותם לשוטרים שנתנו אותם לחיילים שפה".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully