וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יהפוך אותה לטובה יותר, ואיפה מרוצים ממנה יותר? סקר התחבורה הציבורית הגדול

עודכן לאחרונה: 6.1.2022 / 10:54

בסקר, שנערך בקרב כ-4,000 משתמשי Moovit, נבדקה רמת שביעות הרצון של הנוסעים מהתחבורה הציבורית בארץ. בין היתר נשאלו הנסקרים על איחור של הקו, אי-התאמה של האוטובוס לקו, וגם מה יגרום להם לעשות מעבר מהרכב הפרטי לאוטובוס או לרכבת

בווידאו: שרת התחבורה מיכאלי על פתרון לעומס החיילים בתחבורה הציבורית/צילום: ערוץ הכנסת

מרוצים יותר בפריפריה, מאמינים שנתיבי התחבורה הציבורית הם אלו שישפרו את היעילות - אלו שתיים מהמסקנות העולות מסקר שערכה חברת moovit בקרב אלפי משתמשי האפליקצייה. כמו כן, מחצית מ-15 מפעילות התחבורה הציבורית בישראל, ודווקא אלו שפועלות באיזור המרכז בו מרוכזות רוב הנסיעות בתחבורה הציבורית, בהן מטרופולין, קווים, דן, אלקטרה-אפיקים ואגד תעבורה, קיבלו ציון נמוך מהממוצע הארצי בבדיקה שבחנה את ביצועי התחבורה הציבורית בקרב המפעילות בישראל. זאת לפי דוח הבקרה האלקטרונית לחודשים אוגוסט-אוקטובר של שנת 2021.

בדוח שפרסמה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מפורסמים הציונים שקיבלו מפעילות התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ על פי מדדים דוגמת איחור של הקו, אי-ביצוע, חריגה מהקו ואי-התאמה של האוטובוס לקו. על רקע הנתונים האלו, מעניין לראות את התוצאות שסיפק סקר התחברוה הציבורית שממצאיו מפורסמים כאן לראשונה. נתונים שמצביעים על רמת שביעות רצון סבירה של משתמשי התחבורה הציבורית בישראל ממנה.

בסקר, 58% מהנשאלים מתגוררים באיזור המרכז, 54% מהם עושים בה שימוש יומיומי, ובהחלט בעד פרויקט המטרו - אלו רק חלק מהממצאים שעלו מסקר התחבורה הציבורית, שהקיף כ-4,000 משתמשי אפליקציית התחבורה הציבורית Moovit, ובא לבחון את מאפייני השימוש של התחבורה הציבורית בישראל. Moovit היא חלק מקבוצת אינטל, ובאמצעות יותר ממיליארד משתמשים ב-3,400 ערים עוסקת בשיפור חווית השימוש בתחבורה ציבורית על ידי טיוב הנתונים משישה מיליארד נקודות מידע אנונימיות ביום, ונמצאת יחד עם מובילאיי בתחום המאמץ שמרכזת אינטל להאצת המעבר לתחבורה אוטונומית.

בפריפריה מרוצים, במרכז פחות

אז מה חושבים המשתמשים בתחבורה הציבורית על רמת השירות בה? 52% מהנשאלים אמרו שרמת השירות לא השתנתה, 27% השיבו שרמת השירות ירדה לעומת 19% שאומרים שרמת השירות דווקא השתפרה. בחלוקה לאזורים גיאוגרפיים עולה כי בקרב תושבי המרכז יש רוב לאלו הטוענים שרמת השירות ירדה לעומת אלו שטוענים כי היא השתפרה - 30% מול 16% בהתאמה.

מחוץ לאזור המרכז שביעות הרצון מהתחבורה הציבורית דווקא גבוהה יותר. 20% מתושבי ירושלים, 26% מחיפה, 25% בצפון ושיעור זהה של משתמשי התחבורה הציבורית בדרום טוענים שהיא השתפרה. נדגיש כי לנתונים אלו יש אימות הצלבה שכן גם מדוח הבקרה אותו הזכרנו קודם, עולה כי חברות התחבורה הציבורית בצפון ובדרום זוכות לציונים גבוהים יותר מאלו במרכז.

הרכבת שעברה ועדיין עוברת תקופות לא פשוטות בשל פרויקט החשמול המקיף בה, זוכה ליחס מתחשב או לפחות לא מחמיר כשרק 17% מתושבי המרכז אומרים שרמת השירות בה ירדה בשנה האחרונה, בעוד 11% השיבו כי היא השתפרה. בשאר הארץ היה היחס זהה בין אלו שחושבים שהשירות ברכבת השתפר לבין אלו שחושבים שהורע.

עוד בוואלה!

עשרות אוטובוסים ותחנות ריענון: מערך ההסעות החדש של צה"ל יוצא לדרך

לכתבה המלאה
נוסעים באוטובוס בירושלים עוטים מסיכות, 21 ביוני 2020. יוסי זמיר, פלאש 90, פלאש 90
70% מהנסקרים בעד הרכבת התחתית/פלאש 90, יוסי זמיר, פלאש 90

בין השאר נשאלו המשתתפים בסקר אודות נתיבי התחבורה הציבורית שנסללו והולכים ומוקמים בעוד ועוד מקומות. נתיבים אלו הם אחד מאמצעי תיעדוף ושיפור התחבורה הציבורית הפשוטים, היעילים, הזולים והמהירים שיש - אמנם, בחלק מהמקרים מדובר בכאלו המפקיעים נתיב משאר משתמשי הדרך. אולם לאור יכולת התפוסה של האוטובוסים, מתן עדיפות בכביש לרכב רב-קיבולת היא העדפה מתקנת ושימוש צודק במשאב הכביש על פני שוויון בינו לבין המכונית הפרטית. שלא במפתיע, 45% ציינו שנתיבי התחבורה הציבורית שיפרו את זמני ההגעה שלהם. 34.9% טוענים שלא ניכר שינוי ו-20.1% טוענים שזמני ההגעה שלהם אפילו התארכו.

בצד השני של הגרף, חולצת הפקקים העתידית מאוד, היקרה והמורכבת הידועה בשם הרכבת התחתית זוכה לתמיכה סוחפת - 70% מהנסקרים בעד הפרויקט בעל העלויות האסטרונומיות והמורכב לביצוע. 17% מאמינים שהוא הדבר היחיד שמסוגל לשחרר את ישראל מהפקקים, לעומתם 20% כלל לא מאמינים שהוא ייצא אי-פעם לפועל.

מסלול תחבורה ציבורית (מת"צ) בציר ירמיהו בירושלים, 4 בנובמבר 2021. ליאור שמאע - חברת ניהול פרוייקט שלם,
מחוץ לאזור המרכז שביעות הרצון מהתחבורה הציבורית דווקא גבוהה יותר/ליאור שמאע - חברת ניהול פרוייקט שלם

תקשיבו לאנשים

למרות הקורונה והחשש מהידבקות וכנראה בשל העומסים הבלתי נסבלים בכבישים, 42% מהנסקרים דווקא אמרו כי חלה עלייה בהיקף השימוש שלהם בתחבורה הציבורית ו-8% מהמשתתפים הם כאלו שהחלו להשתמש בה השנה. אולם בשיקוף הנתונים האלו יש לקחת בחשבון שהסקר נערך לפני ההתפרצות הנוכחית של זן האומיקרון.

ולסיום, כשנשאלו מה יביא יותר אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית, הוצבו בפני הנסקרים כמה אפשרויות לבחירה. התשובות - כמה לא מפתיע - מתארות בדיוק את מה שמסבירים שנים בעלי המקצוע, אבל לא נראה שנעשה בפועל. 75% ציינו תדירות קווים גבוהה, 73% עמידה בלוחות זמנים, 51% ציינו מסלולים ישירים עם פחות עצירות, 45% הורדת צפיפות באוטובוסים ורכבות, 38% אומרים שסלילת יותר נתיבי תחבורה ציבורית ו-23% הגדלת קיבולת מגרשי החניה בתחנות הרכבת.

ובחזרה לנתוני דוח הבקרה לעומת נתוני הסקר, כשמרבית המפעילות הגדולות של אזור המרכז נמצאות מתחת לממוצע הארצי ורמת שביעות הרצון של הנוסעים לא ירדה בצורה משמעותית, האופטימיים יגידו שאולי בעצם התחבורה הציבורית לא כל כך גרועה, האחרים? הם כנראה יבינו שזו לא התחבורה שהעלתה את הרף, אלו הציפיות של הנוסעים בה שירדו מתחתיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully