וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משמונה נוסעים ומעלה: הפתרון של השרה מיכאלי לתחבורה הציבורית בשבת

עודכן לאחרונה: 30.11.2021 / 2:54

התיקון החדש לפקודות התעבורה - אותו מקדמת השרה - יאפשר להעניק לציבור אפשרות להזמין שירותי תחבורה ציבורית מחברות פרטיות בסופי השבוע. זאת, בניגוד למצב כיום, בו הסעה מיוחדת מוגדרת ככזאת שבה כל הנוסעים משלמים יחד באמצעות מזמין ההסעה ולא ניתן לשלם באופן פרטני

שרת התחבורה מיכאלי: הגיע הזמן לשחרר את התקיעות ואת הפקקים/צילום: לע"מ

שרת התחבורה מרב מיכאלי הגישה אתמול (שני) למשרד המשפטים תיקון לפקודות התעבורה שמטרתו לאפשר להעניק לציבור אפשרות להזמין שירותי תחבורה ציבורית מחברות פרטיות בסופי השבוע ללא סבסוד של המדינה. כלומר, מדובר על הסעות שאינן רשמיות וכך יש אפשרות לעקוף את המוקש הפוליטי של תחבורה ציבורית בשבת ברשות ובסמכות.

המהלך יבוצע באמצעות תשלום פרטני של הנוסע וללא סבסוד המדינה. הכוונה היא ללא סבסוד של המדינה כפי שמקבלת כיום התחבורה הציבורית הרשמית. כלומר, מדובר על הסעות שאינן רשמיות.

מסלול תחבורה ציבורית (מת"צ) בציר ירמיהו בירושלים, 4 בנובמבר 2021. ליאור שמאע - חברת ניהול פרוייקט שלם,
מסלול "עוקף שבת". נת"צ בירושלים/ליאור שמאע - חברת ניהול פרוייקט שלם

כיצד זה יעבוד?

לפי התיקון, נוסעים יוכלו להזמין מראש רכב ציבורי המשמש או מיועד לשמש שמונה נוסעים לפחות, לא כולל הנהג, על ידי גורם אחד או יותר - ויתאפשר תשלום מגורם אחד או יותר, ובהזמנה מראש באמצעות טכנולוגיה וזאת ללא סבסוד מהמדינה. זאת ,בניגוד למצב כיום, בו הסעה מאורגנת משולמת מראש על ידי המזמין. כאן ניתן יהיה לשלם באופן פרטני - כל נוסע עבור עצמו בנפרד על הנסיעה.

מהתקנות החדשות עולות שתי משמעויות: האחת בתחום העסקי והשנייה בתחום התעסוקתי. בהיעדר צורך ברישיון הנדרש לחברת תחבורה ציבורית או בהגדרה לאחת כזו, נפתח השוק לחברות הסעות ויזמים להפעיל שירותי תחבורה ציבורית גמישים. שירותים אלו, יתחרו בתחבורה הציבורית באזורים בהם ישנם ביקושים לתחבורה כזו אך אין מענה מספיק טוב. דוגמה לכך היא תגבור בשעות הבוקר ליד אוניברסיטאות, סמוך לתחנות רכבת ועוד. ברם, בניגוד לסבסוד של התחבורה הציבורית הרגילה, המאפשרת מחירים נוחים לצרכן, אלו יתקשו להציע מחירים אטרקטיביים מספיק.

יום גיבוש של הקואליציה, 29 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
תצליח לעקוף את המוקש הפוליטי? שרת התחבורה מיכאלי/ראובן קסטרו

זווית אחרת שהתקנה הזו יכולה לשרת ואף לקדם משמעותית היא כל נושא השאטלים למקומות עבודה. כיום, מי שאינה מוגדרת כחברת תחבורה ציבורית לא יכולה לגבות ישירות תשלום מכל נוסע, אלא רק במרוכז ממזמין השירות. אבל בשינוי התקנה יוכל מקום עבודה, או מספר חברות השוכנות בסמיכות, לאפשר לעובדים שלהן לשלם עצמאית על השימוש בשאטל.

תקנות אלו יאפשרו לעקוף את ההתנגדויות הצפויות להפרה של הסטטוס קוו של תחבורה ציבורית בשבת מכיוון שלא מדובר בחקיקה, אלא בתקנות משנה שאינן מאושרות בכנסת. התקנות יהיו מאושרות על ידי הוועדה הרלוונטית, במקרה הזה, זו צפויה להיות ועדת הכלכלה. סביר להניח שגם לארגוני המוניות יהיה מה לומר בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully