וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשד בחקירת ההתרסקות: פיצוץ במנוע הוביל לאובדן שליטה, המסוק נפל לים במהירות

עודכן לאחרונה: 4.1.2022 / 12:29

צוות החקירה שהוקם בעקבות התקרית הקטלנית יבחן את ההיסטוריה הטכנית של המסוק הוותיק, וילווה מקרוב את חילוץ השרידים מהים מול חיפה. מבדיקה ראשונית עולה כי קצין החובלים שניצל הסיפק להתקשר ולדווח על ההתרסקות, והוא יתושאל כשמצבו ישתפר: "עשוי לפתור את התעלומה"

בווידאו: תיעוד התרסקות המסוק מול חופי חיפה ופינוי הפצועים לרמב"ם/צילום: ידיעות מהשטח, שלומי גבאי ותיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

בחיל האוויר החלו הבוקר (שני) לבחון את נסיבות התרסקות המסוק מול חופי חיפה, שבה נהרגו סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל, ונפצע קצין נוסף מחיל הים. כיוון החקירה העיקרי שנבחן בשלב זה הוא שתקלה טכנית הובילה לאסון, אך בחיל מקווים שהסייר שניצל יצליח לשפוך אור על נסיבות התאונה. להתרסקות לא קדמה הודעה ברשת הקשר.

מתחקיר ראשוני עולה כי קצין חיל הים שניצל עף ככל כנראה מפיצוץ במנוע ונפל לתוך המים, הצליח להתקשר דרך הטלפון הנייד, לעדכן שהם התרסקו ולהסביר את המיקום. זמן קצר לאחר מכן הטלפון שלו הפסיק לעבוד.

חן פוגל ארז שחייני. דובר צה"ל
סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל, שנהרגו בהתרסקות/דובר צה"ל

צוות החקירה שהקים מפקד החיל, אלוף עמיקם נורקין, בראשות אלוף משנה ט', יכלול מומחים מכמה תחומים. חברי הצוות ילוו את איסוף שברי המסוק מהחוף וחילוץ גוף המסוק מהים, בדגש על המנוע, כדי לדלות פרטים נוספים על הרגעים האחרונים שקדמו להתרסקות. לצד זאת, הצוות יבחן את ספר המסוק, המצביע על טיפולים תקופתיים, חלפים ותקלות ייחודיות שהיו במסוק, ויעמוד על אופי התחזוק של כלי הטיס, בעל ותק של יותר מ-20 שנה.

מסוק ה"עטלף" שהתרסק הוא מסוק סיור ימי שנקלט בחיל האוויר בשנת 1996. הוא מיועד לבצע מגוון משימות צבאיות, כולל תובלת לוחמים, לוחמה נגד צוללות כמו גם נגד כוחות שטח, חיפוש והצלה ופינוי רפואי. טייסת מגיני המערב כוללת חמישה מסוקי עטלף, והיא קורקעה כולה עד לתום בדיקת כלל המסוקים וסיום חקירת התאונה הקטלנית.

דובר צה"ל רן כוכב אמר הבוקר בריאיון ל-103FM כי בצה"ל לא סבורים שהסיבה להתרסקות הייתה "פיגוע חבלני עוין". הוא הוסיף כי תקיפת סייבר נראית לו "אפשרות קלושה ואינה נכונה". עם זאת, הסתייג והבהיר כי "מוקדם מדי לקבוע".

עוד בוואלה!

ההתרסקות בחיפה: שני הטייסים לא הצליחו להיחלץ מהמסוק, הקצין הנוסף קפץ למים וניצל

לכתבה המלאה

למרות הדברים של כוכב ושל ראש להק אוויר, תא"ל אמיר לזר, שהבהיר כי כלל כיווני החקירה נבדקים, גורמים בחיל אומרים הבוקר כי מסתמן שהסיבה לתאונה היא תקלה טכנית. את עיקר תשומת הלב מקבל המנוע, בעקבות הדיווחים מהחוף על פיצוץ שקדם להתרסקות. לכן, נשקלת האפשרות שפיצוץ במנוע הוביל לאיבוד שליטה על המסוק, שהתרסק במהירות אל המים.

"סא"ל ארז שחייני הוא טייס ותיק ומנוסה מאוד. הם סיימו את הגיחה וטסו מול קו החוף. למרות שהיה לילה חשוך, רואים היטב את קו החוף שמאפשר לך התמצאות גבוהה בסביבה", אמרו הגורמים, "ברגע שניתן יהיה להוציא את גוף המסוק באמצעות מנוף גדול ויבחנו את המנוע, זה יאפשר להבין האם הייתה בו תקלה קיצונית ומהירה - כי לא התקבלה כל פנייה ברשת הקשר על תקלה או אירוע חירום".

מפה - זירת התרסקות מסוק בים מעל חופי חיפה  3 בינואר 2022. עיבוד תמונה, מערכת וואלה!
זירת ההתרסקות/מערכת וואלה!, עיבוד תמונה

במקביל, בעצה של צוות הרופאים, ביממה הקרובה הצוות יתשאל את קצין החובלים שהצליח לקפוץ למים וניצל מההתרסקות. הוא שחה עד שחולץ ונמשה מהמים במצב קל עד בינוני.

עד כה לא ברור אם דלת המסוק הייתה פתוחה בעת ההתרסקות והקצין קפץ החוצה או שמעוצמת המכה במים גוף המסוק נשבר והדלת עפה. "יש פעולה שנקראת ציוף, ברגע שאתה מזהה תקלה על המסוק ואתה חייב לנחות במים", מסבירים גורמים בחיל. "כל מי שיושב מאחור פותח את הדלת, וקופץ לפי הנחיה של הקברניט. לרוב טייס המשנה קופץ גם הוא ורק הקברניט נשאר במסוק להנחית את המסוק על המים. יש לו יכולת למנוע שקיעה של גוף המסוק. להערכתנו, את התעלומה מדוע הקברניט וטייס המשנה לא ניצלו עשוי לחשוף סייר האוויר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully