וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרוייקטור הקורונה: "גל משולב של אומיקרון ודלתא, נשקול בדיקות במקומות עבודה"

עודכן לאחרונה: 4.1.2022 / 8:36

פרופ' זרקא הזהיר מפני גידול משמעותי במספר המאומתים, ואמר כי במשרד שוקלים לפתוח במבצעי בדיקות במקומות העבודה כדי להקל על העומסים במתחמים. על החיסון הרביעי: "המידע שיש לנו על יעילותו מוגבל, ובכל זאת אנחנו בעד". עשרות אלפים קיבלו את המנה הרביעית

בווידאו: פרויקטור אומר בתדרוך כי אנחנו בגל משולב וכי אין מדיניות של הדבקה המונית/צילום: לע"מ

פרוייקטור הקורונה פרופ' סלמן זרקא אמר היום (שני) כי "יעילות החיסון פחותה מול זן האומיקרון, אבל הוא עדיין מגן ממחלה קשה". הפרוייקטור הוסיף כי אנחנו נמצאים "בזן משולב" של ווריאנט דלתא ואומיקרון. זרקא המליץ לאוכלוסיות בסיכון להתחסן בפעם הרביעית, למרות שהדגיש כי "המידע שיש לנו על יעילות החיסון הוא מוגבל. בכל זאת אנחנו בעד".

פרופ' זרקא ציין כי קיימת אפשרות שנדבקים בדלתא יידבקו גם בזן אומיקרון. "אנחנו לא יודעים את האיכות של הזן הזה. אנחנו רוצים לאפשר כמה שיותר שגרת חיים, אבל שתהיה מותאמת לגל הגדול שלפנינו", הוסיף הפרוייקטור. "אנחנו מאוד רוצים להגן על הילדים, ובמיוחד אנחנו לא יודעים מה המשמעות של האומיקרון מול הילדים, במיוחד שאנחנו מקבלים דיווחים על אישפוזי ילדים. כשראינו שהתחלואה בארץ עלתה, הבנו שהמגבלות מיותרות. בשבוע הבא נשחרר את ההגבלות עוד כך שיהיה יותר קל לטוס לחוץ לארץ ושתיירים יגיעו ארצה".

על התורים הארוכים במתחמי הבדיקות אמר זרקא כי "תורים ארוכים זה חלק מגל. אנחנו שוקלים לאפשר בדיקות במקומות העבודה, במיוחד בשירותים חיוניים כמו משטרה ושב"ס". על חסינות עדר אמר: "אין לזה שום ביסוס מדעי". על מתווה הכיתה הירוקה אמר הפרוייקטור כי "יש לנו אחריות לשמור על בריאות התלמידים לפני שמביאים אותם ללמוד. ננסה למצוא מתווה מתאים".

פרויקטור הקורונה סלמאן זרקא במסיבת עיתונאים בנושא הצעדים להתמודדות עם גל התחלואה, 30 בדצמבר 2021. ראובן קסטרו
פרופ' זרקא/ראובן קסטרו

בתוך כך, ארבע קופות החולים פתחו את מבצע החיסון הרביעי נגד קורונה לבני יותר מ-60 ולצוותים הרפואיים, ובתוך שעות נקבעו עשרות אלפי תורים לקבלת החיסון.

ממכבי שירותי בריאות נמסר כי 20 אלף מבוטחים בני יותר מ-60 נרשמו לקבלת החיסון - רובם מאזור המרכז, ירושלים והשפלה. 6,141 מבוטחי מאוחדת נרשמו גם הם, ומתוכם הספיקו להתחסן כאלפיים. בלאומית נרשמו 4,000 מבוטחים לקבלת החיסון הרביעי ועד כה התחסנו אלף ובכללית טרם מתאפשר להזמין תור מראש, אך ניתן להגיע ולקבלו כפי שעשו כמה מאות מבוטחים.

את החיסון רשאים לקבל מי שחלפו ארבעה חודשים מאז קיבלו את מנת החיסון השלישית. בין המתחסנים מימי ברק, מבוטחת כללית בת 63 מירושלים. "אני מרגישה מצוין ומודה לפרופסור שלי שבזכותו אני כאן לקבל את החיסון ברביעי", אמרה.

עוד בוואלה!

די לקורונה! שחררו את העדר

לכתבה המלאה
יצחק טורנר בן 102, ניצול שואה, מקבל חיסון רביעי לקורונה, תל אביב, 3 בינואר 2022. ראובן קסטרו
יוכל לחזור בביטחון למועדון. טורנר/ראובן קסטרו

כרמל מילנר-סער מיהרה לתאם תור לחיסון רביעי להוריה, יוסי בן ה-83 וזהבה בת ה-80, למחר בבוקר במרפאת מאוחדת בהרצליה. "אבא שלי, שחגג בסוף השבוע האחרון 83, ציפה בקוצר רוח לחדשות בנושא חיסון רביעי עבורם. זאת הייתה הקלה משמעותית עבורי, ושמחה גדולה עבור ההורים שלי, שמאוד חוששים מהמחלה והיה להם ברור שיתחסנו ברגע שיתקבל אישור מהממשלה".

צביקה תושב אורנית, מקבל חיסון רביעי לקורונה, פתח תקווה , 3 בינואר 2022. ראובן קסטרו
"אנחנו מדינת חוק, אומרים להתחסן - אני מתחסן". צביקה בן 69/ראובן קסטרו
ביביס, עובד סיעודי, מקבל חיסון רביעי לקורונה, תל אביב, 3 בינואר 2022. ראובן קסטרו
זו הרגשה מאוד נחמדה להיות אחד מהראשונים בעולם שמקבל את החיסון הרביעי". המטפל ביבס/ראובן קסטרו

"ההרגשה טובה מאוד, קצת כאבה לי היד בהתחלה אבל זה עבר מהר", שיתף יצחק טורנר בן ה-102, ששמח שיוכל לחזור בביטחון למועדון אותו הוא מבקר כמה פעמים בשבוע. "אני אוכל להיות בטוח עם המשפחה, יש לי שתי בנות. אני רוקד במועדון בימי ראשון ושני. אני לא רוקד כמו פעם, אבל אני רוקד. אני אוהב מוסיקה".

המטפל של יצחק, ביבש בן ה-28 מהודו, התחסן גם הוא במסגרת עבודתו. "אני מתחסן כדי להגן על יצחק", אמר. "בפעם קודמת קצת כאבה לי היד וזהו. זו הרגשה מאוד נחמדה להיות אחד מהראשונים בעולם שמקבל את החיסון הרביעי".

צביקה, תושב אורנית בן 69, שמע ברדיו שניתן להתחסן ללא תור, והגיע בספוטניות לקופה. "אנחנו מדינת חוק, אומרים להתחסן - אני מתחסן", אמר. "אני מסכים עם הממשלה או לא מסכים, בחרתי בהם או לא - הם החליטו אז אין דבר כזה 'לא', אחרת יש אנרכיה. אנחנו במצב של נסיגת ערכים כללית. אני איש שומר חוק".

ד"ר משה גרוס, מקבל חיסון רביעי לקורונה, פתח תקווה, 3 בינואר 2022. ראובן קסטרו
מבצע החיסונים בפתח תקווה, היום/ראובן קסטרו

המבצע נפתח בעקבות החלטת מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, לאשר את המלצת צוות הטיפול במגפות בנושא שניתנה לפני כשבועיים. ראש הממשלה נפתלי בנט בירך הערב על החלטת משרד הבריאות, ואמר כי היא בעלת משמעות גדולה בעבור בלימת גל התחלואה הנוכחי.

ממטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה נמסר כי החיסון יינתן בתנאי שחלפו ארבעה חודשים ממועד קבלת מנת החיסון השלישית. קופת החולים מכבי כבר פתחה את האפשרות לזימון תור לחיסון, וכללית, מאוחדת ולאומית יאפשרו זאת החל ממחר. מלי קושא, אחות ראשית ומנהלת אגף סיעוד במאוחדת, אמרה כי "ההחלטה על החיסון הרביעי ניתנת במהלכו של גל תחלואה חמישי, כשהשיא כנראה עוד לפנינו. אני קוראת לכל מי שעבר את גיל 60 וחלפו ארבעה חודשים ממועד קבלת מנת החיסון השלישית לצאת ולהתחסן, ובכך למנוע תחלואה קשה".

"ההחלטה התקבלה לפי מיטב השיקולים הרפואיים", אמר בנט. "זו שכבת הגנה חדשה. המדיניות של ראשונים בעולם שמרה על אזרחי ישראל. התמותה בישראל בזמן האחרון היא מהנמוכות בעולם. בבריטניה התמותה גדולה פי 50. בארצות הברית פי 130. אסור לנו להיות שאננים, אני קורא לכל מי שזכאי למנה רביעית - להתחסן. הזמן שהרווחנו לימד אותנו על האומיקרון".

בנט הוסיף בהצהרה שנשא במשרדו בירושלים כי בשיא גל התחלואה של זן אומיקרון ייתכן וייחצה קו 50 אלף המאומתים ליום. "הבשורות הטובות הן שאנחנו למדנו מהעולם שאם אתה מחוסן כנדרש אתה מוגן במידה רבה גם אם תידבק", אמר.

אורה רוזנצוויג , המטופלת הראשונה בארץ בתרופת פייזר נגד מחלת הקורונה. 2 בינואר 2021. באדיבות המצולמים
"החששות מנזקי הקורונה גדולים יותר". המטופלת אווה רוזנצוויג עם התרופה, אמש/באדיבות המצולמים

הטיפול התרופתי החל

בתוך כך, קופות החולים החלו להעניק הערב לראשונה טיפול תרופתי ביתי לחולי קורונה במצב קל-בינוני. זאת, באמצעות התרופה פקסלוביד שיוצרה בידי פייזר. היא בעלת יעילות של כ-90% במניעת אשפוזים ומוות בקרב אוכלוסייה בסיכון גבוה.

ארבעה חברי קופת החולים מכבי כבר קיבלו לביתם את התרופה לאחר שנמצאו מתאימים לטיפול בידי רופאיהם. אחת מהם היא אורה רוזנצוויג, תושבת רמת השרון. "הייתה התרגשות גדולה לקראת הגעת התרופה", אמרה. "אני עשיתי שלושה חיסונים ובכל זאת נדבקתי בקורונה. בגלל שיש לי מחלות רקע אני מאוד חוששת שמצבי ידרדר ואגיע לבית החולים. התרופה הזאת נותנת לי תקווה שאוכל לעבור את הקורונה בצורה קלה יחסית. גם אם יש קצת חששות מהתרופה, החששות מנזקי הקורונה - גדולים יותר".

מחלקת קורונה בבית החולים שיבא בתל השומר, 18 באוקטובר 2021. רויטרס
מטרת התרופות - למנוע תחלואה חמורה ואשפוזים. מחלקת הקורונה במרכז הרפואי שיבא תל-השומר, באוקטובר/רויטרס
ראש הממשלה נפתלי בנט במסיבת עיתונאים על המשך הטיפול באומיקרון, 2 בינואר 2022. אמיל סלמן, פול
"השיא כנראה עוד לפנינו". בנט במסיבת העיתונאים, אמש/פול, אמיל סלמן

שעות קודם לכן העניק משרד הבריאות אישור לתרופה האנטי-ויראלית מולנופיראוויר של חברת MSD לטיפול בקורונה, כך נמסר ממטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה.

האישור של משרד הבריאות הגיע לאחר שהתרופה אושרה בשבוע שעבר באישור חירום על ידי ה-FDA, והיא צפויה להגיע לישראל בימים הקרובים. מנגנון הפעולה שלה, המיועד ליצור טעויות בקוד הגנטי של הווירוס ובכך למנוע את המשך שכפולו, לא צפוי להיות מושפע מסוג הווריאנט של נגיף הקורונה, ולכן הוא רלוונטי גם לנוכח התפשטות וריאנט האומיקרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully