וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמעט אלף מתים ביממה ברוסיה מקורונה, התפרצות וסגרים בסין

בעולם חוגגים את חג המולד בצל התפשטות זן האומיקרון. באירופה שוברים שיאי מאומתים, עם בריטניה בראש. סין הטילה סגר מוחלט על העיר שיאן, בה חיים 13 מיליון תושבים. בארה"ב: ממשל ביידן מסיר את ההגבלות שהוטלו על המגיעים ממדינות דרום אפריקה

התפשטות נגיף הקורונה/רויטרס

בעולם חוגגים את חג המולד בצל ההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה והתפשטות זן אומיקרון. הנגיף ממשיך להכות גם ביממה האחרונה, וברוסיה נרשמו 981 מקרי מוות מהנגיף ב-24 השעות האחרונות, וכ-25 אלף נדבקים חדשים.

בסין, העיר שיאן שבצפון המדינה, בה חיים כ-13 מיליון תושבים, נכנסה לסגר שהזכיר את זה שהוטל בינואר 2020 על העיר וואהן בעיר, שבה הופיע לראשונה הנגיף. זאת על אף שלא זוהה בעיר אף מקרה של אומיקרון, אלא כמה עשרות מקרים של זן הדלתא. בדרום המדינה, בעיר שנזן, התגלו כמה מקרים של אומיקרון על תושבים ששבו מלוס אנג'לס.

סין, הדוגלת במדיניות של אפס מקרים, הגיבה בתקיפות האופיינית והורתה לכל תושבי שיאן להישאר בבתיהם. רק אדם אחד מכל משק בית רשאי לעזוב בכל יומיים כדי לרכוש מצרכים חיוניים, בעוד שעסקים לא חיוניים נסגרו.

מתן חיסוני קורונה בבריטניה, לצד חגיגות כריסמס. 25 בדצמבר 2021. Peter Nicholls, רויטרס
חיסוני קורונה בבריטניה בכריסמס/רויטרס, Peter Nicholls

בריטניה רשמה אתמול שיא עגום של מאומתים. המומחים במדינה הציגו הערכות חדשות המעידים על התפשטות זן האומיקרון בקרב אזרחי המדינה, בדגש על לונדון.

לפי גורמי הבריאות בבריטניה, ההתפשטות המהירה של זן האומיקרון היא זו שהביאה לעלייה במספר מקרי ההדבקה בשבעת הימים האחרונים, במיוחד בבירה. קרוב ל-1 מכל 20 תושבי לונדון נדבקו בנגיף, ועל פי ההערכות החדשות של מרכז הסטטיסטיקה הלאומי בבריטניה, ייתכן שהיחס יעלה ל-1 מכל 10 ביום ראשון הקרוב.

לעלייה במספר המאומתים במדינה השלכות קשות על הכלכלה הבריטית. ענפי תעשייה רבים ורשתות תחבורה נאבקים במחסור בכוח אדם בעקבות הבידודים הרבים. בבתי החולים הזהירו כי לריבוי האשפוזים עשויות להיות השלכות על בריאותם של המטופלים.

חגיגות כריסמס בצל הקורונה בניו יורק, ארה"ב. 25 בדצמבר 2021. Juan Medina, רויטרס
חגיגות כריסמס עם מסיכות בניו יורק/רויטרס, Juan Medina
חגיגות כריסמס בצל הקורונה בתאילנד. 25 בדצמבר 2021. Soe Zeya Tun, רויטרס
חגיגות כריסמס בצל הקורונה בתאילנד. 25 בדצמבר 2021/רויטרס, Soe Zeya Tun

למרות זאת, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, שהבטיח בעבר כי "חג המולד של 2021 יהיה טוב בהרבה", שלל במהלך השבוע הטלת הגבלות חדשות לפני החג וטען כי קיימת אי ודאות בכל הקשור להתפשטות האומיקרון והעלייה באשפוזים. נתוני הממשלה הראו 122,186 מקרים הדבקה חדשים בקורונה, עלייה מ-119,789 ביום חמישי וסימון יום שלישי של מקרים העולה על מאה אלף.

בעוד מחקרים עדכניים ברחבי העולם מצביעים על שיעור אשפוזים נמוך יותר בהשוואה לגלי תחלואה שנגרמו מזנים אחרים, בכירים במערכת הבריאות הבריטית נזהרים בנוגע לתחזיות. "יש שביב של תקווה לחג המולד... אבל זה בהחלט עדיין לא בנקודה שבה נוכל להוריד את האיום החמור הזה", אמרה ג'ני הריס, ראש הסוכנות לבריאות בבריטניה, ל-BBC. "מה שיש לנו עכשיו הוא איזון ממש טוב בין משהו שנראה כמו סיכון נמוך יותר, לאשפוז. אלו חדשות נהדרות אבל באותה ידוע שיש סיכון גבוה להתפשטות וכי הוא עשוי לחמוק מהמערכת החיסונית".

מחקר של הסוכנות לבריאות בבריטניה מצביע על כך שחולים בוריאנט האומיקרון הם בעלי סיכוי נמוך ב-50% עד 70% להזדקק לטיפול בבית חולים, בהשוואה לגרסאות קודמים של הנגיף. על אף המצצאים, אותם כינתה סוכנות הבריאות "מעודדים", ממשרד הבריאות מדינה אומר כי מוקדם מדי בכדי לקבוע מה יהיו הצעדים הבאים בנושא .

כיכר אוקספורד בלונדון, אנגליה. 24 בדצמבר 2021. רויטרס
קרוב ל-1 מכל 20 תושבי לונדון נדבקו בקורונה בלונדון/רויטרס
תור לחיסון הבוסטר בבריטניה. 15 בדצמבר 2021. רויטרס
תור לחיסון הבוסטר בבריטניה/רויטרס

במקביל, מועצת החיסונים באוסטריה המליצה על מתן מנת דחף רביעית לחיסון לקורונה לעובדי מערכות הבריאות וענפים חיוניים האחרונים. בהמלצתה ציינה המועצה את הסיכונים הנוגעים לאומיקרון ובאותה נשימה - גם את היעדר הנתונים על התפשטות הזן באופן המאפשר מתן מנה רביעית לאוכלוסייה כולה. לאור גל האומיקרון המתקרב, ניתן להציע חיסון רביעי במגזרים בסיכון גבוה ובאזורים קריטיים מבחינה מערכתית משישה חודשים לאחר החיסון השלישי", נמסר בהודעת המועצה.

אוסטריה הודיעה ביום רביעי שהיא תחמיר שוב את ההגבלות החל מה-27 בדצמבר כדי להאט את התפשטות האומיקרון. בנובמבר הודיעה הממשלה על סגר לאומי רביעי ואמרה שהיא תהפוך את החיסונים לחובה עבור כל האזרחים - ובכך הפכה למדינה הראשונה שעושה זאת.

חיסוני ילדים באוסטריה. 24 בדצמבר 2021. רויטרס
חיסוני ילדים באוסטריה/רויטרס

אפריקה משוחררת

ממשל ביידן מסיר את הגבלות הנסיעה על שמונה מדינות בדרום אפריקה, שהוטלו עם גילוי זן האומיקרון. לפי פקידים בממשל, ההגבלות יוסרו בסוף החודש. ביידן הורה על ההגבלות הללו בסוף נובמבר בעצת מומחי הבריאות שלו, הורה על הגבלות ועצר את מרבית הטיסות מדרום אפריקה, בוצוואנה זימבבואה, נמיביה, לסוטו, אסווטיני, מוזמביק ומלאווי. הצעדים הגבילו את כניסתם של אזרחים זרים שנכחו פיזית עד 14 ימים לפני הגעתם לארצות הברית, בעוד אזרחיה ותושבי קבע היו פטורים.

ביידן וצוות הטיפול שלו בקורונה הדגישו אז כי הצעדים היו זמניים, וכי הם נועדו להאט את התפשטות האומיקרון, וכדי לתת זמן למומחים ללמוד אותו טוב יותר. עם זאת, המבקרים הטילו ספק ביעילותו מאחר שהזן כבר התפשט במדינות אחרות שלא בדרום אפריקה. "בזמן שההגבלות הוטלו היה ברור שיש התפשטות נרחבת בדרום אפריקה ובמדינות סמוכות שיש בהן מעקב מועט אחריו", אמר גורם בממשל אז.

שדה התעופה באטלנטה, ג'ורג'יה שבארצות הברית. 24 בדצמבר 2021. רויטרס
תוסר הגבלת הנסיעה על מדינות בדרום אפריקה/רויטרס

במהלך השבוע ביידן אמר כי הוא שוקל להסיר את המגבלות הללו. גורם בכיר בממשל אמר שהמרכזים לבקרת מחלות בארצות הברית המליצו על כך. הם נימקו זאת "במידע שהצטבר על אודות האומיקרון, לפיו החיסונים בארצות הברית יעילים נגד תסמיני הזן, במיוחד חיסוני הבוסטר". סיבה נוספת שציינו - התפשטות האומיקרון אינה ייחודית למדינות דרום אפריקה ולכן אין צורך בהטלת ההגבלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully