וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצינים מאשימים: צה"ל לא מתייחס ברצינות לאיום הכימי בגבול הצפון

עודכן לאחרונה: 22.12.2021 / 22:22

האימונים צומצמו, פערי הידע בין פיקוד העורף ללוחמים התרחבו וגם מבקר המדינה קבע שהבקרה לקויה. חרף החשש מזליגת נשק כימי לחיזבאללה וברקע הדיווח על תקיפת מתקנים כימיים בסוריה, קצינים טוענים שהצבא לא ערוך להתמודד עם האיום. צה"ל: "ביקורות בנושא מתקיימות מעת לעת"

בווידאו: תקיפה המיוחסת לישראל בלטקיה/מתוך שידורי הטלוויזיה הסורית

האם ישראל ערוכה להתמודד עם תקיפה בנשק כימי בגבול הצפון? ברקע הפרסומים בתקשורת הזרה על תקיפה של מתקני ייצור והחזקת נשק כימי בסוריה ביוני האחרון, שיוחסה לישראל, קצינים בצה"ל טוענים כי מפקדת זרוע היבשה צמצמה את האימונים להתמודדות עם נשק כימי, והאשימו כי "אין התייחסות רצינית לנושא".

"יש פער משמעותי בין האיום כפי שמתפרסם בכלי התקשורת, ובין ההיערכות הכללית של האוגדות לתרחישי קיצון שכאלו לבין הגדודים המשרתים בגבול", אומרים קצינים בפיקוד הצפון. "להבנתנו, לפי איום הייחוס שקבע המטה הכללי וגורמי המקצוע באמ"ן, אין רמת דריכות גבוהה נגד שימוש בנשק כימי ולכן רמת האימונים בהתאם. חלק מאיתנו למד מהתקשורת על התקדמות תשתיות נשק כימי בסוריה". גם קצינים בזרוע היבשה טוענים כי יש פער בין הידע המקצועי שהצטבר לאורך השנים בפיקוד העורף לבין רמת המוכנות והידע בחטיבות הלוחמים והמאבטחים את גבול סוריה ולבנון. אם אימון כלל הגדודים והיחידות אינו רציף, טוענים הקצינים, הכשירות נשחקת לאורך הזמן.

לפני כשבוע הביעו במערכת הביטחון חשש מזליגת נשק כימי מסוריה לחיזבאללה. באוקטובר האחרון פורסם בוואלה! כי בפיקוד העורף מעריכים שחיזבאללה ינסה בלחימה עתידית להשתמש בחומרים מרדימים נגד אזרחים וחיילי צה"ל. גם בעניין זה אומרים הקצינים כי בצה"ל לא מוכנים להתמודד עם איום שכזה בגבול הצפון.

אימוני חיילי צה"ל פלס"ר גולני חבושים מסיכות אב"כ על פניהם בתרגיל לוחמה התקפית 2003. יואב גוטמן, לשכת העיתונות הממשלתית
אימון לוחמי גולני, 2003/לשכת העיתונות הממשלתית, יואב גוטמן

דוח מבקר המדינה לשנת 2020, שבחן את המוכנות של צה"ל להתמודדות עם חומר לחימה כימי, הדגיש כבר בראשיתו כי זרוע היבשה אינה עורכת בקרה על שמירת הכשירות למוכנות להתמודדות עם האיום, וכי גדודי האב"כ אינם מתאמנים כנדרש. עוד קבע המבקר כי האחריות לניהול משק ציוד אב"כ (אטומי, ביולוגי וכימי), נותרה מבוזרת בין זרוע היבשה, פיקוד העורף וחיל האוויר, אף שכבר בשנת 2014 הוחלט כי אחריות זו תוטל באופן בלעדי על פיקוד העורף, וציין כי החל משנת 2017 לא מונפקים משקפי אב"כ לחיילים המרכיבים משקפי ראייה.

ב-"וושינגטון פוסט" לפני יותר משבוע כי חיל האוויר של ישראל תקף בחודש יוני השנה תשתיות לייצור נשק כימי של צבא משטר אסד בסוריה. העיתון דיווח על תקיפת שלוש מטרות בדמשק וחומס, במהלכן נהרגו שבעה חיילים. מאז הפרסום, במערכת הביטחון שמרו על דממת אלחוט ולא התייחסו אליו באופן ישיר.

צה"ל: "התרחיש שולב במספר תרגילים"

בצה"ל דחו את הטענות, ואמרו כי הצבא "נערך לתת מענה בשגרה וחירום לאיום ביולוגי כימי".

תרגיל התגוננות מפני מיתקפה צבאית לא קונבנציונית, בבסיס חיל האויר של צה"ל בפלמחים. בצילום, חייל צה"ל בחליפת מגן ומסכת אב"כ. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
תרגיל התגוננות מפני לוחמת אב"כ בבסיס חיל האויר בפלמחים, 2002/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

"בהתאם לאיום זה שהשתנה בשנים האחרונות, קיימות תוכניות בניין כוח. הכשרות ואימונים בתחום זה מתקיימים בהובלת פיקוד העורף וחיל ההנדסה, בהתאם לאיום הייחוס שנקבע על ידי הדרג המטכ"לי", נמסר מדובר צה"ל. "ביקורות בנושא מתקיימות מעת לעת בהובלת פיקוד העורף, ותרחיש של איום ביולוגי-כימי שולב במספר תרגילים השנה, ביניהם בתרגיל 'עורף לאומי'. לוחמי חטיבת החילוץ וההדרכה עוברים הכשרות בנושא לאורך שירותם, ובנוסף ישנם גדודים במילואים שתפקידם הינו התמודדות עם איום זה ומתאמנים לפי גרף אימונים סדור. בהתייחס לחומרים המטשטשים בגבולות, פיקוד העורף מבצע ביקורות בנושא, על מנת לבדוק ולתרגל את הכשירות בתחום".

ואולם, הקצינים אומרים כי אין די בכך. "יש הבדל בין תרגיל מפקדות לתרגילי שטח של הגדודים", אמרו על תגובת דובר צה"ל. "אין התייחסות רצינית לנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully