וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון חוששים מזליגת נשק כימי מסוריה לחיזבאללה: "המצב מדאיג"

עודכן לאחרונה: 14.12.2021 / 12:51

מתחת לאף של המערב, אסד ממשיך לפתח נשק כימי. לאחר הפרסום ב"וושינגטון פוסט" לפיו ישראל תקפה בחודש יוני תשתיות של צבא אסד לייצור נשק מסוג זה, גורמים ביטחוניים הדגישו כי המשטר בדמשק מחזיק בידע רב בנושא והתריעו: "מה שנמצא בסוריה יכול להגיע ללבנון"

בווידאו: תקיפה המיוחסת לישראל בלטקיה/מתוך שידורי הטלוויזיה הסורית

גורם ביטחוני אמר כי השימוש בשנים האחרונות בנשק כימי בסוריה, שתשתיותיו הותקפו על פי ה"וושינגטון פוסט" על ידי ישראל בחודש יוני, הוא נגד מתנגדיו של בשאר אסד וארגוני ג'יהאד עולמי. אולם לדברי הגורם, הדבר מדאיג את ישראל כי "מה שנמצא בסוריה יכול להגיע גם לידי חיזבאללה".

אתמול דווח ב"וושינגטון פוסט" כי חיל האוויר של ישראל תקף בחודש יוני השנה תשתיות לייצור נשק כימי, של צבא משטר אסד בסוריה. העיתון דיווח על תקיפת שלוש מטרות בדמשק וחומס, במהלכן נהרגו שבעה חיילים.

במערכת הביטחון סירבו להתייחס לפרסומים הזרים אך גורם ביטחוני בכיר אמר כי "לאסד יש בעיות פנימיות גדולות. הוא נדרש לייצב את המשטר שלו. להגדיל את השטחים שהוא שולט בהם. הוא בעיקר עסוק בשיקום המדינה ההרוסה. הדבר האחרון שהוא רוצה להתעסק איתו זו ישראל".

מומחים לנשק כימי מהאו"ם עם דגימות מאתר תקיפה כימית בעין תרמה, סוריה, 29 באוגוסט 2013. רויטרס
מחזיקים בידע רב. מומחים לנשק כימי מהאו"ם בסוריה. אוגוסט, 2013/רויטרס

הגורם המשיך ואמר כי "לא נראה שהוא מתאמץ לפתח אותו נגד ישראל". אולם הוא מסייג את דבריו ואומר כי על אף העובדה הזאת, זה עדיין מדאיג. "מה שנמצא בסוריה יכול להגיע גם לידי חיזבאללה".

הגורמים הדגישו כי משטר אסד מחזיק בידע רב על ייצור סוגים שונים של נשק כימי וביולוגי שהיו ברשותו במשך עשרות שנים, אך לא הסכימו לדבר על ארסנל הנשק הכימי שברשותו כיום.

במהלך מלחמת האזרחים עשה אסד שימוש בחביות עם גז כלור שהטיל ממסוקים נגד אזרחים חרף ההתחייבויות להשמיד את ארסנל הנשק שברשותו. ארגוני זכויות אדם אספו נגדו ראיות על השימוש בחומרים האסורים נגד אזרחים אך אסד הכחיש והמשיך להשתמש בהם. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, כתוצאה משימוש בנשק הכימי הסורי של משטר אסד, נהרגו יותר מ-1,500 אזרחים ונפצעו יותר מעשרת אלפים אזרחים.

תקיפה בלטקיה, 7 בדצמבר, 2021. הטלוויזיה הסורית, אתר רשמי
אסד מונע מפקחים לבקר באתרים חשודים כמאחסני חומרים. נזקי תקיפה בלטקיה, שבוע שעבר/אתר רשמי, הטלוויזיה הסורית

באפריל השנה הארגון למניעת הפצה של נשק כימי פרסם הודעה חריגה ובה גינוי חריף למשטר אסד. בהודעה נאמר כי יש יסוד סביר להניח שסוריה השתמשה בנשק כימי למרות התחייבות להשמיד לא רק את הנשק הכימי אלא גם את המתקנים שברשותה. בחודש יוני התרחשה התקיפה לפי הפרסומים הזרים נגד המעבדות הכימיות הסוריות.

בחודש יולי התפרסם תחקיר בשוויץ על אודות חברה גרמנית שייצאה חומר כימי לחברת תרופות סורית, ממנו ניתן להפיק את גז הסארין. התחקיר הצביע על קשר הדוק בין החברה הסורית למרכז מחקר מדעי של תכנית הנשק הכימי של המשטר הסורי. עדויות סוריות על המשך השימוש של משטר אסד בנשק כימי הועברו גם השנה למרכז לפשעי מלחמה בגרמניה. כמו כן, בראשית חודש דצמבר השנה, התריע הארגון לאיסור נשק כימי בהאג, כי משטר אסד לא חשף את כל ארסנל הנשק שלו ומונע מפקחים לבקר באתרים חשודים כמאחסני חומרים ותשתיות. כמה ימים לאחר מכן פרסמה בריטניה את עמדתה בנושא, וקראה לאסד לשתף פעולה באופן מידי עם הארגון לאיסור נשק כימי.

חשוב להדגיש, כי בחודש אוקטובר השנה פורסם בוואלה! כי ישנו חשש בפיקוד הצפון משימוש שיעשה חיזבאללה בחומרים מרדימים נגד חיילי צה"ל ואזרחים ישראלים בתרחיש מלחמתי בגבול הצפון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully