וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ישראל תקפה מתקנים לייצור נשק כימי בסוריה בחודש יוני

עודכן לאחרונה: 13.12.2021 / 17:58

בוושינגטון פוסט דווח כי הפשיטות החריגות אירעו ביוני האחרון, ובהן נהרגו שבעה חיילים - בהם קולונל. בישראל חוששים שמשטר אסד מנסה לייצר מחדש גזי עצבים קטלניים, שנים אחרי שנאלץ לוותר על רוב מאגרי הנשק הכימי שלו בלחץ ארה"ב. "זהו נשק אסטרטגי עבור המשטר"

ילד חובש מסיכת גז מאולרת במחוז אידליב, סוריה, 3 בספטמבר 2018. רויטרס
היעוד המקורי של הנשק הכימי של אסד היה נגד ישראל. ילד עם מסיכת גז באידליב, 2018/רויטרס

ישראל תקפה מתקנים לייצור נשק כימי בסוריה בחודש יוני האחרון, בפשיטות חריגות בעומק המדינה - כך דווח היום (שני) בוושינטון פוסט.

לפי הדיווח, מטוסי קרב שיגרו טילים לעבר שלוש מטרות צבאיות בסמוך לדמשק וחומס, ובהן נהרגו שבעה חיילים, בהם קצין בדרגת קולונל שתואר בכלי התקשורת הרשמיים של המשטר בתור "גיבור" ומהנדס שעבר במעבדה סודית ביותר של צבא סוריה.

מומחי מודיעין מערביים אמרו לעיתון כי בניגוד לתקיפות השגרתיות של ישראל נגד מטרות איראניות בסוריה, התקיפות ההן כוונו לעבר מתקנים של צבא סוריה, כולם קשורים לתכנית הנשק הכימי שלכאורה פורקה על ידי משטר אסד.

לפי גורמי מודיעין וביטחון בהווה ובעבר, ששוחחו עם וושינגטון פוסט ותודרכו בנושא, התקיפות ביוני היו חלק מקמפיין נגד מה שבישראל מעריכים הוא ניסיון של דמשק לחדש את ייצורם של גזי עצבים קטלניים.

הפגנה נגד השמדת הנשק הכימי של סוריה בתחומי אלבניה. טירנה, נובמבר 2013. רויטרס
סוריה התחייבה להשמיד את מאגרי הנשק הכימי שלה אחרי תקיפה קטלנית נגד אזרחים ב-2013/רויטרס

בישראל סירבו להגיב באופן רשמי לכתבה. אך בעילום שם, גורמים ישראליים אמרו לוושינגטון פוסט כי התקיפות ביוני, וכן פשיטות דומות שנעשו שנה קודם לכן, היו מבוססות על מידע מודיעיני שלפיו ממשלת סוריה רכשה חומרים כימיים וציוד אחר הנדרשים לחידוש תכנית הנשק הכימי שלה. לכאורה, משטר אסד ויתר על כל המאגרים שלו ב-2013, במסגרת הסכם בין רוסיה לארצות הברית שנועד למנוע מתקפה אמריקנית על סוריה בעקבות מתקפה כימית קטלנית נגד אזרחים.

ואולם, בשנים האחרונות השתמש המשטר בכמה מקרים בנשק כימי נגד האופוזיציה, אף שבאופן רשמי ממשלת סוריה ורוסיה מכחישות זאת.

על פי הגורמים שדיברו בעילום שם, בגופי המודיעין בישראל החלו לעקוב בדאגה אחרי חידוש תכנית הנשק הכימי לפני שנתיים, אחרי שצבא אסד הצליח לייבא כימיקל חשוב לייצור סארין, גז עצבים קטלני. החשש גבר לאחר שזוהתה פעילות מוגברת בכמה אתרים חשודים. אף שמשטר אסד השתמש בנשק זה נגד אזרחיו ומתנגדיו בסוריה, הוא יוצר במקור כאמצעי לחימה בישראל.

"זהו נשק אסטרטגי עבור המשטר", אמר גורם מודיעיני מערבי לוושינגטון פוסט.

אחד האתרים החשודים - וילה בפרברי חומס

הקמפיין נגד חידוש תכנית הנשק הכימית של משטר אסד החל ב-5 במרץ, כשחיל האוויר תקף וילה ומתחם בפרברי העיר חומס שמצפון לדמשק. חומס, העיר השלישית בגודלה במדינה, הייתה בעבר מרכז ייצור הנשק הכימי של סוריה.

לפי שני גורמי מודיעין מערביים, תקיפת הווילה הייתה קשורה להצטיידות של סוריה בכמות גדולה של פוספט טריקלציום שנה קודם לכן. למרכיב הכימי, הידוע בראשי התיבות TCP, יש שימושים רבים שאינם למטרות צבאיות, כולל כתוסף למזון. עם זאת, ניתן להפוך אותו לזרחן טריכלוריד, מרכיב כימי שנמצא תחת פיקוח הדוק. על סוריה מוטלות סנקציות האוסרות עליה לייבא אותו בשל השימוש שעושים בו לייצור גז סארין וגזי עצבים אחרים.

ה-TCP היה אמור להגיע לידי ענף 450, יחידה במרכז למחקרים ולחקר מדעי, השם הרשמי של הגוף האחראי לנשק בלתי-קונבנציונלי בצבא סוריה. הוא פיקח על ייצור הנשק הכימי מאז 1980, והיה אמור לחדול מלעשות זאת ב-2014. על פי שני גורמי המודיעין המערביים, מידע מודיעיני שיורט לאחר התקיפה במרץ אשתקד הוביל לגילוי אתרים חשודים נוספים, ולהערכה בקרב ישראל שהמשטר בדמשק מנסה לבנות מחדש את יכולות הנשק הכימי שלו.

"היו עוד סימנים שהם חוזרים לייצר", אמר אחד הגורמים.

התקיפות האחרונות, ב-8 ביוני השנה, פגעו בבונקר אחסון צבאי ליד א-נסריה, כפר מדברי מצפון לדמשק, ובשני אתרים נוספים הסמוכים לחומס. אחד מהם תואר בתור מתקן תמיכה במעבדה הראשית של צבא סוריה במסיאף שמצפון-מערב לחומס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully