וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טילים מדויקים ופגיעה במפעלי האמוניה: תרגיל שמדמה תרחישי קיצון בעורף

עודכן לאחרונה: 31.10.2021 / 7:34

מערכת הביטחון תבצע היום לראשונה תרגיל עורף לאומי שיכלול לקחים ממבצע "שומר החומות". בין התרחישים שיתורגלו טילים שישוגרו לישראל, היקף נפגעים קיצוני, אלימות ברחבי הארץ בערים המעורבות והתמודדות עם שימוש שיעשה חיזבאללה נגד חיילים ואזרחים בחומרים מרדימים

בווידאו: בור אגף המבצעים בפתח תרגיל המלחמה הגדול של צה"ל/צילום: דו"צ

תרגיל עורף לאומי ייפתח היום (ראשון) במסגרתו ישתתפו כלל גופי הביטחון בישראל, ויתורגלו תרחישים הכוללים לקחים ממבצע "שומר החומות".

ראש מטה פיקוד העורף איציק בר אמר כי "הייחודיות בתרגיל הנוכחי שעתיד להתקיים, היא המנהלת המשותפת - בפעם הראשונה - של הרשות לחירום לאומית (רח"ל) ופיקוד העורף עם משטרת ישראל, כיבוי אש, מד"א וכלל משרדי הממשלה המשתתפים בתרגיל".

תא"ל בר אמר כי במהלך התרגיל ייבחן התיאום של רח"ל כגוף מטה לבין פיקוד העורף ואת מה שהם למדו וחוו "בעוצמות שלא הערכתי בהקשר של זירת הפנים" (היקף שיגורי הרקטות לעבר ישראל והאלימות בערים המעורבות א.ב).

משגר רקטות של חיזבאללה אחרי הירי לעבר ישראל, לבנון, 6 באוגוסט 2021. AP
.משגר רקטות של חיזבאללה. אוגוסט/AP

"נבחן תרחיש שכולל את קצב האש ויכולת המימוש של חיזבאללה בירי מאוד מאסיבי לתאי שטח נתונים גיאוגרפיים, אני יכול להשתמש בביטוי של כתישת קו המגע, ירי ממוקד על יישובים סמוכי גדר. אוכלוסיות מיוחדת ממוסדות בריאות ורווחה במרחב הצפון, עומס על בתי החולים בגזרה הצפונית".

"דבר נוסף", אמר תא"ל בר, "לראות איך מממשים את לקחי שומר החומות. ביצענו תהליך למידה מאוד משמעותי עם הרבה מאוד תחקירים, התרגיל הזה הולך לבחון את מימוש הלקחים. במהלך התרגיל יתרגלו הרשויות המקומיות זמני מעבר למרחב מוגן, היקף נפגעים חריג מאוד מאז מלחמת לבנון השנייה. באשקלון לדוגמה היה בשומר החומות אזור התרעה אחד ופיצלנו את העיר לשלושה אזורי התרעה, זה הולך להיות מתורגל. אנחנו נתרגל גם את כלל הפלטפורמות של פקע"ר מהצופר האישי שהוא אפליקציה דרך פורטל חירום וכלל המרכיבים השונים".

"הסוגיה השנייה זה ההתמודדות עם קצב אש מאוד משמעותי על היישובים סמוכי הגדר, נתרגל באופן משותף פינוי וקליטה של האוכלוסייה. השהייה במיגון מתמשך כתוצאה מהיקפי ירי - נבצע לראשונה את גדוד הסיוע האזרחי, גדוד לוגיסטי שכל תפקידו לתמוך במרחב האזרחי, מתבסס על אמצעים שלא תלויים במשאבי צה"ל, כאלה שנרכשו בשיתוף פעולה של פיקוד העורף, משרד הפנים ורח"ל כדי לאפשר אספקה לאזרחים ששוהים בשהייה ממושכת במיגון וגם לסוגיות נוספות".

פגיעה ישירה בבית באשדוד, 17 במאי 2021. ניב אהרונסון
״איום (הטילים) המדויקים יכול להשפיע על מפעלי חומרים מסוכנים". פגיעה של רקטה בבית באשדוד. מאי/ניב אהרונסון

על אתגר בתי החולים בזמן חירום אמר תא"ל בר: "נעשה תרגיל, נפנה נפגעים, נשתמש בחיילים שידמו פצועים, גם פינוי רכוב וגם מוסק, נתרגל את תהליך הקליטה בבתי החולים במרכז הארץ. נתרגל את כל התהליך - מהתכנון ועד הקליטה. אנחנו מתרגלים כי אנחנו מבינים שבתי החולים כנראה יקלטו לא מעט נפגעים, גם אזרחים וגם כוחות צבא. התחום האזרחי הוא מאוד משמעותי, הוא לקח מרכזי שלא פעל טוב במלחמת לבנון השנייה".

סוגיה נוספת שהעלה תא"ל בר היא העבודה המשותפת עם רח"ל. "נבצע הערכות מצב משותפות, לייצר את התמונה הלאומית ברמות השונות ודרך הפעולות האופרטיביות של כוחות פקע"ר".

ראש רח"ל תא"ל במיל' יורם לרדו הדגיש את התרחיש העדכני לתרגיל: "היום הראשון של התרגיל יוקדש למשטרת ישראל לתרגול הפס"ד על רקע לאומני רב זירתי. התרגיל הזה הוא גם הזדמנות מצוינת לכלל משרדי הממשלה להבין את המשמעויות, החל משיבושים במשק האנרגיה, אנחנו מדברים על הפסקות חשמל של 24 שעות ארציות, 72 שעות מקומיות, ועוד היבטים כאלה ואחרים בהיבט של רציפות התפקוד".

פעילות כוחות צה"ל ביממה האחרונה במרחב יהודה ושומרון כחלק מהמצוד אחר האסירים הנמלטים. דובר צה"ל
"התרגיל הזה הולך לבחון את מימוש הלקחים משומר החומות". פעילות צה"ל ביו"ש/דובר צה"ל

ההיבט האחרון הוא ועדת המלח העליונה. פעם ראשונה תתכנס ותתורגל בראשות שר הביטחון בני גנץ. במהלך התרגיל, נעלה סוגיות לוועדה, והיא תצטרך לקבל החלטות לקידום של מאמצים וסדרי עדיפויות במשק. אלה הדברים שצריך לתרגל כדי שכלל הגופים ילמדו ויתאמנו".

ראש מטה פיקוד העורף הוסיף לאחר מכן כי "איום (הטילים) המדויקים יכול להשפיע על מפעלי חומרים מסוכנים. בעיקר בגזרת מחוז חיפה, מדובר על חומרים מסוכנים בתעשיות, כגון אמוניה, זה הוצג למשרד הביטחון במסגרת תרחיש הייחוס. רכיבים שעתידים להיות מתורגלים בתרגיל: הזירה המזרחית והשלכות בזירה הצפונית, מדברים על שימוש אויב בחומרים מטשטשים ומרדימים, נסתכל על זה במהלך התרגיל, בעיקר באופן יכולת הזיהוי שלנו בדגש על הנחיות מצילות חיים, ברורות וממוקדות לאוכלוסייה האזרחית. יש חומרים רפואיים שהם מתנדפים באוויר שיכולים להשפיע על אוכלוסייה אם באים במגע, נרצה לסכל מצב כזה שיש אירועים בקרבת הגדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully