וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהשתתפות עשרות מטוסים וגנרל אמירתי: חיל האוויר אירח תרגיל בינלאומי ענק

עודכן לאחרונה: 25.10.2021 / 20:13

חילות האוויר של 7 מדינות השתתפו בתרגיל ה"בלו פלאג", שדימה תרחישי לחימה וקרבות בשמיים בהשתתפות 1,500 אנשי צוות. לצד התרגיל, הותר לפרסום כי טילים מסוללה איראנית שוגרו לעבר מטוסים ישראלים בסוריה. השליח האמריקני לאיראן: "עובדים על צעדים אם לא תחזור למו"מ"

בווידאו: תרגיל חיל האוויר Blue Flag” עם 7 חילות אוויר מהעולם/צילום: אמיר בוחבוט ודו"צ

חיל האוויר אירח בימים האחרונים את תרגיל ה"בלו פלאג" שבו השתתפו שבע מדינות, בהן ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, איטליה, יוון, הודו וצרפת ומדינות משקיפות נוספות בהן: רומניה, פינלנד, דרום קוריאה, אוסטרליה, יפן, הולנד, קרואטיה ואיחוד האמירויות. במסגרת התרגיל הגיע לישראל מפקד חיל האוויר של איחוד האמירויות כאורח של מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין.

התרגיל מתקיים בבסיס עובדה של חיל האוויר אחת לשנתיים מאז שנת 2013 ועבר היום לשלב התחקירים והסיכומים. בחיל האוויר רואים בתרגיל משמעות גדולה והשפעה רבה ברמה האסטרטגית בין מדינות וגשר לשיתוף פעולה איזורי ולקידום יכולות משותפות. התרגיל כלל תרחישי לחימה מאתגרים, טיסה בקואליציה, קרבות אוויר ופעולות הגנה על תאי שטח נרחבים כולל התמודדות עם מערכי טילי קרקע אוויר מתקדמים. כ-1,500 אנשים מכלל חילות האוויר הזרים לקחו חלק בתרגיל.

תרגיל “Blue flag”. בבסיס ׳עובדה׳ 24 באוקטבור 2021. דובר צה"ל
בחיל האוויר רואים בתרגיל השפעה רבה ברמה האסטרטגית. מטוס אדיר של חיל האוויר במהלך התרגיל/דובר צה"ל
תרגיל “Blue flag”. בבסיס ׳עובדה׳ 24 באוקטבור 2021. דובר צה"ל
טייס חיל האוויר הצרפתי במהלך האימון/דובר צה"ל

מפקד חיל האוויר נורקין, אמר במהלך התרגיל כי "המזרח התיכון הוא זירה מורכבת, שמשתנה בכל זמן נתון. האתגרים שעומדים בפנינו הולכים וגוברים, ולכן אנחנו חייבים להיות צעד אחד לפני האויב. חיל האוויר מתאמן בשגרה - כדי להיות מוכן למגוון רחב של תרחישים בחירום. אנחנו טסים בקואליציה משותפת במרחב אווירי מצומצם, כנף לצד כנף עם חילות אוויר שותפים - ארצות הברית, גרמניה, בריטניה, איטליה, יוון, הודו וצרפת. האיום על מדינת ישראל מגיע מגזרות שונות - החל מרצועת עזה, דרך סוריה ולבנון לאיראן. האימון המשותף מאפשר לנו למידה מחילות האוויר המשתתפים בתרגיל, ומכין את אנשי חיל האוויר לתרחיב שים בזמן אמת, במטרה להמשיך ולהצליח במשימתינו - הגנה על ביטחון מדינת ישראל".

משיחות עם טייסי קרב זרים מהודו, איטליה וגרמניה, עולה כי הם בעיקר שמחים לטוס לצד מטוס F-35 עם טייסי חיל האוויר ובמיוחד בשטח אימונים רחב מאוד שמאפשר להם תוך דקות להתאמן (בשונה מהמדינות מהן הגיעו בהן האימונים מתקיימים בעיקר מעל הים והרחק משטח המדינה עצמה), להשתמש בנורי הטעייה, לטוס נמוך ובמהירות על קולית.

תרגיל “Blue flag”. בבסיס ׳עובדה׳ 24 באוקטבור 2021. דובר צה"ל
תרגיל הבלו פלאג בשבוע שעבר/דובר צה"ל

נוכחות חיל האוויר הגרמני עוררה התרגשות גדולה בצה"ל בגלל הרגישות בין המדינות. לדברי גורמים בצה"ל, מפקד חיל האוויר הגרמני דיבר על הערבות לביטחונה של ישראל בעת ביקורו והדגיש כי בקרוב ייצאו טיייסים, ובני משפחותיהם מגרמניה לביקור בישראל כדי להכיר אותה ואת תרבותה טוב יותר. כמו כן, הוא אמר כי הוא מתכוון לקרוא לבית הספר לנגדים ב'לופטוופה' על שמו של טייס, חסיד אומות עולם מגרמניה, שהציל יהודים ממחנה ההשמדה באוושיץ. בתוך כך, טייס קרב מהלופטוופה הגרמני, סיפר בראיו לוואלה! כי לקראת הביקור בישראל למד על התרבות, קיבל הרצאה מהרב של צבא גרמניה והוא רואה חשיבות גדולה בהשתתפות בתרגיל.

ברקע התרגיל, בחיל האוויר נערכים להנחיית הדרג המדיני על מוכנות לתקיפת מתקני הגרעין באיראן בנוסף לאתגרי הלחימה: פרויקט הדיוק של ארגוני הטרור ובראשם חיזבאללה, התמודדות עם מטוסים לא מאוישים לטווחים ארוכים, מנהרות ותקיפה בשטחים בנויים, ולוחמת סייבר. האתגרים הללו, טענו גורמים בחיל, "מחייבים שינוי בנקודת העבודה".

במקביל לכך, בצה"ל הציגו מידע לדרג המדיני בישראל כי איראן סימנה את חיל האוויר כבעיה המרכזית שלהם בתהליך ההתבססות בסוריה בפרט, ובמזרח התיכון בכלל, ולכן החלו לשנע מערכות הגנה אוויריות (טילי קרקע-אוויר) לרחבי סוריה. עוד נאמר כי לאחרונה שיגרה סוללה תוצרת איראן טילים לעבר מטוסי חיל האוויר. טייסי חיל האוויר תקפו אותה בחזרה והשמידו רכיבים שלה.

תרגיל “Blue flag”. בבסיס ׳עובדה׳ 24 באוקטבור 2021. דובר צה"ל
מטוס חיל האוויר ההודי בתרגיל/דובר צה"ל
תרגיל “Blue flag”. בבסיס ׳עובדה׳ 24 באוקטבור 2021. דובר צה"ל
מבנה משותף של חילות האוויר המשתתפים בתרגיל/דובר צה"ל

בחיל האוויר לא מזלזלים בטכנולוגיות האיראניות וטוענים כי הם מאוד מתקדמים בפיתוח וייצור מטילי כתף נגד מטוסים, דרך טילי אוויר לטווח קצר ועד טילים ברדיוס רחב וכלי טיס לא מאוישים לטוח של אלפי קילומטרים (שבעה מל"טים שוגרו לעבר ישראל במהלך מבצע שומר חומות). בנוסף לכך, צוותי סוללות הגנה אוויריות סוריות קיצרו דרמטית את זמני התגובה שלהם מהרגע שגילו את מטוסי הקרב של ישראל תוקפים יעדים בסוריה.

תרגיל “Blue flag”. בבסיס ׳עובדה׳ 24 באוקטבור 2021. דובר צה"ל
"שיתוף פעולה משמעותי"/דובר צה"ל

האיום בעיראק מתפתח מאחר והאיראנים מזרימים לאזור מערכות הגנה אוויריות באופן כזה שיסייעו להגן על איראן עצמה וכלי טיס לא מאוישים שמשם ימריאו לעבר ישראל. סימן שאלה גדול מרחף מעל הממשלה הנבחרת כעת בעיראק ובאיזו מדיניות אזורית תבחר כלפי איראן ושאר המדינות. ארגון החות'ים שממומן על ידי איראן פועל בשלב הזה נגד סעודיה אך מציג יכולות טכנולוגיות מקדמות מאוד ואמצעי לחימה מדויקים. הערכה בישראל כי יגיע הרגע בו הנשק הזה יהיה מכוון לעבר ישראל.

בשנתיים הקרובות יהיו לחיל האוויר הישראלי 10 סוללות כיפת ברזל סדירות שיגנו בצורה הרבה יותר אפקטיבית על שטחים בנויים ומתקנים אסטרטגיים. גם שיטת ההפעלה שלהם תשתנה והיא תהיה ארצית באופן כזה שהם יחברו לסוללות אחרות וממרכז ירוטים אחיד תתקבל החלטה מי מבצע יירוט של רקטה, טיל וכלי טיס לא מאויש.

השליח האמריקני מאיים

בתוך כך, השליח האמריקני לנושא איראן רוב מאלי אמר בתדרוך לכתבים כי ממשל ביידן דן עם בנות בריתו בצעדים שניתן לנקוט נגד איראן אם תמשיך למשוך זמן ולא תשוב לשולחן המו"מ. מאלי סירב לפרט מהם הצעדים שארצות הברית בוחנת.

"הקדשנו הרבה מחשבה לגבי מה נעשה אם איראן לא תחזור למו"מ. יהיו לנו דרכים שונות להתמודד עם זה. יש לנו רעיונות ודיברנו עליהם עם בעלות הברית והשותפות שלנו באירופה ובמזרח התיכון", אמר מאלי.

השליח האמריקני ציין כי המאמצים הדיפלומטיים לחזור להסכם הגרעין משנת 2015 נמצאים "בשלב קריטי". הוא הדגיש כי ארצות הברית מודאגת מאוד מכך שאיראן גוררת רגליים ואינה חוזרת לשיחות בווינה. "התירוצים האיראנים מתחילים להיות מאוד שחוקים", אמר מאלי.

רוברט מאלי  8 במאי 2018. AFP, אתר רשמי
"נשתמש בכלים אחרים כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני", מאלי/אתר רשמי, AFP

מאלי ביקר בשבוע שעבר בסעודיה, איחוד האמירויות וקטאר לשיחות בנושא האיראני. מהמפרץ המשיך מאלי לפריז שם נפגש עם דיפלומטים בכירים מבריטניה, גרמניה וצרפת.

"כל בני השיח שלנו מודאגים מאוד מההתקדמות בתכנית הגרעין האיראנית", אמר מאלי. "יש גם חוסר סובלנות באזור ובעולם לגבי ההתנהלות האיראנית. אבל גם יש העדפה אצל כולם לפתרון דיפלומטי של חזרה להסכם הגרעין שלאחריו ניתן יהיה להתחיל בשיתוף פעולה כלכלי עם איראן".

מאלי ציין כי איראן עומדת בפני צומת החלטה: האם לחזור לשיחות בווינה, שבסיומן המגבלות על תכנית הגרעין של איראן יוחזרו על כנן והסנקציות האמריקניות יוסרו, או להעלות דרישות שלא יאפשרו חזרה להסכם. "אנחנו מודאגים יותר ויותר שאיראן תבחר באפשרות השנייה", אמר השליח האמריקני. "אם זה יקרה אנחנו נשתמש בכלים אחרים כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully