וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדילמה של מוחמד דף: כך ינסה חמאס להפתיע את צה"ל בעימות הבא

עודכן לאחרונה: 25.12.2021 / 13:48

לפי גורמים בקהילת המודיעין, מתנהלת בימים אלו מלחמת מוחות בין מפקד הזרוע הצבאית של חמאס למפקד פיקוד הדרום. בעוד ארגון הטרור נאבק על שיקום היכולות המבצעיות וההרס ברצועה, בצה"ל מנסים לחשוף את הקלף הבא שישלוף "המוח המבצעי" שמאחורי אינספור פיגועים ופעולות טרור

בווידאו: הרמטכ"ל כוכבי בטקס השלמת בנייה החומה התת קרקעית בגבול עזה/צילום: אמיר בוחבוט, רויטרס

מפקד מחלקה טנקים צעיר בשם עודד בסיוק יצא בשנת 1992 למשימת חילוץ צוות טנק שנפגע מטיל נ"ט ועלה באש בכפר טייבה בדרום לבנון. במשך שעות נסע הטנק של בסיוק לעומק השטח הלבנוני אל המרחב בו נראה בפעם האחרונה צוות הטנק כשבדרך הוא מנהל חילופי אש עם חוליות חיזבאללה.

ברגע האמת יצא סגן משנה בסיוק מהטנק ונכנס רגלית לשדה מוקשים כדי לחלץ את הכוח. אחרי 14 שנה הוא פיקד במלחמת לבנון השנייה על גדוד השריון 82 ועם שוך הקרבות שקעה אצלו ההבנה על משמעות התחבולה בקרב, היצירתיות וחשיבות תוכניות המלחמה כדי למנוע את חשיפת הטנקים שלו לאש האויב. חמש שנים לאחר מכן כמפקד שריון, פיתח טכניקת לחימה כמענה להפעלת חוליות הנ"ט בלבנון ובעזה שקיבלה מחמאות מהמטה הכללי של צה"ל. שש שנים לאחר מכן כמפקד אוגדה 162, הגה בסיוק תוכנית הונאה מערכתית נגד הכנות וכוונות הזרוע הצבאית של החמאס בהפעלת כוחות למשימות מגננה ומתקפה בקו הגנה חפור עמוק ומסועף מתחת לקרקע לאורך רצועת עזה. התוכנית נשמרה בסודי סודות וקיבלה שבחים מהדרג המדיני שראה את דרכי הפעולה ואישר לאורך השנים כל שלב ושלב.

הרעיון היה פשוט: להונות את חמאס ולדמות מצב שהנה עוד רגע יפלוש צה"ל לשטחי הרצועה ויבצע תמרון קרקעי נרחב ביותר לטיהור וכיבוש תאי שטח. פעילי חמאס ירוצו אל המנהרות במערכי ההגנה מתחת לרחובות והכבישים ותוך פרק זמן קצר ביותר שלא יעלה על כעשרים דקות יתקוף חיל האוויר את עיר התחתית שנבנתה ב-20 השנים האחרונות מתחת לרצועה. עולם של מנהרות שכונה 'המטרו' בו השקיע ארגון הטרור משגרים ועמדות ירי נ"ט, מפקדות, בונקרים, מחסני נשק ותחמושת, צירים לוגיסטים להעברת לוחמים, ציוד, ואזורי השהייה לפני התקפה מעל פני הקרקע. לדברי קצינים באוגדה 162, התוכנית המקורית על כל שלביה היתה אמורה להביא להרג מאות פעילי חמאס.

תקיפות צה"ל בעזה 13 במאי 2021. עטיה מוחמד, פלאש 90
תקיפות צה"ל בעזה במהלך מבצע "שומר חומות", מאי 2021/פלאש 90, עטיה מוחמד

ארבע שנים מאוחר יותר. במאי 2021, שיגר חמאס לעבר ירושלים שבע רקטות. הדרג המדיני אישר לעצור את הסחף ולצאת למבצע שומר חומות. ביומיים הראשונים תקף צה"ל 280 מטרות, והרג שני בכירים: ראש מערך הרקטות של הג'יהאד האסלאמי וראש מערך הנ"ט של חמאס בעזה. אך מעל לכל בלטו תקיפות בשילוב מודיעין מדויק וטכנולוגיה מתקדמת של שתי מנהרות בדרום ובצפון רצועת עזה שבאותן דקות עמדו לצאת מהן עשרות מחבלים להתקפה על עורף מדינת ישראל. רק ביום השלישי התחוללה הדרמה האמיתית כשהרמטכ"ל אביב כוכבי החליט לשלוף מהמגירה את התוכנית שהגה בסיוק והנחה להוציא אותה אל הפועל כדי להביא לפגיעה קשה בחמאס.

נערכו אינספור דיונים בפיקוד הדרום, באגף המבצעים, אגף המודיעין ולאחר מכן סביב שולחן המטה הכללי על האופן בו יש להפעיל את שלבי התוכנית. בניגוד לדעה הרווחת, הוחלט להוציא תוכנית הונאה רזה כשההישג הנדרש שלה הוא לא הרג של מאות פעילים אלא פגיעה קשה ב'מטרו' כדי לשלול מהם יכולות לטווח ארוך ולקבור השקעות כספיות אדירות. "אמרנו אז שאם על הדרך יהרגו פעילי החמאס זה יהיה בונוס. לא יותר מזה. לכן לא באמת היתה אכזבה אלא החמצה בדיעבד שיכולנו לעשות יותר", אמר קצין מילואים בכיר של פיקוד דרום.

עוד בוואלה!

בכירים במערכת הביטחון: יש לקדם את המו"מ על עסקת השבויים מול חמאס

לכתבה המלאה

לקראת חצות היקף מצומצם מאוד ביחס לתוכנית המקורית של טנקים ונגמ"שים דהרו אל גדר המערכת בתקווה שפעילי חמאס ירוצו אל המנהרות כדי להיערך להגנה והתקפה אך זה לא קרה. חמאס ביצע הערכת מצב מהירה וחרף הפרסומים בכלי התקשורת הזרים על פלישה לכאורה לשטח פלסטיני לא השתכנע שצה"ל באמת מתכוון לבצע תמרון קרקעי לעומק השטח. חיל האוויר תקף באותו הלילה 150 מטרות ועוד מאות בלילות שלאחר מכן והקריס את לב 'המטרו', אך מאות לוחמי הארגון ניצלו. מספר דו ספרתי נכלל בין ההרוגים.

דיבורים לחוד ומעשים לחוד

פוליטיקאים שנחשפו בעבר לתוכנית המבצעית הפיצו את הטענה כי התוכנית נכשלה מאחר והיא היתה אמורה להביא להרג מאות המחבלים. ההפצרות של צה"ל והסברי המפקדים בצדק לא הועילו וחלקים גדולים בציבור חושב עד היום שהמהלך נכשל. ההסברה נכשלה. אפילו חלק מאלופי המטה הכללי של צה"ל טענו בשיחות סגורות כי לא נכון היה להפעיל את תוכנית ההונאה ואם כבר הוחלט להוציא אותה אל הפועל מדוע לממש את התוכנית הרזה. טענה נוספת שעלתה במטכ"ל היא מדוע לא הפעילו כוח גדול יותר וביצעו פעולות קרקעיות משמעותיות כדי לשכנע את חמאס שאכן זה תמרון יבשתי אמיתי. "בשביל מה יש לנו טנקי מרכבה סימן ארבע ונמרים עם מעיל רוח? כדי לעצור על הגדר? ממה חששו? ואם לא היתה לצה"ל כוונה להרוג מאות פעילי חמאס מדוע שרפו את תרגיל ההונאה", תהה קצין בכיר בזרוע היבשה.

"צה"ל ביצע שתי טעויות מהותיות לפני התקיפה של ה'מטרו' והן לא קשורות לאופן שבו בוצע תרגיל ההונאה", אמר קצין בכיר בזרוע היבשה תוך כדי שהוא חלק על המבקרים האחרים, "ברגע שצה"ל חיסל מהאוויר בכירים ופגע בשתי מנהרות בהתקפיות ביומיים שקדמו לתרגיל ההונאה, נפל האסימון בצד השני שמשהו השתנה. שלצה"ל יש יכולת להשמיד מנהרות עם מחבלים בתוכן. ההבנה הזו גרמה להם לחשש להיכנס למנהרות ולא ליפול למלכודת תרגיל ההונאה. סוף מעשה במחשבה תחילה".

כך נראה "המטרו" של חמאס

צפו בהדמייה: כך נראה פרויקט ה"מטרו" של חמאס שהופגז/דו"צ

אך דיבורים לחוד ומעשים לחוד. לדברי קצינים בכירים בצה"ל, הרמטכ"ל כוכבי ראה בתוכנית הזו יכולת לשלול יכולת צבאית אמיתית מושקעת מחמאס עליה עמלו שנים רבות וכך היה. לב מערכת המנהרות קרס. נשללה מהם יכולת לשלוף את קלף המטרו במערכה הקרובה מאחר ומדובר בפרויקט אדיר שנמשך שנים. יתרה מזאת, טוענים קצינים בכירים, כי הרמטכ"ל נהג בחוכמה שקידם את ההתקפה על ה'מטרו' כי אחרת היה הדרג המדיני כופה עליו תמרון קרקעי כדי לגבות מחיר מחמאס באופן שייתכן והיה מסבך את צה"ל במבצע שכולם יודעים איך הוא מתחיל ולאף אחד אין מושג איך הוא עשוי להסתיים וכמה זה יימשך. בקשר למשך הלחימה שארכה 12 ימים עד היום טוענים בכירים בצה"ל כי לולא ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו לא היה מתעקש על סיכול ממוקד של מוחמד דף, שלא צלח לבסוף, היה ניתן לקצר את משך המבצע ביומיים.

הביקורת סביב תרגיל ההונאה במבצע שומר חומות הסתירה את ההצלחה של הדבר האמיתי. מימוש הרעיונות של כוכבי על שילוביות בין החילות, הזרועות והאגפים כדי לדייק את התקיפה וההגנה. גם כל מה שנראה היה כתוכניות מפוצצות על הנייר שלא יתמששו על תקיפה רב מימדית מהקרקע, מהאוויר, בסייבר, בספקטרום (תחום גלי הרדיו), מהים ועוד קרו הלכה למעשה במבצע. אפילו חוליות רחפנים של יחידת רפאים שפעלו לאורך הגדר קיבלו אישור מיוחד וחריג לעבור משלב הניסוי לפעילות מבצעית, לחשוף ולתקוף חוליות משגרים ועוד. אומנם מדובר ביכולת בוטיק שצה"ל מתקשה בשלב זה להפוך אותה לתעשייתית אך נרשמה פריצת דרך. גם בתחום מנהלת המטרות פרי רעיונו של כוכבי שייצרה תוך כדי המבצע מאות מאות שחלקן טרם הושמד. רק בתחום הרובוטים האוטונומיים נראה שמדובר בתהליך רחוק מאוד מכדי להתממש. לראייה העיכוב הדרמטי בלוחות הזמנים בפרויקט גבול חכם וקטלני שכולל רובוטים בהגנה בצפון רצועת עזה.

על ההישגים אלו יכול לרשום לעצמו הרמטכ"ל נקודות זכות רבות. מבצע שומר חומות היה ניסוי כלי מלחמה עתידיים שעברו בהצלחה. "לא הכול מושלם. לא הכול תיקתק כמו שרצינו. יש מה להפיק לקחים וליישם ובתחומים כמו המודיעין, ירי הרקטות ופצצות המרגמה יש עדיין פערים במודיעין ואש אבל התוצאות מרשימות ומאפשרות להיערך אחרת למלחמה מול חיזבאללה בצפון. זה מאפשר לספר את סיפור המלחמה אחרת לגמרי בזכות היכולות במבצע האחרון", אמר קצין בכיר בזרוע היבשה. השאלה האחרונה שמרחפת באוויר היא שאלת התמרון הקרקעי.

מוחמד דף, מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס. ., אתר רשמי
כיצד יגרום לצה"ל במבצע הבא לתמרן לעומק השטח הפלסטיני ולגבות ממנו מחיר כואב. דף/אתר רשמי, .

מפקד אוגדה 98 תא"ל עופר וינטר העלה בצדק טענות נגד מבצע "שומר חומות" על כך שהוא מרחיק את התמרון היבשתי, מאחר וצה"ל עלול להתאהב בירי מנגד (במימדים השונים רק לא כולל תמרון יבשתי) באופן שמהווה סכנה לצבא היבשה. לטענת קציני יבשה נוספים גדל בצה"ל דור של מפקדים שמביט במטה הכללי ובדרג המדיני מתאהב שלב אחרי שלב בירי מנגד, ולא מממש את יסודות התמרון. או יותר נכון נמנע מהן באופן שמסכן את כשירות צבא היבשה בכלל. או במילים אחרות: יגדל כאן דור מפקדים שלא חווה את חוויות המלחמה של אלוף בסיוק ולכן יתקשה לייצר תחבולה, הונאה ורעיונות מלחמה נוספים באותה חדות ואיכות. הרי כולם יודעים שהיקף המג"דים שחווה לחימה הולך ופוחת.

מדובר בדיון מעמיק וחשוב שהעלה הקצין עתיר הניסיון מאחר ויש הרבה בדבריו. כרגע פתר זמנית את הנושא מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, בכך שאמר השבוע בפורום סגור כי המבצע היה מותאם להנחיות הדרג המדיני: לשלול מנגד יכולות אויב ולכשיוחלט על כיבוש שטח והכרעת האויב יידרש הצבא לתמרון קרקעי רחב. בנתיים, האתגר הגדול ביותר עומד לפתחו של האלוף טולדנו, שנדרש לייצר תוכנית מבצעית חדשה לעזה אחרי שהשתמשו בתוכנית היצירתית של בסיוק. "אני רוצה משהו אחר…", אמר האלוף טולדנו לפקודיו בדיון ההתנעה הראשון אחרי המבצע, בשלב בו דיברו על כך שנותרו ללא תוכנית הונאה מערכתית.

לפחות לפי גורמים בקהילת המודיעין מתנהלת כעת מלחמת מוחות בין מפקד הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף לבין האלוף טולדנו. לדבריהם, חמאס לא מעכל עד הסוף את מבצע "שומר חומות" והוא עדיין עסוק בלנתח את היכולות של צה"ל לשתק את מאמץ האמצעים המיוחדים שלו, שכללו ניסיונות להעביר כלי טיס וכלי תת מימי לשטח ישראל, החומה התת קרעית נגד מנהרות לאורך הגבול ויכולת השמדת מנהרות תת קרקעיות מהאוויר בזמן שמחבלים נערכים בהן לפעולה, פגיעה במערכי הסייבר והיעילות ההולכת ומשתפרת של סוללות כיפת ברזל.

הדילמה הגדולה ביותר של חמאס לפי קהילת המודיעין הישראלית היא כיצד לגרום לצה"ל במבצע הבא לתמרן לעומק השטח הפלסטיני ולגבות ממנו מחיר כואב: הרוגים וחטופים בדיוק כמו תרחישי האימון שהציג השבוע לעיני כל ברצועת עזה. היכולות הצבאיות והטכנולוגיות של ישראל מקזזות יכולות לחמאס בקצב הולך ומתגבר וכשישתלב השימוש בלייזר בעוד כמה שנים נגד רקטות ופצצות מרגמה ההגנה על העורף תהיה כמעט מושלמת.

לכן, לפחות לפי הערכות בצד הישראלי, כרגע אין למוחמד דף קלף מבצעי חדש לעקוף את מערכי ההגנה של צה"ל. חמור מכך טוענים גורמים, כי חמאס מתקשה להבריח חומרי גלם לייצור רקטות, תחמושת ושאר אמצעי לחימה כדי להשלים חוסרים שהושמדו במבצע שומר חומות. פסי הייצור שלו הופצצו ועשרת המדענים המובלים שלו שהיו אחראים על פיתוח יכולות מיוחדות כולל בתחום הסייבר חוסלו בתקיפות אוויריות בזכות מודיעין מדויק של השב"כ. השיח בקרב לוחמי חמאס על השימוש במנהרות חשופות להתקפה בניגוד לעבר מעלות שאלות אם יסכימו להשתמש במנהרות שנותרו במבצע הבא.

דילמות מורכבות אינסופיות

הרמטכ"ל הבליט את הנקודות הללו בשיחות סגורות, כולל החשש של חמאס להוציא מטח רקטות קטלני על העורף ביממה האחרונה של המבצע כפי שהתחייב בפני אנשיו, מאחר והן מעצימות את ההישגים של מבצע שומר חומות ויותר מכך את מה שקרה אחריו. שר הביטחון בני גנץ קבע כי "המדיניות שהיתה מול עזה לא תהיה יותר…" ובאותה נשימה אישר מדיניות חדשה. תקיפה עוצמתית על כל בלון ורקטה. חמאס עבר מבחנים רבים ושמר על השקט ביניהם: מצעד דגלים נוסף בירושלים, למעלה מ-30 הרוגים ביהודה ושומרון ביניהם פעילי חמאס, בריחת האסירים, שביתת האסירים בבתי הכלא, ארבעה חודשים ללא מענק קטארי למשפחות בעזה, חמישה חודשים ללא משכורות לעשרות אלפי פקידים, ויירוט כלי טיס לא מאויש של חמאס מעל הים. הרבה סיבות להגיב ברקטות וחמאס שמר על שקט. לדברי הרמטכ"ל התהליך מצביע על עוצמת ההישג וגודל ההרתעה עם חמאס.

לצד הקומה הצבאית מתנהלת מהפכה אזרחית מלאת תמורות עבור אזרחי רצועת עזה תחת רעיון מסדר שהנביט מפקד מנהלת תיאום וקישור של צה"ל ברצועת עזה אל"מ משה טטרו ובאישור שר הביטחון והרמטכ"ל: לקדם הסדרה לא חתימה על הסדרה. לאפשר הרבה יותר סחורות מבעבר, אישור לייצוא סחורות, הגדלת מרחב הדיג, קידום מיזמים כלכליים כמו מיחזור פסולת ברזל שתכניס מיליוני שקלים לסוחרים, ואישור לכניסת אלפי פועלים לישראל במטרה להרגיע את השטח ולייצר אופק לציבור הפלסטיני בזמן שבעיות היסוד בתחום, המים, חשמל ואבטלה, לא רק שלא נפתרו אלא מחמירות. ויש למת"ק עזה עוד רעיונות נוספים למימוש בדירבון של מפקד פיקוד הדרום האלוף טולדנו במטרה להרגיע את השטח. מטרת העל היא לאפשר תקופה ארוכה ויציבה ביטחונית לצמצם התעצמות של הזרוע הצבאית.

הריסות ברצועת עזה אחרי תקיפות של צה"ל, 21 במאי 2021. רויטרס
הריסות ברצועת עזה אחרי תקיפות של צה"ל במבצע "שומר חומות", מאי 2021/רויטרס

אך עזה כמו עזה היא יצרנית של בעיות ודילמות מורכבות אינסופיות בהן שקוע עד צוואר יחיא סינואר. ברחוב הפלסטיני מתגברת הביקורת נגדו. אחרי ששיגר שבע רקטות לירושלים ויצר סביבו את הנרטיב כמגן ירושלים צה"ל תקף אלפי יעדים והרס אלפי בתי מגורים שעד כה לא ניתן לשקם אותם. גם סוגיית השבויים והנעדרים לא מתקדמת וכסף התרומות מתעכב.

סינואר עוד סוחב גיבנת בבחירות האחרונות מהן ניצל ברגע האחרון בזכות בחירות חוזרות, אחרת היה נבעט מצמרת ההנהגה. סלאח ערורי מזנב בו, מטיל עליו צל ומדרבן אותה לפעולה במימד האזרחי והצבאי. סגן יו"ר התנועה ערורי, מדלג בין טורקיה, לבנון וקטאר. השניים, לפי הערכות במערכת הביטחון, תמימי דעים שהשלב הראשון הוא לייצב את עזה אך הפרס האמיתי יהיה לכבוש את יהודה ושומרון בשלבים.

להתחיל מלמטה בפעילות חברתית ופוליטית תוך ניצול חוסר היציבות של הרשות הפלסטינית. כבר עכשיו רואים את המאמץ הגדול והחריג שמשקיע חמאס לחדור לתוך האוניברסיטאות בגדה המערבית באמצעות אגודות הסטודנטים, ומנגד מאמץ בלימה ומיגור פעילות של מנגנוני הביטחון בדגש על 'ביר-זית', 'א-נג'אח' וה'פוליטיכניקום'. אך לרשות יש צרות גדולות יותר. קשיי נזילות כלכלית, מחסור חריף בתרומות, פילוג פנימי בפתח שמתרחב לקראת היום שאחרי אבו מאזן, התחמשות של התנזים באופן שמאיים על המשילות, ודה לגיטימציה ציבורית של אבו מאזן. ההערכה במערכת הביטחון היא שחמאס יחפש בכל הכוח תשומת לב ציבורית, והוא עשוי לדרוש אותה באמצעות פעולות חריגות אחרי חג המולד כדי לאפשר כלכלה נוחה וללכוד את כלי התקשורת הזרים. נקודת ייחוס רגישה מאוד עבור צה"ל במוכנות לכלל התרחישים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully