וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתיימה בניית המכשול התת קרקעי ברצועת עזה: "65 ק"מ של תקדים עולמי"

עודכן לאחרונה: 7.12.2021 / 15:59

3 וחצי שנים נמשכה בניית המכשול שמטרתו העיקרית היא סיכול איום מנהרות הטרור. הפרויקט, הכולל מכשולים עיליים וימיים המשלבים טכנולוגיה מתקדמת, הביא בזמן בנייתו לחשיפת עשרות מנהרות, אך הוא אינו מושלם. היעד הבא - 130 ק"מ בגבול הצפון. "עבדו על זה מכל קצוות העולם"

בווידאו: הושלמת בניית החומה התת קרקעית בגבול רצועת עזה/צילום: דו"צ

הושלמו עבודות בניית המכשול התת קרקעי שמטרתו לתת מענה לאיום מנהרות הטרור של חמאס מרצועת עזה לישראל. העבודות הושלמו בתום שלוש וחצי שנים, במהלכן נבנו 65 ק"מ לאורך הגבול ונחשפו עשרות מנהרות. עלות הפרויקט הייתה 3.5 מיליארד שקל. לפי צה"ל, הפרויקט המתוכנן הבא - מכשול של 130 ק"מ בגבול הצפון.

"מדובר באחד הפרויקטים ההנדסיים הכי מסובכים שמערכת הביטחון בנתה אי פעם", אמר היום ראש מנהלת גבולות ותפר בצה"ל, תא"ל ערן אופיר. "אין שום מכשול בעולם שבנו אותו תת קרקעי. זה תהליך מאוד מורכב: מבצעית, הנדסית וביצועית".

בצה"ל מכנים אותו מכשול הקב"א, ראשי תיבות של קיר בטון אינדיקטיבי, והוא מורכב מחומת בטון שגובהה שישה מטרים מעל פני האדמה, ועשרות מטרים בתוך האדמה. החומה מוקמת בשטח ישראל ממזרח לגדר המערכת שסביב הרצועה, והיא אמצעי נוסף לגדר. החומה מקיפה את כל רצועת עזה בגבולה עם ישראל, ובצפון הרצועה נמשכת גם לתוך הים.

המכשול הימי. אמיר בוחבוט
גם בים. המכשול ברצועת עזה/אמיר בוחבוט

"העבודה היתה לא פשוטה. עברנו 15 סבבי לחימה, היינו תחת אש, ולא הפסקנו את העבודה רק במקרים שירו עלינו. וגם אז, כמה שעות לאחר מכן חזרנו. בשיא העבודות היו 1,200 עובדים שדאגנו לשלומם וביטחונם. רובם מחו"ל, כי היינו צריכים לדאוג להפעלה של המכונות לקידוח הסלארי. הגיעו מכל קצוות העולם בעיקר מאירופה", הוסיף תא"ל ערן אופיר.

המכשול התת קרקעי במספרים:

  • אורך המכשל: 65 ק"מ
  • עלות הפרויקט: כ-3.5 מיליארד שקלים
  • גובה מעל פני האדמה: 6 מטרים
  • מתחת לפני האדמה: עשרות מטרים
  • מערך עבודה: 28 מפעלים קטנים, 1,200 עובדים
פרויקט המכשול סביב רצועת עזה. דובר צה"ל
המכשול ברצועת עזה/דובר צה"ל
פרויקט המכשול סביב רצועת עזה. דובר צה"ל
המכשול ברצועת עזה/דובר צה"ל

על המכשול עצמו אמר: "כמות מילוי וחפירה בפרויקט של יותר משלוש מיליון קוב, שהם שווי ערך ל-330 אלף משאיות שעומדות אחת אחרי השנייה. כמו הדרך מכאן - ועד איטליה. כמות הבטון היא יותר משני מיליון קוב, שווה ערך ל-220 אלף משאיות. כמות הברזל: 140 אלף טון ברזל פרופיל פלדה מכאן ועד אוסטרליה".

נקודות התורפה ואיומי הפלסטינים

עם זאת, הפרויקט אינו מושלם. תא"ל אופיר אישר שלא כל חלקי הגדר שמעל הם בעלי אינדיקציה. אך הוא הדגיש: "אי אפשר לעבור לתוך שטח מדינת ישראל. מה שרואים הם כניסות לשטחים הקדומנים. הם לא מגיעים לכיוון היישובים והמחנות. מדובר ב-200 מטרים מהמכשול שאי אפשר לעבור אותם".

בעניין נקודות התרופה תא"ל אופיר נמנע מלהשיב על מקרה הרג הלוחם בראל חדריה שמואלי, שנורה בידי מחבל בחרך ירי בגבול הרצועה. "אני לא רוצה להיכנס לעניין. היה תחקיר מבצעי. הסיפור הוא מבצעי. יש תורפות בכל דבר, אבל בשורה התחתונה אני יכול לומר שבאופן עקרוני הוא מכשול מאוד משמעותי ואין בשום מקום בעולם מכשול כזה".

בשבועות האחרונים, מאז ההתקלות בה נהרג שמואלי, נראה כי ישנה רגיעה בגבול. עם זאת, הפלגים הפלסטיניים ממשיכים באיומים ורק היום הם הודיעו כי ישראל "תישא באחריות" בעיכוב הסרת המצור מעל עזה. בהצרה משותפת, הם מסרו כי על "הגורמים המתווכים למלא את חלקם לפני שיהיה מאוחר מדי".

הפלגים אף קראו להמשך "המבצעים" בגדה המערבית ולהסלמתם, על רקע גל הפיגועים האחרון. הם גינו את "הריצה המבישה" של מדינות ערביות לנורמליזציה עם ישראל. אתמול אמר בכיר חמאס לאל-ג'זירה כי הארגון שוקל לחדש את הלחימה בישראל ותקף את מאמצי התיווך של מצרים בין הצדדים.

המכשול הימי בגבול עזה. אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
המכשול הימי בבניה/מערכת וואלה! NEWS, אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
בווידאו: הרמטכ"ל כוכבי בטקס השלמת בנייה החומה התת קרקעית בגבול עזה/צילום: אמיר בוחבוט, רויטרס

תא"ל אופיר סיפר כי ניתן מענה לרחפנים בשילוב בניית החומה, ולדבריו בכל החדירות מעל הקרקע של פלסטינים הם לא חוצים את הגדר החדשה, אלא את הישנה. על המורכבות בירי לעבר השטח הפלסטיני מהצד הישראלי אמר הקצין הבכיר כי ניתן מענה מבצעי לצה"ל. "יש עוד אמצעים בשטח מעבר למה שהסברתי עד כה שנותנים מענה נוסף לאיתור מנהרות", אמר הקצין הבכיר.

הוא הוסיף: "המכשול הזה פגע בעשרות מנהרות שחצו את הגבול. נכון לעכשיו לא מתאפשרת כניסת מנהרות נוספות למדינת ישראל. אנחנו כל הזמן על המשמר. יש ניסיונות כל הזמן (לבנות מנהרות להגיע לגדר). אני יכול לחתום על זה שיש פה מערכת משמעותית גדולה שאמורה לתת מענה שלא יכנסו מנהרות למדינת ישראל, אין חותמת של 100% לשום דבר בחיים. נתנו מענה כדי שזה יהיה כמעט בלתי אפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully