וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים במערכת הביטחון: יש לקדם את המו"מ על עסקת השבויים מול חמאס

עודכן לאחרונה: 15.12.2021 / 11:07

המו"מ נתקע עד היום בשל חוסר יכולתם של הצדדים להגיע להסכמה בנוגע למחיר שתשלם ישראל לחמאס בעבור החזרת השבויים והנעדרים. לטענת בכירים במערכת הביטחון יש לנצל את השקט היחסי ברצועת עזה ולהתקדם במו"מ כל עוד הלחצים על הנהגת חמאס גדלים

בזמן שמרבית הציבור השלים עם המציאות בה חמאס מחזיק בגופות לוחמי צה"ל מאז מבצע צוק איתן בשנת 2014, קצינים בכירים בצה"ל וגורמים במערכת הביטחון אומרים בשיחות סגורות, כי יש לנצל את התקופה והשקט היחסי ברצועת עזה כדי להגיע להסכם עם חמאס על נושא השבויים והנעדרים.

לדברי אותם גורמים בכירים, המשא ומתן תקוע, וזאת למרות המוטיבציה המצרית לסייע בתיווכו. הסיבה לקיפאון זה היא העובדה ששני הצדדים לא מוכנים להתפשר על המחיר בתמורה להשבת גופותיהם של סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול, כמו גם את החזרתם של אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.

הגורמים שמצויים בתהליך טענו כי אסירים ביטחוניים בבתי הכלא ומשפחותיהם מפעילים לחץ כבד על הנהגת חמאס, כדי שתקדם את המו"מ. בימים אלה נמצא הארגון במצוקה גדולה עקב הידרדרות כלכלית ובעיות יסוד בלתי פתורות בתחומים של מים, חשמל ואבטלה גואה.

פעילי חמאס בעזה - 16 בנובמבר 2019. רויטרס
לקדם את המו"מ כל זמן שהלחצים על חמאס גדלים. פעילי חמאס בעזה/רויטרס

מסיבות אלה, טוענים הגורמים, יש לנצל את המצב לפני הידרדרות ביטחונית בדרום, שכן אם ההתקדמות במו"מ תעשה בתקופה ביטחונית רגישה, היא תצטייר ככניעה לתכתיבי חמאס. בתרחיש חמור יותר - כמו לכתו של אבו מאזן ומאבקי ירושה - יפחת דרמטית הסיכוי למשא ומתן עם ישראל.

ההערכות הן כי חמאס עשוי להסכים להצעה בעלת "מחיר סביר", כל עוד הלחץ עליו גדל. "מחיר סביר" כהגדרתם של הגורמים, היא רשימה עם דרישות מופחתות בהרבה מהדרישות המקוריות שהציג חמאס, בהן ישוחררו אסירים עם "דם על הידיים" אך לא בהכרח האסירים ה"כבדים" ביותר.

בתוך כך, לפני מספר שבועות התקיים מפגש לוחמים ומפקדים מגדוד הסיור של חטיבת גבעתי, שלחמו במבצע צוק איתן. מדובר במפגש ראשון שנערך ביוזמתו של קצין מילואים מסיירת גבעתי, במהלכו שיחזרו הלוחמים והמפקדים, שכיום משרתים במילואים, את האירועים קשים בדגש על חטיפת גולדין. חלקם סיפרו על הקשיים וההתמודדות היומיומיים, ובין הלוחמים נשמעה ביקורת חריפה על כך שהממשלה וצה"ל לא הביאו עד כה להשבת גולדין ושאול לקבורה בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully