וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אמריקני: גנץ ידון עם שר ההגנה בתרגול תקיפה באיראן

עודכן לאחרונה: 9.12.2021 / 12:07

הגורם אמר כי השניים צפויים לשוחח על גיבוש היערכות לאפשרות של מתקפה, במקרה ששיחות הגרעין בווינה ייכשלו. כמות האורניום המועשר שצברה טהראן מדאיגה את ישראל והמערב, שרואים את חלון ההזדמנויות לשוב להסכם הולך ונסגר

הרצוג לשגריר ארה"ב: "שומרים על כל האופציות למקרה שהדיפלומטיה עם איראן תיכשל"/צילום: לע"מ

שר הביטחון בני גנץ צפוי לדון היום (חמישי) עם שר ההגנה של ארצות הברית, לויד אוסטין, על קיום תרגילים צבאיים כהכנה לתרחיש של עימות עם איראן אם המשא ומתן ייכשל - כך אמר גורם אמריקני בכיר. הגורם, שדיבר בעילום שם, אמר כי השיחות בין גנץ לאוסטין מגיעות לאחר תדרוך שקיבל היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סליבאן, מראשי הפנטגון ב-25 באוקטובר על האופציות הצבאיות העומדות בפני ארצות הברית כדי להבטיח שאיראן לא תשיג נשק גרעיני.

איראן מכחישה שיש לה כוונה כזאת, אולם בישראל מזהירים כי כמות האורניום שהיא צוברת ורמת ההעשרה אינם דרושים לתכנית גרעין אזרחית אלא לצבאית בלבד. היום אמורות להתחדש שיחות הגרעין בווינה, אחרי שהסבב האחרון הסתיים בשבוע שעבר ללא התקדמות. השבוע ביקר בארצות הברית גם ראש המוסד דוד ברנע.

השיחות בין ישראל לארצות הברית על תרחיש צבאי מעידות על הפסימיות במערב מפני ההיתכנות לחידוש הסכם הגרעין. הממשלה החדשה באיראן, בהנהגת איברהים ראיסי הנצי, הציבה שורת דרישות מוקדמות כתנאי לעצירת הפרות הסכם הגרעין שבהן החלה בתגובה לפרישת ארצות הברית ב-2018.

ביקור מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, בקריה בתל אביב, 11 באפריל 2021. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, משרד הביטחון
יתכוננו לאפשרות הגרועה ביותר. גנץ ואוסטין, אפריל/משרד הביטחון, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

הגורם האמריקני הבכיר סירב לפרט על התרגלים הצבאיים האפשריים. "אנחנו בקלחת הזאת משום שתכנית הגרעין של איראן מתקדמת מעבר לנקודה שיש לה הסבר קונבנציונלי", אמר הגורם, שעדיין הביע תקווה להצלחת המשא ומתן. שגרירות ישראל בוושינגטון ומשלחת איראן לאו"ם טרם הגיבו לבקשות לתגובה.

איראן היא איום על שלום העולם, על האזור ומבקשת להפוך לאיום קיומי על ישראל", כתב גנץ בטוויטר לקראת המראתו לארצות הברית. בדיונים נעלה את דרכי הפעולה האפשריות בכדי להבטיח את עצירת הניסיון שלה להגיע למרחב גרעיני ולהרחיב כך את פעילותה באזור". הוא לא פירט מעבר לכך.

בשבוע שעבר אמרה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי איראן החלה בהעשרת אורניום לרמה של 20% באמצעות הקבץ של 166 צנטריפוגות מתקדמות מדגם IR-6 במתקן בפורדו. המתקן חפור בהר, כך שקשה לתקוף אותו.

הסכם הגרעין, שנחתם ב-2015, הסיר את הסנקציות על איראן תמורת הגבלות קפדניות על העשרת האורניום שלה. מטרתו הייתה להאריך את הזמן שהיא תצטרך לייצר מספיק חומר בקיע לנשק גרעיני, אם תבחר לעשות זאת, מפחות מחודשיים עד שלושה חודשים לשנה. רוב מומחי הגרעין אומרים שבשנים שחלפו מאז שהנשיא דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין, איראן קיצרה משמעותית את פרק הזמן הזה. כך, למשל, ההסכם אוסר על טהראן להעשיר אורניום בפורדו, על אחת כמה וכמה על ידי צנטריפוגות מתקדמות.

דיווח: אירן השלימה התקנת הצנטריפוגות בפורדו. רויטרס
קבור עמוק בהר. מתקן העשרת האורניום בפורדו/רויטרס

גורמים במערב סבורים כי נותר מעט מאוד זמן לפני שיסודות הסכם הגרעין כבר לא יהיו רלוונטיים למצב בשטח. תרגילים משותפים של ארצות הברית וישראל עשויים לענות לקריאותיו של דניס רוס, לשעבר שליח ארצות הברית למזרח התיכון, ואחרים לאותת בגלוי לאיראן שארצות הברית וישראל עדיין רציניות במניעת התגרענותה הצבאית.

"ביידן צריך לנער את איראן מהתפיסה שוושינגטון לא תפעל צבאית ותמנע מישראל לעשות זאת", כתב רוס בחודש שעבר. רוס אפילו הציע שארצות הברית צריכה לאותת על נכונותה לחמש את ישראל בפצצות חודרות בונקרים.

כשנשאל על התבטאויות מסוג זה, הבכיר האמריקני אמר: "כשהנשיא ביידן אומר שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני - הוא מתכוון לזה".

ראש סוכנות הביון המרכזית (CIA), ביל ברנס, אמר ביום שני כי הסוכנות לא סבורה שהמנהיג העליון של איראן החליט להתקדם לעבר פיתוח נשק גרעיני, אך ציין את ההתקדמות שעשתה טהראן ביכולת שלה להעשיר אורניום. ברנס הדגיש כי גם אם איראן תבחר לפתח נשק גרעיני, עדיין תידרש לה עבודה רבה לפני שתוכל להרכיב ראש קרב גרעיני על טיל בליסטי או על אמצעי שיגור אחר.

"אך הם מתקדמים בשליטה שלהם במחזור הדלק הגרעיני וזה סוג ידע שקשה מאוד להטיל עליו סנקציות או להעלים אותו", אמר.

גורמים אמריקניים חוששים תקופה ארוכה מיכולתה של ארצות הברית לזהות ולהשמיד את תכנית הגרעין המפוזרת של איראן אם היא תייצר חומר בקיע הדרוש לנשק גרעיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully