וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ל' זה לא: התלמידה שהוטרדה מינית על ידי המורה שלה לנהיגה דורשת שיפסיק ללמד

עודכן לאחרונה: 4.12.2021 / 10:58

כשטלי החלה ללמוד נהיגה בסוף כיתה י"א, התרגשה מאד - אלא שההתלהבות התחלפה אט אט בדחייה ופחד, כשהתחוור לה שהמורה שלה מטריד אותה מינית. היום, כעבור ארבע שנים, במשפט שמתנהל נגדו היא מבקשת דבר אחד: שלא יוכל ללמד יותר. "בעיני בנות לא יכולות לסמוך על מורה לנהיגה"

בווידאו: צעירה שהותקפה מינית בשיעורי נהיגה מספרת על המקרים ועל ההשפעה על חייה/צילום: שלומי גבאי

ארבע שנים אחרי שטלי (שם בדוי) בת ה-21 התלוננה שמורה הנהיגה שלה ביצע בה עבירות מין, התיר בחודש שעבר בית משפט השלום בחיפה לפרסם קטע מתוך כתב האישום נגדו. כפי שפורסם, כתב האישום הוגש "בגין ביצוע עבירות של מעשים מגונים, בשנת 2017, במספר הזדמנויות, בתלמידתו הקטינה, במהלך שיעורי נהיגה".

כיום המורה, יוסף באור, עדיין חופשי, והמשפט בעניינו מתנהל בדלתיים סגורות, תוך שהפרקליטות נושאת ונותנת עם סנגוריו על עסקת טיעון במסגרתה יבצע עבודות שירות ולא ירצה מאסר כלל. המתלוננת הסכימה כי המורה לא ירצה מאסר, אולם ציינה שמכאיב לה שהגבר בן ה-74 ימשיך ללמד נהיגה.

"כואב לי לראות אותו ככה - אחרי שאני מתלוננת ואחרי שאני מתעמתת איתו - ממשיך ללמד בנות, ולי אסור להגיד כלום כי זה יסבך אותי", שיתפה טלי. "מכאיב לשחזר את כל האירועים האלה ולראות כמה הייתי מטומטמת, שלא קלטתי את זה קודם. זה הוביל אותי להרבה מאוד חרדות. הפסקתי להיות מי שהייתי, הרגשתי שטלי הישנה מתה וטלי דיכאונית חיה. נכנסתי לסיטואציה שהייתי צריכה לקום וללמוד מחדש לעשות כל מיני דברים בצורה פחות תמימה, ולהבין שאני כבר לא אותה ילדה תמימה כפי שהייתי".

בחורה הטוענת כי הוטרדה על ידי המורה שלה לנהיגה. שלומי גבאי
"הבנתי שאני כבר לא אותה ילדה תמימה שהייתי". טלי/שלומי גבאי

המקרה ארע לפני ארבע שנים כשטלי סיימה את כיתה יא'. "הייתי בהרגשה מאד טובה שאני מתחילה עבודה בחופש הגדול, שאני מתחילה ללמוד נהיגה. הייתי במקום מאד בטוח בחיים שלי", היא שיחזרה. "הוא אסף אותי מהבית ואני זוכרת את עצמי עוד עם בגדי בית הספר, נרגשת מאד לקראת השיעור. התחלנו בנסיעה והתחילה שיחה על מי אני ומה אני והספורט שאני אוהבת. בדיעבד אני מבינה שהוא ניסה לייצר אינטימיות מסוימת עם דברים משותפים שיש לשנינו בחיים", סיפרה.

לדבריה, כבר מהשיעור הראשון הופיעו סימנים חשודים. "בהתחלה היה כאילו מגע לא רציני, אבל כנראה לא ידעתי איך להתנהל בסיטואציה הזו אז הדחקתי אותה ונתתי לעצמי להיגרר לעוד ועוד שיעורים, כשבכל שיעור הוא עובר את הגבול ומגזים יותר".

לטענתה המגע הפך להיות יותר ויותר אינטימי, והמורה חתר להגיע למקומות מוצנעים. "אני לא אשכח, איך בגלל שהוא שם לי ידיים, כמעט נכנסתי במשאית", היא סיפרה. "בשיעור האחרון שלקחתי איתו, כשכבר היו מעשים מגונים ברמה שהרגשתי שזה הזוי, הוא שלח ידיים למקום מסויים, ואז במקום להשתלט על עצמי או להגיד 'די, לא נעים לי', אז הסטתי את ההגה, קפאתי, הסתכלתי למטה, והדבר הבא שאני זוכרת זה שהוא קופץ על ההגה, משתלט על המכונית ומציל אותנו מהתנגשות עם איזו טויוטה לבנה. עד היום בסיוטים אני זוכרת את הצפירה של אותה טויוטה וישר מתעוררת, בחרדות כמובן".

עוד בוואלה!

ניסה לנשק ודחק לקיר: שוטרת תעיד כי הותקפה מינית בידי בכיר באגף החקירות

לכתבה המלאה
בחורה הטוענת כי הוטרדה על ידי המורה שלה לנהיגה. שלומי גבאי
"אני לא אשכח, איך בגלל שהוא שם לי ידיים, כמעט נכנסתי במשאית"/שלומי גבאי

כששבה טלי ללימודים סיפרה על כך לחברתה הטובה, שהפצירה בה לשתף בכך את אימה, מה שעשתה מאוחר יותר. "בעצם רק יום אחרי שהתחלתי לספר לאמא שלי, האסימונים התחילו ליפול לי לאט לאט. חזרתי לחיות את האירועים".

היא מספרת שהעדות במשטרה הייתה קשה. "פתאום הייתי צריכה לספר הכול מולו, וזו הייתה 'חוויה' מאד מטלטלת בשבילי, שאיכשהו גרמה לי להרגיש שאני הייתי לא בסדר, שנתתי לזה להגיע לשפל שאליו זה הגיע. הקשיים הגדולים שהיו לי זה קודם כל ההבנה של הסיטואציות שהייתי בהן, לחזור לאירועים האלה ולהבין מה עברתי".

בעקבות המעשים, וההתרגשות, היא חוותה התמוטטות. "הגעתי לחנייה בבית, והתמוטטתי. שלושה ימים הייתי ברעידות והתכווצויות מטורפות. אין שריר בגוף שלא הרגשתי. לא הייתי מסוגלת לקום מהמיטה. הרגשתי כאילו שטלי אחת מתה וכשהתעוררתי בבית החולים אז טלי חדשה קמה", שיתפה. "התחלתי טיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי, ולמזלי הייתה לי סביבי משפחה תומכת, שבזכותה הצלחתי להתגבר. אני אמנם עדיין חיה את זה ואחייה את זה, אבל הצלחתי להתרומם וגם לעשות שירות מלא בצה"ל.

"לא משנה כמה יגידו לי 'זה לא אשמתך' או 'זה לא את, זה הוא' - אני איכשהו מייסרת את עצמי שהייתי בסיטואציות האלה ולא ידעתי לשים את ה'סטופ'", היא ממשיכה. "התלוננתי בתקופה אחרת, כשפחות היו רגישים להטרדות מיניות. בינתיים גם באו הקמפיינים האלה כמו 'מי טו' שעזרו לי והבהירו לי שאני לא המטומטמת היחידה".

בחורה הטוענת כי הוטרדה על ידי המורה שלה לנהיגה. שלומי גבאי
"קמפיינים כמו 'מי טו' עזרו לי להבין שאני לא 'המטומטמת' היחידה"/שלומי גבאי

טלי היא כמובן לא "מטומטמת", וכמובן לא יחידה. עד כמה נפוצה התופעה המגונה של עבירות מין של מורי נהיגה בתלמידיהם ותלמידותיהם? בתשובה לכך משטרת ישראל מסרה כי "לא ניתן לפלח את הנתון המבוקש". ואולם, רק בחודש אוגוסט הוגש כתב אישום נוסף נגד מורה הנהיגה מוטי כהן בן ה-52 ממעלה אדומים, בגין מעשים מגונים בשש מתלמידותיו. לפי כתב האישום, במהלך שיעורי הנהיגה, ליטף הנאשם את תלמידותיו, כשבשתיים מהן אף הגיע למקומות אינטימים. פרקליטות מחוז ירושלים ציינה כי כהן ביצע את המיוחס לו כשכבר התנהל נגדו משפט בגין מעשה מגונה בנערה אחרת במסגרת שיעורי נהיגה שהעביר.

במרץ השנה הוגש כתב אישום כנגד מורה הנהיגה קובי רובינגר בן ה-61 מירושלים בגין מעשה מגונה בתלמידה. בשבוע שעבר, בפסק דין מנומק המתפרש על 63 עמודים, הרשיע בית משפט השלום בירושלים את מורה הנהיגה מוטי אליעזר בן ה-55 ממעלה אדומים בשבעה אישומים של מעשים מגונים ושמונה אישומים של הטרדות מיניות.

"לבנות אחרות שעכשיו עומדות ללמוד נהיגה אני אומרת - לא להסתפק בהמלצה של חברה", אומרת טלי. "בעיני בנות לא יכולות לסמוך על מורה לנהיגה. לא הייתי מהססת להביא אמא או אבא לשיעורים. לפחות לראשונים. אם כבר נקלעו לסיטואציה הן צריכות לחשוב טוב עם עצמן אם הן חזקות מספיק נפשית לעבור את כל התהליך הזה, שהוא לא פשוט, במיוחד כשמושכים ומושכים את הדיונים שכל הזמן מתבטלים ונדחים. לספר את זה במשטרה ועוד מול אותו אדם זו חוויה מאד מטלטלת בשבילי".

בחורה הטוענת כי הוטרדה על ידי המורה שלה לנהיגה ולצידה אביה. שלומי גבאי
"פנים הרכב הוא אזור שיוצר אינטימיות שאין לה מקום בשיעור נהיגה". טלי ואביה/שלומי גבאי

אביתר (שם בדוי), אביה של טלי, סבור שצריכה להיות גם עין פקוחה מעבר לכמה שיעורים ראשונים. "הרעיון שלי בסיסי, פשוט ולא מהפכני בכלל. רכב לימוד נהיגה הוא רכב ציבורי לכל דבר", אמר לוואלה!, "כמו שבאוטובוסים יש היום מצלמות פנימיות אז כך צריכה להיות גם ברכב לימוד נהיגה מצלמה שרואה ומתעדת שהכל תקין. פנים הרכב הוא אזור שיוצר אינטימיות שאין לה מקום בשיעור נהיגה והמצלמה יכולה למנוע את הסכנות שהיא מייצרת".

נראה כי מורי נהיגה אינם מתנגדים למהלך כזה. "אנחנו אפילו מעודדים את זה. לרוב מורי הנהיגה כבר יש מצלמות ברכב, גם לחוץ וגם לפנים, וגם עם סאונד. בסך הכל זה גם שומר עליהם, שלא יטפלו עליהם משהו", אמר לוואלה! שלמה יוספסברג בן ה-69 מקרית ביאליק, יו"ר "האיגוד המקצועי של מורי הנהיגה בישראל", המאגד 2,232 מתוך כ-3,300 מורי נהיגה בישראל, בעברו יו"ר הארגון הארצי של מורי הנהיגה, עם ותק של 42 שנה כמורה לנהיגה.

לדבריו, "כל כך הרבה חוקים כבר יש, אז שיחוקקו גם חוק כזה. לנו אין שליטה על מה מחוקקים". הוא מבקש להדגיש, "אנחנו מגנים בשאט נפש ובכל תוקף כל התנהלות לא ראויה כזו וכל דבר שקשור להטרדות. בכל ארגז פרי יכול להימצא אחד מקולקל. צריך לטפל בו נקודתית".

עורכת הדין תמי אולמן, המייצגת עם עו"ד שחף אולמן את יוסף באור, מסרה כי תוכל להתייחס להסדר הטיעון רק לאחר שיסתיימו ההליכים בתיק. היא ציינה כי "מדובר במורה ותיק לנהיגה, ללא רבב, במשך שנים הוא ממשיך ללמד, שמורה לו חזקת החפות ולא הייתה כל פניה לשלול את רישיונו לכן אין סיבה לפעול בכיוון זה בשלב הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully