וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסה לנשק ודחק לקיר: שוטרת תעיד כי הותקפה מינית בידי בכיר באגף החקירות

עודכן לאחרונה: 18.11.2021 / 8:45

האירוע התרחש לפני כמה שנים ובמהלכו, לכאורה, סנ"צ אביעד סוהר תקף את השוטרת הכפופה ואף הפעיל כוח. כעת, במסגרת תביעה אזרחית המתנהלת נגד סוהר, היא צפויה להעיד נגדו יחד עם שוטרים נוספים

סנצ אביעד סוהר. מערכת וואלה!, אתר רשמי
סנ"צ אביעד סוהר/אתר רשמי, מערכת וואלה!

קצין בכיר באגף החקירות והמודיעין במשטרה הטריד לכאורה מינית תוך שימוש בכוח שוטרת שהייתה פקודה לו במהלך נופש של היחידה באילת - כך נודע לוואלה!. האירוע התרחש לכאורה לפני כמה שנים ובמהלכו הקצין, סנ"צ אביעד סוהר, ששימש אז בתפקיד בכיר, רגיש ומרכזי באגף - ניסה לטענתה לנשק אותה בכוח והצמיד אותה לקיר.

השוטרת הצליחה להדוף את סנ"צ סוהר ועזבה את המקום כשהיא נסערת. היא הייתה מזועזעת מהאירוע החמור. יום לאחר מכן במהלך התכתבות בין השניים בהודעות טקסט כתב לה הקצין: "לפעמים צריך לנצל הזדמנויות''. השוטרת סיפרה על האירוע החמור לקצינים ביחידה אך לא הגישה תלונה במח"ש מאחר וחששה לגורלה ולפגיעה בפרנסתה.

כשנה לאחר האירוע, סוהר הועלה לדרגת סגן ניצב וזאת כאמור למרות שקצינים ביחידה הכירו היטב את האירוע החמור לכאורה. כעת, האירוע עולה וצף שוב במסגרת תביעה אזרחית שהגיש קצין אחר נגד סנ"צ סוהר. במסגרת התביעה, צפויה השוטרת להעיד בבית המשפט אודות אירוע זה, היא תעשה זאת יחד עם קצינים נוספים המכירים את האירוע ויעידו בשבועה. את סנ"צ סוהר והנתבעים הנוספים תייצג פרקליטות המדינה.

לאחר שפרטי האירוע נודעו לגורמים נוספים באגף החקירות והמודיעין, מחשש שמא ידלוף לתקשורת ומסיבות נוספות שקשורות בהתנהלותו האישית של סנ"צ סוהר ועליהן לא נוכל לפרט בשל צו איסור פרסום, החליטו במשטרה בשנת 2016 להעביר את סנ"צ סוהר למכללה הלאומית לשוטרים. לפני כשנה חזר סנ"צ סוהר למטה האגף לחקירות ומודיעין ומשמש כיום ראש מדור דסק מודיעין, תפקיד הדורש סיווג ברמה גבוהה.

במשטרה עולות לא אחת טענות חוזרות ונשנות מצד שוטרות, כי קצינים בכירים המטרידים מינית פקודות, לכל היותר זוכים לעונשים מקלים לאין שיעור לעומת אזרחים הנאשמים באותן עבירות. דוגמה לכך ניתן לראות בפסק הדין המשמעתי של הקצין עודד שרעבי שהיה ראש מדור נוהג ומשמעת במשטרה. תחילה נפתחה חקירה במח"ש נגד סנ"צ שרעבי בחשד שצילם לכאורה במכשיר הטלפון הנייד שלו קצינה תוך התמקדות באיבר מינה.

היערכות משטרת ישראל לקראת יום הבחירות לכנסת ה-24 של מדינת ישראל. דוברות משטרת ישראל
"לפעמים צריך לנצל הזדמנויות''. שוטרת/דוברות משטרת ישראל

תת התרבות של הטרדות

התיק נסגר ותלונות נוספות שהיו נגדו הועברו לטיפול מחלקת המשמעת במשטרה, שהגישה נגד שרעבי כתב אישום לבית הדין המשמעתי. בכתב האישום פורט כיצד פנה שרעבי שהיה בדרגת סנ"צ לשוטרת הכפופה לו ואמר לה "את מאירה לי את המשרד", וציין בפניה שקיבל חדר לבד בנופש היחידה המשטרתי. באישום נוסף נגד שרעבי, פורט כיצד נגע בכתף של שוטרת שהייתה כפופה אליו, עד שאמרה לו כי המעשים לא נעימים לה. כששוטרת הכפופה אליו שיתפה אותו כי היא ובן זוגה נפרדו, אמר לה שרעבי, "נתת לו מהר מדי", והציע לה שברגע שתגיע הביתה תלבש פיג'מה, תתקשר אליו - והוא ייתן לה "טיפים ושיעורים על איך הראש של גבר עובד".

תת התרבות של הטרדות מיניות במשטרה מאפשרת לשוטרים וקצינים להטריד מינית ולצאת פטורים כמעט ללא עונש כשהם ממשיכים בקריירה שלהם ללא כל הפרעה, בעוד שנשים במשטרה המעזות להתלונן מוצאות את עצמן מחוץ למשטרה במקרה הטוב או סופגות יחס משפיל ומתנכל מצד המשטרה. דוגמה בולטת לכך הוא היחס המתנכל והחמור שסופגת רב פקד צ' אשר נקראה למח"ש והעידה נגד ניצב רוני ריטמן בגין עבירות מין שביצע לכאורה כלפיה. מאז, ולמרות אזהרת שופטי בג"צ למשטרה ש"לא להפוך מתלוננות לנאשמות" היא חשה נרדפת על ידי בכירים במשטרת ישראל. אורי כרמל, מי שהיה ראש מח"ש באותה התקופה, אמר כי בעקבות אירוע ריטמן והיחס אותו סופגת רפ"ק צ', נרשמה ירידה חדה בכמות התלונות של שוטרות נגד שוטרים בעבירות מין.

משטרת ישראל מסרה בתגובה: "לא מוכרת למשטרה כל תלונה בנושא, ואם המקרה אמנם התרחש לפני כ-12 שנים, ראוי היה כי יבדק מיד על ידי הגורמים המוסמכים לכך ולא ישמש ככלי ניגוח למטרות פסולות על ידי גורמים בעלי אינטרס הבוחרים למחזר טענות שנבדקו בעבר.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully