וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל שיחות הגרעין: קהילת המודיעין במאמץ מוגבר להבין מה קורה מאחורי הקלעים באיראן

עודכן לאחרונה: 30.11.2021 / 20:40

בישראל חוששים כי השיחות יימשכו זמן רב וכי איראן תנצל משך הדיונים כדי להתקדם בפרויקט הגרעין. גורמים במערכת הביטחון הזהירו בשיחות סגורות כי טהראן "מגבירה את האיומים ואת הלחץ כדי לגבות מחיר במשא ומתן מול ארה"ב", ולכן קוראים לסנקציות עוד בזמן המו"מ

שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן נפתחו בווינה/צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

גורמי הביטחון העריכו אתמול (שני) כי תוך שבועות, או לכל המאוחר חודשים ספורים, יגיעו איראן וארצות הברית להסכם, למרות שלפי כלי התקשורת הזרים, מסתמנת מחלוקת קשה בין הצדדים. גורמים מישראל העבירו מסר אל הבית הלבן ומשרד ההגנה כי על ארצות הברית להתעקש על סנקציות. זאת, כדי לכופף את איראן ולהראות לה שארצות הברית לא נרתעת.

גורמי ביטחון אמרו אמש כי האסטרטגיה האיראנית נחשפה: "האיראנים רוצים להוריד מעצמם סנקציות כתנאי למשא ומתן, בזמן שישראל אומרת בדיוק הפוך: תפעילו כוח וסנקציות כדי שבזמן המשא ומתן הם לא יעזו להתקדם בפרויקט הגרעין. זה החשש האמיתי. שתוך כדי המשא ומתן על ההסכם וניצול האווירה של השיחות הם ינסו להתקדם בפרויקט הגרעין".

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן במהלך נאומו בפסגת G-20 ברומא, איטלהי 31 באוקטבור 2021. רויטרס
ביידן/רויטרס

בהתאם לכך, המסר של ישראל לארצות הברית הוא לא רק לדבר על מה קורה בהסכם, אלא על מה קורה עד ההסכם ומה עושה איראן מאחורי הקלעים בזמן שהפיקוח על המתקנים נפגע בגלל התנגדות איראנית. גורמי הביטחון הדגישו כי המציאות ברקע השיחות תחייב את קהילת המודיעין בישראל למאמץ מוגבר מאוד כדי להבין מה קורה באיראן.

גורמים בכירים במערכת הביטחון התייחסו אתמול גם להפצת ידיעה על תכנית איראנית להרכבת פצצת גרעין והזהירו בשיחות סגורות: "לאיראן יש תכנית להרכבת פצצת גרעין כבר משנת 2010. אנחנו לא מכירים תכנית חדשה. איראן מגבירה את האיומים ואת הלחץ כדי לגבות מחיר במשא ומתן מול ארצות הברית. ככל שהאמריקנים ידרשו מהם הגבלות, כך מעריכים האיראנים שהם יצליחו לשמור על פעילות המתקנים, מחקר ופיתוח, היקף ואיכות הפיקוח עליהם על תחום הנשק והפצת טרור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully