וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד כלא גלבוע על בריחת המחבלים: "סומנתי על ידי נציבת שב"ס"

עודכן לאחרונה: 24.11.2021 / 15:04

גונדר-משנה בן שטרית הציג בפני ועדת הבדיקה את גרסתו למחדל. "הלך הרוח הארגוני כלפיי קשה מאוד", אמר, והסביר שעל הסוהרים לזהות מנהרות באמצעות צלילי נקישות פטיש על קירות הכלא: "זה תלוי בחוש השמיעה, כמו שקונים אבטיח". על פרשת הסוהרות: "סרסרו לסיפוק צרכי מחבלים"

בווידאו: מפקד כלא גלבוע מעיד על בריחת האסירים/רוני כנפו

מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית מעיד הבוקר (רביעי) בפני ועדת הבדיקה הממשלתית למחדל בריחת המחבלים. הוא טען כי "סומן" על ידי נציבת שב"ס קטי פרי כאחראי לאירוע, ודחה את הביקורת על חוסר ניסיון.

"בנימה אישית אני מרגיש צורך אישי לשתף בתחושות. אני עובר ימים וחודשים לא פשוטים", אמר על סף דמעות. "הלך הרוח הארגוני כלפיי קשה מאוד. החל מליל האירוע הואשמתי כאחראי ואשם למחדל טרם בדיקתה של בדיקה או תחקיר מבצעי. סומנתי על ידי נציבת שב"ס כאחראי לאירוע ככזה שכשל. היא פנתה לשר לביטחון הפנים בבקשה להדיח אותי. טרם בדקו את נסיבות האירוע. אני אבא לילדים, בן להורים. התחושות קשות".

גנ"מ פרדי בן שטרית, מפקד כלא גלבוע בפני ועדת הבדיקה הממשלתית למחדל בריחת המחבלים. לירן לוי, מערכת וואלה
"עובר ימים וחודשים לא פשוטים". בן שטרית/מערכת וואלה, לירן לוי

בן שטרית, המיוצג על ידי עו"ד עודד סבוראי, ציין כי "קרוב לחצי שנה לפני לא היה מפקד לכלא", וטען כי "רק לפני שבועיים מונה מפקד לכלא צלמון ללא שום תפקיד קודם בשב"ס".

הוא התייחס בדבריו גם לדרך שבה אנשי השירות יכולים לגלות מנהרות. "האמצעי שעומד לרשות סוהר לגילוי חללים וכלונסאות זה פטיש, באמצעות נקישות על הקירות, הרצפות וכלל אמצעי האבטחה בתאים", הסביר. "זה תלוי בחוש השמיעה שלו. אם הנקישה היא עוצמתית או לא, כך הוא אמור לגלות אם יש מנהרה. כמעט כמו שקונים אבטיח. זה מה שמלמדים בקורס בסיסי של סוהרים".

בהמשך התעקש כי עמד בפקודות ובנהלים. "לא הייתה חריגה. אני מצר על האירוע שקרה", אמר, וסיפר על קבלת הדיווח הראשוני. "מפקד המשמרת שדיווח לי והבין שחסרים לו שישה אסירים התעלף לי בטלפון ואיבד הכרה. אני הראשון שגילה את פתח המנהרה".

עוד בוואלה!

כחודשיים לאחר בריחת האסירים מכלא גלבוע: ועדת הבדיקה הממשלתית החלה לגבות עדויות

לכתבה המלאה
כוחות ביטחון סורקים את חומות כלא גלבוע אחרי בריחת שש האסירים הביטחוניים, 6 בספטמבר 2021. רויטרס
כוחות הביטחון סורקים אחרי הנמלטים מכלא גלבוע, ספטמבר/רויטרס

התקרית התרחשה באחד מבתי הסוהר השמורים ביותר בישראל אירעה בתחילת ספטמבר, כשששת האסירים הביטחוניים - זכריה זביידי, מחמוד עבדאללה אל-עארדה, מוחמד עארידה קאסם, איהם כמאמג', מנדאל יעקוב אנפיעאת ויעקוב מחמוד קאדרי - נמלטו באישון לילה מבית הכלא.

זיהוי הבריחה החל לאחר שחקלאים באזור זיהו דמויות חשודות בשטח והודיעו למשטרה. בעקבות הדיווח, במשטרה יצרו קשר עם שב"ס, שרק אז גילה כי ששת האסירים - שכולם כלואים באותו תא - נמלטו. זאת, בעוד שלושה מהם הוגדרו כבעלי סיכון גבוה לבריחה.

הודאה בפרשת הסוהרות

בן שטרית הזכיר בעדותו גם את "פרשת הסוהרות", במסגרתה נאשם מוחמד עטאללה, אסיר עולם מארגון פתח, במעשים מגונים בסוהרות בכלא גלבוע. במסגרת הפרשה נטען כי פיקוד בית הסוהר ידע על המעשים וטייח אותם עד לחשיפת הפרשה בתקשורת, ביוני 2018.

עם חשיפת הפרשה דווח כי ראני באשא, קצין המודיעין בכלא גלבוע, ביקש לכאורה לשבץ סוהרות באגף הביטחוני בהתאם לבקשות האסיר. בחקירתו ביחידה הארצית לחקירת סוהרים הודה קצין המודיעין כי ביקש ספציפית סוהרות מסוימות לאגף מאחר שעטאללה נקב בשמן. התיק נגדו נסגר מחוסר ראיות.

"אירוע חמור ומכונן בבית סוהר גלבוע, שהיווה נר לרגליי הוא אירוע הסרסרות", אמר בן שטרית, שלא היה מפקד הכלא באותה עת. הוא הודה כי בכלא "סירסרו בחיילות חובה" וכי "סיפקו חיילות חובה למחבלים לצרכים מיניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully