וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחודשיים לאחר בריחת האסירים מכלא גלבוע: ועדת הבדיקה הממשלתית החלה לגבות עדויות

עודכן לאחרונה: 11.11.2021 / 10:14

גונדר חזי מרקוביץ, ראש אגף תכנון ולוגיסטיקה בשב"ס, מוסר עדות בפני הוועדה אודות מבנה שירות בתי הסוהר וסמכויותיו. בתחילת ספטמבר ברחו מהכלא שישה מחבלים, שנתפסו בהמשך על ידי המשטרה. חקירת האירוע חשפה שרשרת מחדלים וכשלים בשב"ס

בווידאו: תיעוד בריחת המחבלים מכלא גלבוע/מערכת וואלה!

ועדת הבדיקה הממשלתית לאירועי בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע החלה היום (חמישי) לפעול.
הראשון להעיד בפני הוועדה הוא גונדר חזי מרקוביץ, ראש אגף תכנון ולוגיסטיקה בשב"ס, שמוסר עדות רקע בדבר מבנה שירות בתי הסוהר וסמכויותיו.

בחודש שעבר נודע לוואלה! כי נציבת שב"ס קטי פרי מינתה את סגן גונדר ענאד בריק, קצין המבצעים של מחוז הצפון בשב"ס, להיות אחראי על ריכוז המסמכים שהועברו משב"ס לוועדת הבדיקה.

הוועדה צפויה לבצע בדיקת עומק בשב"ס, לא רק של מחדל בריחת האסירים אלא גם של מחדלים נוספים שהתרחשו בארגון בשנים האחרונות. נוסף על כך, לוועדה יש סמכות לזמן את הדרג המדיני של השנים האחרונות, בהם שרים שכיהנו במשרד לביטחון הפנים, למשל גלעד ארדן ואמיר אוחנה.

פתיחת דיוני ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת האסירים הביטחוניים מבית הסוהר גלבוע, 11 בנובמבר 2021. לשכת העיתונות הממשלתית
הדיונים נפתחו. הוועדה לבדיקת הבריחה מהכלא/לשכת העיתונות הממשלתית

בוואלה! פורסם כי כמה ימים לפני הבריחה התלוננו אסירי עבודה, המסייעים לאנשי בדק הבית של שירות בתי הסוהר בעבודות התחזוקה, בפני סגל בית הסוהר על הימצאות חול בביוב, ואף הוזמן רכב "ביובית" שיסייע בעבודה האינסטלציה. עוד עולה מהפרטים שאף נמצא חול בפחי הזבל הירוקים שממוקמים בתוך בית הסוהר. עובד תברואה שהגיע כדי לפנות את האשפה הבחין בחול שבפחים, הפנה את תשומת ליבם של מספר סוהרים לנושא - אך הם השיבו לו: "הכול בסדר, תן לנו לעבוד".

בנוסף לכך, גורם בכיר במערכת אכיפת החוק שמעורה בפרטי החקירה אמר כי איש סגל של כלא גלבוע ששהה במשל"ט במהלך הלילה של הבריחה, והיה אמור לצפות במסכים בחדר הבקרה ולוודא שהכול תקין, לא צפה במצלמות. עולה חשד כי הסוהר צפה בטלוויזיה ולא שם לב לתיעוד הבריחה שנקלט במצלמות - וגם לא להתראה שהופעלה. משב"ס נמסר כי לא יוכלו להתייחס מאחר ומתקיימת חקירת משטרה.

שני המחבלים הראשונים שיצאו מהמנהרה הם זכריה זביידי ומחמוד עארדה. כשהמחבלים החלו לצאת מפיר המנהרה, הכלבים שנמצאים בחצר בית הסוהר החלו לנבוח. לשב"ס יש טכנולוגיה ששולחת למשל"ט בכלא התראה כשהכלבים נובחים, ובנוסף, בעת הפעלת ההתראה, מצלמות האבטחה בכלא ננעלות על האזור בו הכלבים נובחים ומתעדות את הנעשה. ואולם, נראה כי איש הסגל שישב באותו הלילה במשל"ט היה עסוק בצפייה בטלוויזיה, ולא הבחין שההתראה הופעלה.

פתיחת דיוני ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת האסירים הביטחוניים מבית הסוהר גלבוע, 11 בנובמבר 2021. לשכת העיתונות הממשלתית
פתיחת דיוני ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת האסירים הביטחוניים מבית הסוהר גלבוע, 11 בנובמבר 2021/לשכת העיתונות הממשלתית

התקרית שהתרחשה באחד מבתי הסוהר השמורים ביותר בישראל אירעה בתחילת ספטמבר, כששת האסירים הביטחוניים, בהם זכריה זביידי, מחמוד עבדאללה אל-עארדה, מוחמד עארידה קאסם, איהם כמאמג', מנדאל יעקוב אנפיעאת ויעקוב מחמוד קאדרי נמלטו באישון לילה מבית הכלא.

זיהוי הבריחה החל לאחר שחקלאים באזור זיהו דמויות חשודות בשטח והודיעו למשטרה. בעקבות הדיווח, במשטרה יצרו קשר עם שב"ס, שרק אז גילה כי ששת האסירים - שכולם כלואים באותו תא - נמלטו. זאת, בעוד שלושה מהם הוגדרו כבעלי סיכון גבוה לבריחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully