וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד 20 אלף במתחם, הדלקה מרכזית אחת: המלצות הביניים של ועדת החקירה לאסון מירון

עודכן לאחרונה: 22.11.2021 / 14:49

הוועדה מסרה את החלטותיה לבנט חצי שנה לאחר מותם של 45 מהמשתתפים בהילולה. בין היתר המליצה לקבוע הגבלת משתתפים, למנות שר אחראי, ולאסור על חלוקת מזון או הקמת אוהלים בשטח. "ההילולה תנוהל באופן שונה בתכלית. אסור שיקרה שוב אסון", הצהיר רה"מ

בווידאו: חצי שעה לפני אסון הר מירון: מחסומים הוצבו במתחם/מערכת וואלה!

ועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון מסרה היום (שני) לראש הממשלה נפתלי בנט את המלצות הביניים לצורך היערכות להילולת ל"ג בעומר הקרוב. החלטותיה כוללות תפוסה מרבית של 20 אלף איש במתחם, הדלקה מרכזית אחת בלבד, איסור על הקמת אוהלים ואיסור חלוקת מזון, למעט שתייה. "ממליצים לנקוט צעדים דחופים לשיפור תשתיות והסרת מפגעי בטיחות", הדגישו.

כדי לוודא שהגבלת הקהל נשמרת, הוועדה המליצה להמשיך עם גישה להר בתחבורה ציבורית בלבד, להגביל את משך השהייה של הסעות פרטיות, ולהשתמש באמצעים טכנולוגיים למעקב אחרי ויסות כמות הקהל, נושא שעלה שוב ושוב בדיונים בוועדה.

הוועדה הסבירה כי איסור המזון "לא רק יגדיל את השטח העומד לרשות הקהל בהר ויצמצם את משך השהייה שם, אלא גם יצמצם את הסכנה מנפילה והחלקה על אשפה". ההדלקה היחידה תתרחש בגג הציון על ידי האדמו"ר מבויאן, ואם המסקנות יתקבלו - תהיה קצרה כפי שהיה נהוג בעבר.

לקריאת הדוח המלא

המכתב ששלח הקצין הבכיר לחברי ועדת החקירה לאסון מירון
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי
זירת האסון במירון,. דוברות המשטרה, רויטרס
נערכים להילולה אחרת. זירת האסון/רויטרס, דוברות המשטרה

ראש הממשלה נפתלי בנט הבטיח שהממשלה "תלמד לעומד את מסקנות הדוח, "שנועד להבטיח שהחל מהשנה הנוכחית ההילולה במירון תנוהל באופן שונה בתכלית". לדבריו, ""אסון נורא כמו שזה שגבה את חייהם של 45 הישראלים שהגיעו להילולה במירון, אסור שיקרה שוב. רשלנות, ניהול כושל, מינויים לא מקצועיים - עולים בחיי אדם. ההילולה במירון היא אירוע מרכזי בעם ישראל עבור הציבור המסורתי והדתי, ואנחנו מחויבים לאפשר ולסייע לאירוע לקרות, אבל בצורה בטוחה. נלמד את הדוח ונפעל לקיום האירוע בצורה בטוחה השנה".

השר לביטחון הפנים, עמר בר לב, מסר בתגובה כי הוא "מודה לחברי הוועדה על הגשת דוח הביניים היום, המאפשר להוציא לדרך את ההתארגנות לקראת הילולת מירון הקרובה. אסור לחזור על שגיאות העבר. חובתנו לאפשר חופש פולחן בטוח לכל אזרחי מדינת ישראל. אנו במשרד לביטחון הפנים ובגופים הכפופים לנו נלמד את מסקנות הביניים ונפיק מהן לקחים".

"נלמד לעומק את מסקנות הביניים של ועדת החקירה", הצטרף השר לשירותי דת מתן כהנא. "אירוע מירון 2022 יהיה שונה לחלוטין מאירועי מירון שהתקיימו עד כה, ויתקיים עפ"י סטנדרטים בטיחותיים אחרים. ממשלת ישראל מחויבת לבטיחות אזרחיה".

עוד בוואלה!

הכנסת אישרה: נפגעי אסונות אזרחיים יקבלו סיוע מהמדינה

לכתבה המלאה
ועידת אסון מירון 30 באוגוסט 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ועדת אסון מירון, באוגוסט/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר הוועדה, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור, אמרה עם מסירת ההמלצות כי "בחודשים הספורים שחלפו מאז הוקמה הוועדה אספנו חומר רב, שמענו יותר מחמישים עדים הנוגעים בדבר, וביקרנו פעמיים בקבר הרשב"י במירון. למדנו עד כמה ייחודי ומורכב הוא אירוע ההילולה, וכי ההכנות אליו אורכות חודשים ארוכים. אנו רואים חובה להקטין ככל הניתן את הסיכון לשלום המשתתפים באירוע, ולצורך כך על הגורמים המעורבים להחל בהכנות לל"ג בעומר הקרוב ללא דיחוי. לכן בחרנו לפרסם בדחיפות את המלצות הביניים, המתמקדות באירוע הקרוב ובו בלבד".

"כעת תמשיך הוועדה לחקור בהתאם למנדט שניתן לה על ידי הממשלה - הן במבט אל העבר, לרבות מכלול היבטי האסון שהתרחש במירון בתשפ"א, והן במבט הצופה פני עתיד", הוסיפה. "אנו יודעים כי ל"ג בעומר תשפ"ב ייראה אחרת, ומבינים כי זהו לא שינוי פשוט. עם זאת, מהתמונה שנפרשה בפני הוועדה בחודשים האחרונים עולה כי זוהי ככל הנראה 'שעת רצון' לשינוי ואנו מקווים שהממשלה תזכה לשיתוף פעולה מלא ביישום ההמלצות לאלתר, כך שיתקיים כבר השנה במירון הציווי המקראי 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'".

ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון בסיור היכרות בשטח אתר הרשב"י 2 באוגוסט 2021. אלי אשכנזי
ועדת החקירה באתר האסון/אלי אשכנזי

ההמלצות באות בהתאם להחלטת הממשלה על הקמת הוועדה בה נקבע, בין היתר, כי "במידת הצורך תשקול הוועדה לפרסם דוח ביניים כדי לאפשר היערכות מתאימה לאירוע ההילולה הבא". 

בהקמת הוועדה בחודש יוני נכתב כי בין תפקידיה יהיה לחקור "את השתלשלות האירוע ותקבע ממצאים ומסקנות בכל הנוגע למכלול ההיבטים של האירוע ובכלל זה תתייחס גם לעניינים הבאים: מעגלי קבלת ההחלטות שהובילו לאישור האירוע וקביעת המתווה שאושר ותנאיו, מכלול השאלות המקצועיות והמשפטיות הנוגעות לבטיחות אירועים המוניים ובתוכם גם אירועי פולחן דתיים והמקומות המשמשים את הציבור לעריכתם, לרבות ובמיוחד מקומות המשמשים לקיום אירועים רבי משתתפים". תקציב הוועדה יעמוד על שישה מיליון שקלים, ויוקצו לה חמישה תקנים.

באסון האזרחי הכבד ביותר בתולדות המדינה, שהתרחש בחגיגות הילולת הרשב"י בליל ל"ג בעומר, בלילה שבין 29-30 באפריל, נספו 45 גברים וילדים ונפצעו יותר ממאה בני אדם. זאת, עקב מעיכה וחנק שנגרמו בשל צפיפות קשה באחד המעברים במתחם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully