וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה: נפגעי אסונות אזרחיים יקבלו סיוע מהמדינה

עודכן לאחרונה: 17.11.2021 / 12:41

הצעת החוק אושרה בקריאה טרומית ללא מתנגדים. היא קובעת כי הממשלה תוכל להכריז על אסון לאומי אזרחי, ובהתאם לכך יזכו הנפגעים לסיוע מוגדל. ח"כ רייטן, שיזמה את החוק בעקבות אסונות מירון וצפית: "נכתב עבור מי שטרגדיה איומה פקדה את חייו ונשאר לבדו ללא עורף מהמדינה"

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את החוק הקובע כי מי שנפגע באסון לאומי אזרחי יהיה זכאי לדמי סיוע מהמדינה. הצעת החוק של ח"כ אפרת רייטן (העבודה) קובעת כי הממשלה תוכל להכריז על אסון לאומי אזרחי בהודעה שתפורסם ברשומות, ובהתאם לכך, הזכאים יקבלו כסף שישולם על ידי הביטוח הלאומי, וזאת מעבר לזכאות המגיעה לפי כל דין. ההצעה אושרה ברוב של 39 תומכים, ללא מתנגדים.

הצעת החוק קובעת כי יש למנות גורם מלווה לנפגעי האסון מטעם שר הרווחה והביטחון החברתי. ח"כ רייטן, שיזמה את החוק לאחר האסונות בנחל צפית ובהילולה במירון ,אמרה כי ההצעה "נכתבה מתוך המחדלים והכאב של מי שטרגדיה איומה פקדה את חייו ונשאר לבדו ללא עורף מהמדינה". שר הרווחה מאיר כהן ביקש לתמוך בהצעת החוק, אך הבהיר כי לאחר אישורה בקריאה טרומית, יש לגבש נהלים ברורים סביב הדרך בה יקבלו משפחות הנפגעים את דמי הסיוע. 

האסון במירון | הורדת דגלי המדינה בחצי התורן ברחבת הכנסת 2 במאי 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הורדת דגלי המדינה לחצי התורן לאחר אסון מירון, מאי/אתר רשמי, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הצעת החוק אושרה במליאת הכנסת, יממה לאחר שהתברר בדיון בוועדת הפנים של הכנסת כי 45 משפחות ההרוגים באסון מירון טרם קיבלו את הפיצויים הנדרשים מהמדינה על פי חוק. על פי נציגי משרד האוצר, הפיצויים לא התקבלו משום שטרם הסתיימה עבודת ועדת החקירה הממלכתית, טענה שהוכחשה מאוחר יותר על ידי יו"ר הוועדה, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, מרים נאור.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "למרבה הצער, אסונות אזרחים בנסיבות חריגות, שמקורם אינו בפעילות צבאית או בפעולת איבה, התרחשו לא אחת במדינת ישראל ויש בהם כדי להשפיע באופן עמוק על כלל אזרחי המדינה. במקרים מסוימים בעקבות אסונות מעין אלו, הכריזה ממשלת ישראל על יום אבל לאומי כדוגמת יום האבל הלאומי שהוכרז לאחר אסון הילולת מירון. עד היום לא נקבע בחוק כי אסונות מעין אלו יוכרזו כאסון לאומי אזרחי. כתוצאה מאי הסדרת הנושא בדין חשים הנפגעים ומשפחותיהם, בימי האבל ותקופת ההתמודדות הקשה עם השלכות האסון על חייהם, שהופקרו לנפשם, בהעדר ליווי מוסדר ואחיד מטעם המדינה".

ח"כ אפרת רייטן, יו"ר ועדת העבודה והרווחה. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"חוק שנולד מכאב ודמעות". רייטן/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ח"כ רייטן הוסיפה בדיון במליאה כי "יש חוקים שנולדו מדם ויש חוקים שנולדו מכאב ומדמעות. יש חוקים שהלוואי שלא היינו צריכים אותם בכלל ויש חוקים שאנחנו מתפללים שלעולם לא נצטרך לעשות בהם שימוש. מדובר כאן בעשרות צעירים, מבוגרים, נשים, ילדים וגברים שכתבו את החוק הזה. הם כולם כבר לא איתנו, הם כולם נספו במיני אסונות שנקראים אסונות אזרחיים. לא במלחמה, לא באסון טבע, לא בתאונות דרכים. אסונות שבדרך כלל יד אדם הייתה בהם ולא ניתן לטעון שמדובר בהיעדר אחריות של המדינה. אסון ורסאי, אסון צפית, אסון מירון, אסונות אזרחיים שזעזעו את המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully