וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש אגף המבצעים במשטרה לשעבר נגד המפכ"ל: התנגד להגבלת קהל במירון

עודכן לאחרונה: 14.10.2021 / 17:40

אמנון אלקלעי העיד בפני ועדת החקירה לאסון וטען כי חרף המלצת בכירי המשטרה על מתווה הגבלת קהל לכל הדלקה, שלל זאת המפכ"ל שבתאי על הסף. "הוא אמר 'או שההר פתוח לגמרי או סגור'. הזהרתי שיתכוננו לאירוע רב נפגעים"

בווידאו: ראש אגף מבצעים לשעבר במשטרה מעיד מול ועדת החקירה לאסון הר מירון/צילום: לע"מ

ניצב בדימוס אמנון אלקלעי, ראש אגף המבצעים במשטרה לשעבר, טען היום (חמישי) בעדותו בפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון כי במהלך הישיבות המבצעיות לקראת הילולת מירון דחה המפכ"ל קובי שבתאי את המתווה להגבלת קהל במירון. "אני רציתי שכן תהיה הגבלה של קהל, באמצעות תקנות הקורונה", אמר אלקלעי בוועדה. "הרעיון הוא שבזמן האירוע יהיו עשרת אלפים איש בהר. אם אנחנו מבינים שיגיעו יותר מעשרת אלפים צריך להגביל".

לדברי אלקלעי, "במהלך הדיון המבצעי לקראת האירוע רח"ט מבצעים מוריס חן הציג את עמדתי, ומפקד מחוז הצפון שמעון לביא הציג את ההמלצה שלו של מתווה איצטדיונים (3,000 איש בכל הדלקה. ש.ה). המפכ"ל מיד שלל את זה ואמר או שחור או לבן. או שההר פתוח לגמרי או סגור לגמרי. אמר כי ההיתכנות המבצעית לעשות את זה מרובה סיכונים. חשבתי שזה שגוי וכתוצאה מהדברים אמרתי שיתכוננו לאירוע רב נפגעים".

זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן, פלאש 90
זירת האסון במירון/פלאש 90, דוד כהן

לדבריו, "רציתי לגרום להם לחשיבה נוספת ואמרתי אני 'אעביר את ההנחייה שלך לראש המל"ל'. אמרתי שהכללים של הקורונה משרתים גם את נושא הבטיחות".

אלקלעי סיפר בעדותו על חילופי הדברים והשיח בין שרי ומשרדי הממשלה לבין פיקוד המשטרה. "קיבלתי דיווח שבמשרד המשפטים התקיים דיון פנים-משרדי וקיבלתי דיווח מיועמ"ש המשטרה שבקורונה אין כל סמכות להגביל את הגעת הקהל, לא יופעל תו ירוק במירון, ושהמשטרה תעשה את עבודתה בשמירה על שלום הציבור.

אלקלעי הדגיש בעדותו כי הוא זה שייצג את המשטרה ברוב הדיונים בנושא הקורונה מול הממשלה. "באחד הדיונים עם השר לביטחון פנים, אמר לי המפכ"ל שהוא ייצג את המשטרה", אמר אלקלעי. "בדיון הזה חזר המפכ"ל על העמדות שלו באופן ברור. הוא אמר במפורש שהמשטרה לא יכולה להגביל קהל, ושהמתווה הזה לא אפשרי. הוא אמר ש'אם תהיה ועדת חקירה אל תבואו אלי'. הוא רצה את המתווה של 2019 (ללא הגבלת קהל. ש.ה). הבעתי את חוסר שביעות הרצון שלי מזה והתרעתי בפני מי שצריך".

ניצב בדימוס אמנון אלקלעי התייצב הבוקר בועדה לחקר אסון מירון. 14 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ניצב בדימוס אלקלעי, הבוקר/פלאש 90, יונתן זינדל
מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי עם הגעתו לזירת אירוע הדריסה בנהריה 21 בספטמבר 2021. יואב איתיאל
"המפכ"ל אמר לנו, 'זה או שחור או לבן'". שבתאי/יואב איתיאל

אלקלעי חשף בעדותו כי החלטתו לפרוש מהמשטרה היתה בין השאר בעקבות הדיון עם המפכ"ל לקראת אירועי מירון, "הפעם הראשונה ששוחחתי איתו וביקשתי לסיים היתה לקראת סוף פברואר. היתה שרשרת של אירועים שהובילה לכך. התבקשתי להישאר בתפקידי עוד שנה, וראיתי שבכל התקופה שנשארתי תהליך קבלת ההחלטות לא מתנהל באופן מקצועי".

הוא הוסיף כי "מה שהוביל להחלטה שלי בין השאר היה בעקבות הדיון הזה אבל אם אנחנו מדברים על האירוע, אם המשטרה היתה נחושה בעמדה שלה - המצב היה שונה. לדעתך היה צריך להיאחז בתקנות הקורונה".

באסון האזרחי הכבד ביותר בתולדות המדינה, שהתרחש בחגיגות הילולת הרשב"י בליל ל"ג בעומר, בלילה שבין 29-30 באפריל, נספו 45 גברים וילדים ונפצעו יותר ממאה בני אדם. זאת, עקב מעיכה וחנק שנגרמו בשל צפיפות קשה באחד המעברים במתחם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully