וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחשאיות מוחלטת: מאחורי הקלעים של שחרור נטלי ומורדי אוקנין מהמעצר בטורקיה

עודכן לאחרונה: 18.11.2021 / 21:17

הממונה על שגרירות ישראל באנקרה וראש המוסד פעלו במקביל בשני צירים כדי להוביל לשחרור בני הזוג. כבר ביום שלישי הגיע מסר מטורקיה כי מדובר בתקרית מקומית שהסתבכה, ואתמול התקבלה ההודעה על הכוונה לשחררם, עליה ידעו רק כ-10 בכירים ובני המשפחה - ששמרו על כך בסוד

בווידאו: נטלי ומורדי אוקנין נחתו בישראל בדרכם לביתם אחרי 8 ימים של מעצר בטורקיה, 18 בנובמבר 2021/צילום: רשות שדות התעופה

לאחר שחרורם הלילה (חמישי) מהמעצר בטורקיה של מורדי ונטלי אוקנין, שהיו עצורים באיסטנבול במשך שבוע בחשד לריגול, בכירים במשרד החוץ אמרו לוואלה! שיועצו הבכיר של נשיא טורקיה ארדואן, איבראהים קאלין, עדכן כבר אתמול בצהריים את הממונה הזמנית על שגרירות ישראל באנקרה, אירית ליליאן, כי התקבלה החלטה לשחרר את שני הישראלים.


קבוצה קטנה של כעשרה בכירים ישראלים ידעו על הכוונה לשחרר את הישראלים. משרד החוץ הודיע מיד לבני המשפחה, וביקש מהם לשמור על חשאיות ולא למסור על כך דבר לאיש. במקביל ביקש משרד החוץ מהצנזורה הצבאית לא לאפשר כל פרסום בנושא.

בני משפחת הזוג אוקנין נעזרו בימי המשבר ביועץ התקשורת עמנואל רוזן, העיתונאי לשעבר שפוטר מערוץ טלוויזיה לאחר שהצטברו נגדו תלונות רבות על הטרדות מיניות.

בהתאם לבקשת משרד החוץ, בני המשפחה שמרו על חשאיות, וכאשר הגיעו לביתם כמה אנשי ציבור במהלך יום רביעי - הם לא אמרו להם דבר על כך שהם יודעים שבני משפחותיהם יגיעו ארצה בשעות הקרובות.

שר החוץ לפיד היה אמור לטוס אתמול לביקור מדיני בבודפשט אך ביטל אותו אתמול בבוקר, כדי להמשיך לטפל בשחרור הישראלים בטורקיה. לשכת שר החוץ שמרה בחשאיות על ביטול הביקור והסיבה לביטול.

הזוג אוקנין בארץ , 18 בנובמבר, 2021. משרד החוץ, משרד החוץ
ההגעה לשחררם נשמרה בסוד. בני הזוג אוקנין ברגע הנחיתה בישראל/משרד החוץ, משרד החוץ

בישראל החליטו בשבוע האחרון לא לערב אף מדינה שלישית במגעים מול טורקיה ולפתור את הנושא בצורה ישירה בין שתי המדינות. בכירים במשרד החוץ אמרו כי לפני כמה ימים, ובמיוחד אחרי ההתבטאות של שר הפנים הטורקי סולימאן סילו בתקשורת, הוחלט להגביר את המגעים מול הטורקים בשני צירים - הממונה על שגרירות ישראל אירית לילאן מול יועצו של ארדואן איבראהים קאלין, וראש המוסד דדי ברנע מול מקבילו הטורקי האקאן פידאן.

הנשיא הרצוג היה מעורב גם הוא במגעים לשחרור הישראלים, ושוחח בטלפון עם בכירים טורקים שאינם ארדואן. "הבהרנו לטורקים שחייבים לחתוך ולסיים את הפרשה מהר כדי שזה לא יתפתח למשבר עמוק עוד יותר", אמר בכיר במשרד החוץ.

כבר ביום שלישי המאמצים החלו להניב פירות. המסר שהגיע מיועציו של ארדואן לממונה על שגרירות ישראל באנקרה היה כי מדובר בתקרית מקומית שהסתבכה, וכי אין שום מוטיבציה מדינית מאחורי האירוע או הכוונה מלמעלה. "תנו לראות איך פותרים את זה", אמרו הטורקים לישראל.

הזוג אוקנין בדרך לארץ מטורקיה, 18 בנובמבר, 2021. משרד החוץ, משרד החוץ
מגעים לשחרורם בשני צירים. בני הזוג אוקנין במטוס בדרך לישראל/משרד החוץ, משרד החוץ

בכירים ישראלים אומרים שלעובדה שגם הרצוג, גם בנט וגם לפיד אמרו בפומבי בשלב מוקדם כי בני הזוג אינם סוכנים של המודיעין הישראלי, הייתה השפעה חיובית מאוד על המגעים עם הטורקים.

בכירים במשרד החוץ אמרו כי המסקנה בסיום האירוע כי התקרית "נפלה" על ארדואן, שהיה זקוק לזמן כדי לטפל בה ולסיימה בצורה טובה. "ארדואן הבין שלא צריך להיכנס עם ישראל לעימות ושהוא יכול גם להרוויח מסיום טוב של הפרשה", אמר בכיר במשרד החוץ.

ביום רביעי אחר הצהריים נלקחו בני הזוג לבדיקות רפואיות בבית הכלא ולבדיקת קורונה. בלילה נחת באיסטנבול מטוס פרטי שנחכר על ידי משרד החוץ. המטוס יצא לטורקיה בלי שאיש שם לב. בסיום הלילה שני הישראלים לא גורשו, אלא פשוט שוחררו מהכלא ועלו על המטוס בחזרה לישראל.

במהלך כל המגעים לשחרור בני הזוג, לא היו מגעים ישירים בדרג המדיני בין הצדדים. הטורקים גם לא דרשו כל מחיר מדיני על שחרורם, אך כעת ההערכה בישראל היא שבשעות ובימים הקרובים ייתכן שיתקיימו שיחות טלפון בין בכירים בשני הצדדים - ככל הנראה בין הנשיא הרצוג או ראש הממשלה בנט לבין ארדואן וייתכן בין שר החוץ לפיד למקבילו הטורקי.

  • עוד באותו נושא:
  • טורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully