וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אש: "לא נחכה להתפרצות הבאה כדי לחסן פעם נוספת"

עודכן לאחרונה: 15.11.2021 / 14:25

מנכ"ל משרד הבריאות שיער הבוקר בריאיון ב-103FM כי מנת החיסון הבאה תוכרז עוד לפני התפרצות חדשה של קורונה: "צריך לחכות עוד חודש-חודשיים שיהיו נתונים יותר ברורים". אש התייחס לקטטת הענק אמש מחוץ לסורוקה: "עבר כל גבול", וקרא להציב שוטרים בבתי החולים

בווידאו: בנט קורא לחסן ילדים לקורונה/צילום: רוני כנפו

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, שיער הבוקר (שני) בריאיון לגולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM כי מנת החיסון הבאה תוכרז עוד לפני התפרצות חדשה של קורונה. "אנחנו עדיין לא רואים ירידה בדעיכה של החיסון של הבוסטר, אבל צריך לחכות עוד חודש-חודשיים שיהיו נתונים יותר ברורים", אמר, "אחד הלקחים מהתפרצות הגל הרביעי הוא שצריך לחזות מראש ולא לחכות להתפרצות של תחלואה". בתשובה לשאלה על מתי יוכלו לסמן על לוח השנה את המועד בו יתחילו לחסן בחיסון הבא, ענה כי הדבר תלוי "ככל שיהיו נתונים שיאפשרו לנו לעשות את זה".

את המצב באירופה תיאר אש כ"מטריד", ופירט כי זו "תוצאה ברורה של דעיכת החיסונים כפי שחווינו בגל הרביעי, כל התפרצות כזאת היא פלטפורמה להעברת התחלואה גם אלינו מאחר והשמיים די פתוחים", הזהיר. "עד עכשיו לא ראינו עלייה במספר המאומתים שמגיעים דרך נתב"ג בשבועות האחרונים, יכול להיות שזו התוצאה של כך שמי שנוסע מוגן במנה השלישית". אש העריך כי עם עליית התחלואה, יהיו גם מדינות אדומות. "בוחנים את הנתונים כל שבוע", ציין. להערכתו, המדינות עם נתוני התחלואה הגבוהים עם אוסטריה, צ'כיה, רוסיה וגרמניה.

"העלייה באירופה היא מווריאנט הדלתא שאנחנו מכירים היטב", הסביר. "מדברים איתנו הרבה בעולם, השאלות נוגעות לניסיון שלנו ולנתונים המחקריים שלנו סביב הירידה ביעילות החיסונים והתועלת של הבוסטר".

מתחם חיסונים לקורונה של קופ"ח כללית, בית הצנחן-רמת גן, 30 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
"בוחנים את הנתונים כל שבוע"/ראובן קסטרו

פרופ' אש התייחס לקטטת הענק שפרצה מחוץ לבית החולים סורוקה אמש, ותיאר את האירוע הקשה: "העובדים בחדר המיון שומעים יריות, סגרו את הדלתות ולא ידעו מה קורה. זה באמת עבר כל גבול", אמר והעיד כי במשרד הבריאות רוצים נוכחות משטרתית בבית החולים: "זו הזדמנות מבחינתי לקרוא לזה שוב, אם היה שוטר בחדר המיון הייתה לפחות תחושת ביטחון", טען. "אני לא יודע אם הוא יכול היה להשתלט על אירוע כזה".

לשאלת הביטחון שניתן על ידי משרד הבריאות לחולים, לרופאים ולמנהלי המחלקות, ענה כי "אנחנו הרבה זמן רוצים שתהיה נוכחות משטרתית בבית החולים, המאבטחים של בית החולים לא מסוגלים להתמודד עם אירוע כזה גדול", טען, "נוכחות משטרתית פה הייתה יכולה אולי לעשות הבדל".

"בוא נתחיל עם הדבר הקטן, שתהיה נוכחות משטרתית קבועה בחדר המיון", קרא פרופ' אש. "יש לזה הרתעה מסוימת ונותן תחושת ביטחון".

קטטה בפתח בית החולים סורוקה, שניים נפצעו. דוברות משטרת ישראל
"נוכחות משטרתית הייתה יכולה לעשות הבדל". הקטטה מחוץ לסורוקה, אמש/דוברות משטרת ישראל

פרופ' אש תיאר את ההתלבטות בנוגע לאישור החיסון לילדים בגילאי 11-5 אתמול, "ההתלבטות הייתה קיימת לכל אורך הדרך", תיאר, "במובן שזו אוכלוסייה רגישה, אנחנו רוצים לעשות את הדברים בצורה הכי בטוחה, שהעדויות יהיו חד משמעויות". לדברי אש, "גם בדיון ב-FDA וגם אצלנו הנתונים מאוד משכנעים, ובסוף בימים האחרונים ההתלבטות קטנה. אני חושב שההחלטה בטוחה בעניין הזה".

מנכ"ל משרד הבריאות הביע תקווה שמבצע החיסונים לילדים יחל בימים הקרובים והצהיר כי "נהיה מוכנים בשבוע הבא, מחכים להגעת החיסונים בימים הקרובים". עוד אמר כי למרות שהוא בעד לחסן בבתי ספר, "נראה שהצורה הכי יעילה היא דווקא בקופת החולים". עם זאת, החיסון בבתי הספר "לא ירד מהפרק, אבל נעשה במקומות שאנחנו, יחד עם הרשות המקומית ובית הספר, מרגישים שיש לזה יתרון", פירט. לדברי מנכ"ל משרד הבריאות, למיטב ידיעתו "אין התנגדות של משרד החינוך. זה לא יכול להיעשות לא בתיאום", ציין.

ילד בן 11 מקבל מנה ראשונה של חיסון נגד קורונה בוושינגטון, ארה"ב. Ted S. Warren, AP
"ההחלטה בטוחה בעניין הזה". ילד מתחסן נגד קורונה/AP, Ted S. Warren

אש הצהיר כי הילדים יקבלו שתי מנות חיסון "בוודאות, כי זה הפרוטוקול". עם זאת, מתנהלים דיונים בהפרש בין המנות שינתנו: "אנחנו דנים האם המנות ניתנות בהפרש של 3 שבועות האם יש צורך או יעילות בלהרחיק את המנה השנייה".

לדברי אש, היקף האיומים וההתבטאויות נגדו לא גבר אחרי ההחלטה: "אני לא עוקב אחרי זה באדיקות אבל לא מרגיש את זה ומקווה שגם לא יקרה", ציין. "אין סיבה שיקרה, ההחלטות הן לטובת ילדי ישראל ומדינת ישראל". עם זאת, מעיד ש'לחצן המצוקה' איתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully