וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט: הכותל משמש לקמפיין פוליטי יזום - שיגרום נזק ענק

עודכן לאחרונה: 12.11.2021 / 15:56

ראש הממשלה התייחס לדיווחים על מעורבותו של יו"ר ש"ס דרעי בעידוד המחאות נגד הממשלה, ברקע כוונתה לקדם את מתווה הכותל: "חייבים לשמור על דברים שבהם לא נוגעים". סיעת ש"ס פנו אליו בתגובה: "הכותל הוא לא שוק הכרמל והוא לא פתוח למשא ומתן"

בווידאו: ליברמן מבהיר כי יבקש לקדם כבר בחודש הקרוב את מתווה הכותל וגיור ע"י רבני ערים/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: עמית שמחה

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר היום (שישי) כי "הכותל המערבי משמש בימים אלה לקמפיין פוליטי יזום, שגויס אליו כסף רב, במטרה לנגח את הממשלה" וכי הנזק שעלול להיגרם מכך יהיה "ענק".

"גם בתקופות של מחלוקת סוערת, אנחנו חייבים לשמור על איים של קדושה", כתב בנט. "דברים שבהם לא נוגעים. יש בעיה - פותרים אותה מתוך דיאלוג. לא עושים סקרים ומחליטים ללכת בכל הכוח על קמפיין מפלג על הכותל המערבי. פשוט לא", הדגיש.

את הדברים אמר ברקע מעורבותו של יו"ר ש"ס אריה דרעי בעידוד המחאות נגד מדיניות הממשלה בכותל המערבי. הבוקר, דווח ב"הארץ" כי דרעי מגייס כספים לקמפיין על הכותל, ברקע כוונת הממשלה לקדם את המתווה שיסדיר את רחבת התפילה השוויונית לזרמים הרפורמיים והקונסרבטיבים. לפי הדיווח, הקמפיין כולל מודעות נגד ממשלת בנט-לפיד ברשתות החברתיות והכוונה היא לארגן בהמשך הפגנות ועצרות תפילה המוניות במחאה על מדיניות הממשלה.

סיעת ש"ס מסרו בתגובה להצהרה: "אין שום בעיות בכותל ולא צריך שום 'דיאלוג'- הכותל הוא לא שוק הכרמל והוא לא פתוח למשא ומתן". הם פנו ישירות לבנט: "עם כל הקושי שלך, תנסה לעמוד במה שכתבת. אל תיגע בכותל הקדוש. אל תשנה כלום", קראו. "אתה תגלה פתאום שאין קמפיין יזום, אין סקרים, אין גיוס כספים, ואין פארנויות קשות".

נשות הכותל ברחבת הכותל המערבי, 05 בנובמבר 2021. שלו שלום, TPS
נשות הכותל/TPS, שלו שלום

שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר בשבוע שעבר שמפלגתו תדרוש לקדם את מתווה הכותל ואת החוק שמאפשר לרבני עיר לגייר, כבר בחודש הקרוב: "מתווה הכותל אושר בממשלת נתניהו, כל שרי הליכוד הצביעו בעד המתווה, כולל בנט ושקד", אמר. "לצערי נתניהו נכנע לליצמן ודרעי והמתווה הוקפא. הגיע הזמן כעת להחיות את המתווה כי הוא פתרון סביר".

גם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הכריז בפתח ישיבת הסיעה כי יקדם את מתווה הכותל: "אלחם ואאבק עד שהמתווה יעבור, אני מאמין גדול במתווה הזה".

סיעות הימין באופוזיציה תקפו את הצהרות ליברמן ולפיד. ח"כ ליצמן מיהדות התורה אמר: "הכל בסכנה - הכותל, השבת, הגיור והכשרות". בישיבת סיעת ש"ס אמר היו"ר אריה דרעי כינה את ההצהרות "הכרזת מלחמה של ממשלת ישראל נגד זהותה היהודית של המדינה". מסיעת הציונות הדתית מסרו כי "ממשלת ישראל שמה לה למטרה לקעקע את זהותה היהודית של המדינה".

מתווה הכותל, שאושר בממשלת נתניהו ב-2016, נועד לאפשר תפילה שוויונית של רפורמים, קונסרבטיבים וקבוצת נשות הכותל ברחבה נפרדת בכותל המערבי, שונה מרחבת הגברים והנשים הידועה שבה מתפללים האורתודוקסים. חלק מהמתווה כלל גם סעיפים לפיהם הזרמים הליברליים שיתפללו ברחבה ינהלו אותה יחד עם משרד ראש הממשלה.

עוד בוואלה!

בקואליציה מסתערים, בימין מנסים לסכל: מתווה הכותל בדרך לנקודת רתיחה

לכתבה המלאה
רה"מ, נפתלי בנט במהלך נאומו בדיון 40 חתימות בכנסת 8 בנובמבר 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
נפתלי בנט/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בנט התייחס בנוסף לפסק הדין של אריה שיף, שירה באדם שניסה לגנוב את רכבו והורשע בהמתה בקלות דעת. לפי הסדר הטיעון שהוסכם על שני הצדדים, על שיף לא יושת עונש מאסר בפועל. "הוקל לי, כמו לרבים, לשמוע על פסק הדין", אמר בנט. "תושבי הדרום חיים בתחושות קשות של חוסר ביטחון, והאירוע הטרגי אליו נקלע אריה שיף בביתו שבנגב, הוא רק חלק מרצף אירועים שאנחנו פועלים כעת בנחישות לעצור ולמנוע". בנט בירך את מערכת המשפט על "החלטה אנושית" וחיזק את המשטרה וכוחות הביטחון.

בעקבות ההצהרה של בנט, מהתנועה הרפורמית נמסר כי "מתווה הכותל משקף פשרה ראויה שהיתה פרי דיאלוג ארוך שנים בין כל הצדדים המעורבים. ביטול המתווה נתן פרס לגורמים הקיצוניים שמנסים לשמר את הכותל כבית כנסת אורתודוכסי-חרדי , כזה שלא מייצג את השקפותיהם של רוב יהודי הארץ ויהדות התפוצות. כל מי שמאמין בשיח מכבד ומבקש לקדם מתינות על פני קיצוניות, חייב ליישם את מתווה הכותל ללא שהיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully