וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקואליציה מסתערים, בימין מנסים לסכל: מתווה הכותל בדרך לנקודת רתיחה

עודכן לאחרונה: 9.11.2021 / 7:02

הכרזותיהם של ליברמן ולפיד כי יקדמו במרץ את המתווה הנוכחי גררו תקיפות מצד סיעות הימין באופוזיציה. בעוד צד אחד רואה במתווה פגיעה בזהותה היהודית של המדינה, הצד השני מבהיר כי זה צעד חשוב לשוויון. זאת החזית החדשה-ישנה בכנסת

בווידאו: ליברמן מבהיר כי יבקש לקדם כבר בחודש הקרוב את מתווה הכותל וגיור ע"י רבני ערים/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: עמית שמחה

הדיון סביב מתווה הכותל יצר לאחרונה סערה עם עימותים חריפים בין התומכים למתנגדים ונראה כי הנושא יהווה את החזית הבאה של הקואליציה. הכרזותיהם אמש של שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החוץ יאיר לפיד כי יקדמו במרץ את המתווה הנוכחי גררו תקיפות מצד סיעות הימין באופוזיציה - ונראה כי הכנסת לקראת נקודת רתיחה.

התגובות הזועמות של חלק מסיעות האופוזיציה על הצהרות ליברמן ולפיד לא איחרו לבוא. ח"כ ליצמן מיהדות התורה תקף את בנט על הברית שלו עם ראש הממשלה החליפי: "חידשת את הברית הזאת אחרי שהבטחת לי שלא תעשה את זה לעולם", טען. "ביקשת על כך הכרה. אני לא רוצה לומר כאן בפני כל החברים מה היו הדברים שאמרת על לפיד. כעת, הכל בסכנה - הכותל, השבת, הגיור והכשרות".

בישיבת סיעת ש"ס אמר היו"ר אריה דרעי כינה את ההצהרות "הכרזת מלחמה של ממשלת ישראל נגד זהותה היהודית של המדינה". עוד טען, כי "רוב מוחלט של הציבור בישראל מתנגד למהלכים הללו ורוצה לשמור על הסטטוס קוו שחיבר את כל חלקי העם".

מסיעת הציונות הדתית מסרו כי "ממשלת ישראל שמה לה למטרה לקעקע את זהותה היהודית של המדינה. מסתבר שלשם כך השר לשירותי דת מתן כהנא הוא לא יותר מבובה על חוט", תקפו, "שכל תפקידה לקדם את חלוקת הכותל והרפורמה בגיור כפי מופיע במצע ישראל ביתנו".

נשות הכותל בתפילת ראש חודש אדר, 11 במרץ 2016. נועם מושקוביץ
החזית הבאה של הקואליציה. נשות הכותל/נועם מושקוביץ

מתווה הכותל, שאושר בממשלת נתניהו ב-2016, נועד לאפשר תפילה שוויונית של רפורמים, קונסרבטיבים וקבוצת נשות הכותל ברחבה נפרדת בכותל המערבי, שונה מרחבת הגברים והנשים הידועה שבה מתפללים האורתודוקסים. חלק מהמתווה כלל גם סעיפים לפיהם הזרמים הליברליים שיתפללו ברחבה ינהלו אותה יחד עם משרד ראש הממשלה.

החרדים התנגדו בהצבעה דאז, אך מאחורי הקלעים היו שותפים לקידום המתווה. לאחר שנחשף כי ראשי המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, היו מעורבים בניסוחו, החל לחץ אדיר מצד העיתונות החרדית וזרמים קיצוניים במגזר החרדי, וכעבור שנה וחצי - הממשלה קידמה את הקפאת המתווה, צעד שגרר את ישראל למשבר עם יהדות התפוצות.

ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת הממשלה, 7 בנובמבר 2021. רויטרס
לא השמיע עמדה. בנט/רויטרס

מאז הקפאת המתווה, חזרו המהומות בכותל המערבי לעיתים תכופות. אחד העימותים בין החרדים לרפורמים, קונסרבטיבים ונשות הכותל שהיה אמור להתקיים ביום שישי בוטל ברגע האחרון, בהתערבותו של נשיא המדינה יצחק הרצוג. רוב הקואליציה הנוכחית תומכת בקידום המתווה, והיום התבטאו בעדו אביגדור ליברמן, יאיר לפיד ומרב מיכאלי.

עד כה לא נשמעה עמדתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, אך הוא היה זה שקידם מתווה פשרני יותר שבמסגרתו הכשיר את עזרת ישראל, רחבה מעורבת שקיימת כיום מימין לעזרת הנשים בכותל המערבי אך במתחם נפרד ממנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully