וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים בכותל המערבי: מתפללים ניסו למנוע את כניסתן של נשות הכותל לרחבה

עודכן לאחרונה: 5.11.2021 / 15:19

כ-100 נשות הארגון הגיעו לרחבת הכותל המערבי כדי לקיים את תפילת ראש חודש כסלו. ח"כ גלעד קריב נענה לבקשת הנשיא הרצוג ונמנע מלהגיע לאירוע ולהכניס ספר תורה לתפילת נשות הכותל. עימותים נרשמו בין הנשים לבין מתפללים שמחו, לטענתם, על "חילול השם"

בווידאו: הנשיא הרצוג בכותל: ״אין מתאים מהכותל לקרוא לאחדות בעמנו״/עריכה: אביעד בללי

כ-100 נשים מארגון "נשות הכותל" ותומכיהן צעדו הבוקר (שישי) ברחבת הכותל המערבי בירושלים כשהן נושאות 70 כיסויי ספרי תורה ריקים, במחאה על האיסור שחל על נשים להחזיק ולקרוא בספר תורה במקום הקדוש. קהל מתפללים רב שהתאסף במקום ניסה למנוע את הכנסת ספר התורה לכותל וכן לחסום את גישתן של המתפללות לרחבה.

אל נשות הכותל הצטרפו חברי "הכובעים האדומים", שרבים מחבריהם הם חיילי חטיבת הצנחנים שנלחמו במערכה על ירושלים במלחמת ששת הימים וכן תלמידי ותלמידות מכינות ורבים נוספים. מאות מתפללים הגיעו לרחבת הכותל במחאה נגדית, במטרה שלא לאפשר לנשים לקיים את תפילתן ולמנוע "חילול השם", כלשונם.

אמש פנה נשיא המדינה יצחק הרצוג לחברי הכנסת גלעד קריב ואלון טל וביקש מהם שלא להגיע לתפילה בכותל ולהכניס ספר תורה לתפילת נשות הכותל, הרפורמים והקונסרבטיבים כפי שתכננו. קריב שקל אם להגיע למקום, בין היתר לאור הימשכות הדיונים וההצבעות על התקציב, ולאחר בקשתו של הנשיא, נענה לדרישתו.

נשות הכותל ברחבת הכותל המערבי, 05 בנובמבר 2021. שלו שלום, TPS
נשות הכותל בכניסה לרחבת הכותל המערבי. ירושלים, הבוקר/TPS, שלו שלום

כוונתו של ח"כ קריב להגיע לכותל עוררה חשש לעימותים במהלך תפילת ראש חודש בכותל המערבי. זאת, בעקבות כוונתם של לפחות 20 חברי כנסת מהסיעות הדתיות והחרדיות בכנסת להגיע למקום, לעמוד מול קריב ולחסום אותו בגופם.

על אף שחברי הכנסת החרדים לא הגיעו בסופו של דבר למתחם הכותל, ח"כ איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) החליט להגיע למקום ואמר כי "הכותל יקר לכולנו. חרדים דתיים וחילונים וכולם רצוים בו, אולם הרפורמיות לא באות להתפלל אלא לקלקל ולתקוע אצבע בעין". בן גביר גם ביקר את התנהלות המשטרה במקום: "האלימות המשטרתית עברה קו אדום, השימוש באלימות נגד חרדים נועדה להשתיק מחאה נגד הרפורמים שרוצים להתסיס את הרוחות".

נשיא המדינה הרצוג אמר כי "האפשרות שנבחרי ציבור יתעמתו ברחבה של שריד בית המקדש, המקום הקדוש ביותר ליהדות והמקום שאליו נשואות עיני כל היהודים בעולם מעוררת אצלי חלחלה עמוקה, במיוחד כשאנו זוכרים כיצד הסתיים העימות במקום זה לפני כאלפיים שנה".

ח"כ קריב עצמו אמר לאחר פנייתו של הרצוג אליו כי הוא "מודה לנשיא המדינה על מאמציו למנוע עימות חסר תקדים ברחבת הכותל, ועל נכונותו להירתם לקידום פתרון המחלוקת ארוכת השנים. פעם נוספת הוכח כי ארגון נשות הכותל והתנועות הלא אורתודוקסיות הן הצד המעוניין בפשרה בסוגיית הכותל וזהו המסר שאנו נביא עימנו לפגישה עם נשיא המדינה".

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ': "אני מודה לנשיא על התערבותו במניעת הפרובוקציה ברחבת הכותל, שריד בית מקדשנו. הכותל, מקום תפילה בסמוך למקום המקדש, אליו נהרו ונוהרים מליוני יהודים לתפילות בכל הדורות. הכותל אינו מקום לפרובוקציות ופרובוקטורים. נמשיך לעמוד על המשמר ולמנוע כל פגיעה בקדושת הכותל המערבי".

בתחילת השבוע, ובמטרה למנוע חיכוכים מראש, נפגשו חלק מחברי הכנסת עם מפקד מחוז ירושלים במשטרה, דורון תורג'מן, אך לדבריהם לא היו הסכמות בין הצדדים. הקרן למורשת הכותל הודיעה אתמול למשטרת ירושלים כי היא מסירה את האחריות משמירה על הסדר הציבורי ברחבת הכותל.

אתמול הצטרף גם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לקריאת המפלגות החרדיות והדתיות "כדי שחלילה המקום הקדוש לא יחולל", כלשונם. ח"כ קריב התייחס לקריאה של נתניהו וכתב בתגובה בטוויטר: "‏נתניהו הצבוע צייץ מחדש את הקריאה של אריה דרעי להגיע מחר בבוקר לכותל כדי למנוע את 'חילולו' על ידי נשות הכותל. מיד אחרי שמנסור עבאס יסיים לספר על כל ההבטחות של נתניהו לרע"ם, אני אתחיל לספר את כל מה שנתניהו אמר לנו על ההתנהלות הממסד החרדי בכותל, ובכלל".

טרם החלטתו של ח"כ קריב שלא להגיע לכותל, יוכי רפפורט, מנכ"לית נשות הכותל מסרה בתגובה כי "לנשים בכותל המערבי אסור לאחוז בספר תורה, אסור לקרוא בתורה. אנחנו מופלות ומודרות במקום הקדוש ביותר ליהודים. כל מה שנותר לנו הוא לאחוז בכיסויי ספרי התורה הריקים, למחות על העוול הנורא בחסותו של שמואל רבינוביץ'. ממשלת ישראל חייבת ליישם את מתווה הכותל בהקדם האפשרי".

בהודעה נוספת מטעם נשות הכותל נוצין כי "במסווה שקרי של דאגה ל"קדושת הכותל" הח"כים החרדיים נוהגים באלימות ומעודדים את תומכיהם לנהוג באלימות כלפי נשות הכותל וח"כ הרב גלעד קריב. הסתה לפגיעה במתפלל או מתפללת היא שיאו של חילול השם הנורא שהם עושים וממחישה את גודל הצביעות שלהם. אנחנו חוששות מאוד לשלומנו ולשלום התומכות והתומכים שלנו. המשטרה חייבת להתערב ולאבטח בצורה הדוקה".

ח"כ גלעד קריב הכניס ספר תורה לרחבת הכותל המערבי בניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה והנהלים במקום, 13 באפריל 2021. מרכז ליבה, אתר רשמי
ח"כ קריב מכניס ספר תורה בכותל. אפריל/אתר רשמי, מרכז ליבה

בד בבד, התנועה המסורתית-קונסרבטיבית הקוראת ליישום פתרון מתווה הכותל שיאפשר להרגיע את הרוחות, שגרה מכתבים לרה"מ ולנשיא המדינה בנושא. "אנו חרדים לקראת מחר ככל שנוקפות השעות", כתבה רקפת גינסברג, מנכ"לית התנועה המסורתית. "אירועי האלימות בחודשים האחרונים בכותל חייבים להוות נורה אדומה בקרב מקבלי ההחלטות בטרם יקרו אירועי אלימות חמורים יותר, ואף שפיכות דמים".

מנכ"לית התנועה הרפורמית, אנה קיסלנסקי, הוסיפה: "אנחנו שומעים התגייסות להסתה חסרת תקדים של כוחות פוליטיים ואורתודוכסיים מסוימים כנגד המתפללות והמתפללים שמבקשים.ות להגיע ולהתפלל על פי דרכם.ן מחר בכותל. כמובן שמי שהגדיל לעשות, כהרגלו, הוא יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שיודע היטב שרוב העם היהודי נמנה על הזרמים הליברליים ובכל זאת בוחר להמשיך בקו ההרסני שהחל בו כראש ממשלה - כשרמס במו ידיו את מתווה הכותל שהוא עצמו יזם, בלחץ החרדים. מנהיגי יהדות התפוצות, עמם אני נפגשת בימים אלה, מביעים באוזניי תרעומת וחשש אמתי בעקבות הדברים האלה ודאגה גדולה מהניסיון ליצור קרע בתוך העם היהודי ממניעים פוליטיים צרים מובהקים."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully